Enligt kommunen höll de på att gjuta grunden när de var där förstagången och påpekade felet. När de höll på att lägga taket var de där för att påpeka att strandskyddet var utökat från 100 till 200 meter.

Angående mätningen så erkänner han ju själv att han mätt med måttband. Det går ju inte. Det är ju måttet på kartan som räknas, inte diagonalen. Huset ligger ju väldigt högt, så han får ju räkna om det.

Redigerat:
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Ja, man kan nog inte hävda att man inte känner till Pytagoras sats som försvar.

• Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
K
Jag trodde inte att man fick mäta själv om man inte har dokumenterad mätteknisk kompetens. ..

25 m är mycket fel och det är inte precis en liten strandhydda han byggt. På bilden ser det mer ut som ett permanentboende.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Kan det vara så att han ignorerade påtalandet och byggde klart för att senare hävda proportionalitetsprincipen? Eller betala in en sanktionsavgift för att senare hävda att man inte skall bli dubbelbestraffad? Han är lite klurig låter det som, kan det vara en medveten taktik...

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Helt klart avsiktligt fel och försöker sen spela dum för att slippa undan

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
25 meter närmare ett bättre läge...

Nu ser jag inte hela stranden på bilden. Vad är det man vill "skydda"? En så gott som lodrät klippvägg? Ja någon bergsklättrare kanske vill pröva lyckan...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73
Å ena sidan borde man kanske ändra standskyddsregler på landsbyggen om det gör att folk vill bygga nytt och bosätta sig där. Jag tycker inte heller att huset ligger störande nära vattnet, men blir ägaren redan påtalad om felet när han bygger grunden och fortsätter han, får han skylla sig själv.
Jag fick faktiskt kolla om det inte var ett första aprilskämt som lever sitt eget liv.
En Norman som bygger svart i Tokfors låter osannolikt ;)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Så dåligt kan man inte mäta av misstag ens om man är onykter och har ett trasigt måttband.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vad spelar 25 meter hit eller dit för roll där mitt i skogen? Trams. Sätt en propeller på taket och kalla det vindkraftverk så kommer byråkraterna rantande och vill han ska bygga 25 till.
Fy fan.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fotografen skrev:
Vad spelar 25 meter hit eller dit för roll där mitt i skogen?
Antagligen väldigt mycket för fastighetsägaren.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Vad spelar 25 meter hit eller dit för roll där mitt i skogen? Trams. Sätt en propeller på taket och kalla det vindkraftverk så kommer byråkraterna rantande och vill han ska bygga 25 till.
Fy fan.
Med den inställningen så kan man strunta i alla regler

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Struntar man i reglerna så blir det som ett bygge här i Umeå. En lokal stjärna fick frångå strandskyddsreglerna helt och hållet och till och med bygga ut i Umeälven. Ett ständigt återkommande bygge i lokaltidningarnas diskussioner/krönikor eller kring fikaborden, men nu fick han bygga så det är inget att göra något åt. Strandpromenaden som följer älven tar självklart stopp vid hans hus och vid försäljning ligger han tveklöst närmare miljonen mer än övriga bara för läget.
Det är nog bara att gratulera till förmågan att föra sig i tal och storleken på bankkontot men blir det inte lite skevt om vissa ska undantas från bygglovsregler bara för att uppmuntra nybyggen?
Givetvis ska reglerna gälla oavsett om man bygger mitt i urskogen eller lyxområden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.