Hej! Har köpt hus och då även tagit över deras plan och bygglov på carport. Den ska byggas ihop med det befintliga garaget enligt bilden. Det ska vara benders betongpannor, tanken är bärlina av limträ 115x? med limträstoplar av 115x115. Det är snözon 3. Nu till mina frågor
Hur djupt bör betongplint grävas ner för tjälfritt i Umeå? Är sand och sten i backen så det är väl rätt positivt. Räcker det att gräva ner 1m från färdig nivå och lägga 30cm makadam, stenplatta och plint? Eller vill man gjuta ett rejält ”snöankare” med armering som sticker upp i egengjuten plint? Hur hade/har ni gjort?
Huset och infarten som carporten ska byggas på är 20 år gammal, mycket ogräs som växt igenom markduken och allt grus mer eller mindre borta. Visst är det klokt att i samband med byggandet skrapa bort grus/lera och Markduk och lägga ut ny duk och grus för bäst resultat?
Bygga egna eller köpa takstolar? Hört av några att det är väldigt bra pris att köpa färdiga takstolar, men somliga (mest gammgubbar) tycker att jag ska bygga egna. Då jag har småbarn är det värt mycket att spara tid men även pengar, erfarenhet?
Är snickare sen 7/8 år tillbaka. Men då jag mest ägnat mig åt stora renoveringar eller lägenhetsbyggen där myckets planeras och beställs av arbetsledare så är det lite funderingar som ni ser. Hoppas jag gör mig förstådd.
Tack på förhand!