10 641 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Byggbeskrivning staket
Hej!
Jag ska precis dra igång med ett staketprojekt. Hade tänkt använda 700 mm jordankare (75x75) för ett 800 mm högt staket. Pinnarna blir 90 mm breda med 70 mm mellan. Underlaget är sandjord som är väl dränerad. En fråga är dock hur man på bästa sättet förankrar jordankaren? Träbit och slägga?
Mvh
Johan
Jag ska precis dra igång med ett staketprojekt. Hade tänkt använda 700 mm jordankare (75x75) för ett 800 mm högt staket. Pinnarna blir 90 mm breda med 70 mm mellan. Underlaget är sandjord som är väl dränerad. En fråga är dock hur man på bästa sättet förankrar jordankaren? Träbit och slägga?
Mvh
Johan
Precis så, men det brukar finnas färdiga klossar av plast till jordankare, på samma ställe som ankarna säljs. Jag tycker dom fungerar bra.., studsar inte, passar i uttaget på ankaret, å håller betydligt bättre än en träkloss.
magentis
magentis
JohanKson skrev:
Det brukar "glappa", när du sticker ner staketstolparna, så är det inte alldeles tokigt snett, så finns justermån som ska räcka. Ska du montera långa stolpar, så finns justerbara jordankare. Tänk dig en kula med en lös skål ovanpå, så har du principen där. I skålen är fästet för stolpen fastsvetsat, så det är bara att "rulla" fästet på kulan så det sitter rakt/snett, å sen dras allt fast med en bult, placerad i skålens centrum = botten på stolpfästet...
magentis.
Ta det glapp du behöver, för jag tror nog att du ser om det blir alldeles uppåt väggar klent med virke kvar i fästet. 75mm bra fyrkantvirke tål en ordentligt med last, så inte lär ditt staket blåsa omkull, ifall du måste ta bort lite..JohanKson skrev:
magentis
Ha ha ha, en liten behändig lögn ser jag.
Eftersom jag jobbat med kabelfel, så vet jag att det visst går att säga djupet.
Iaf i de flesta fall, det kan bli problem om det ligger en massa annat i backen, det djup man då får, är inte säkert att det är telekabeln.
Det kan vara nåt rör eller annan ledning.., men i vilket fall som helst, så får du reda på om nåt ligger ytligare, eller i linje med stället du ska knacka ner jordankaret.
magentis
Eftersom jag jobbat med kabelfel, så vet jag att det visst går att säga djupet.
Iaf i de flesta fall, det kan bli problem om det ligger en massa annat i backen, det djup man då får, är inte säkert att det är telekabeln.
Det kan vara nåt rör eller annan ledning.., men i vilket fall som helst, så får du reda på om nåt ligger ytligare, eller i linje med stället du ska knacka ner jordankaret.
magentis
Angående kabel så grävde jag några provhål och förvånansvärt nog ligger telekabeln på ca 35 cm djup
. Den korsar min linje på ett ställe (exakt där en stolpe egentligen skulle vara) så jag fick flytta lite för att anpassa. Men 35 cm är väl ändå lite lite för en kabel? Märkbandet låg förövrigt exakt på kabeln.
En annan fråga angående staket, är det smidigare att sätta alla stolpar och sedan kapa av i exakt rätt längd i en rak linje eller ska man följa marken små upp och ner? Den är inte spikrak (spikjämn?)
En annan fråga angående staket, är det smidigare att sätta alla stolpar och sedan kapa av i exakt rätt längd i en rak linje eller ska man följa marken små upp och ner? Den är inte spikrak (spikjämn?)
Det där med kabeldjup är alltid lite intressant. Visst ska den ligga på ett visst djup, men ibland så kanske det råkade ligga en stenbumling precis ivägen, klockan var kvart i fyra osv..
Så djupet bör man alltid ta med en nypa salt.
Angående staketet - beror på. Är det en jämn, svag sluttning så kan det bli snyggare att s.a.s följa sluttningen, men går det det upp och ner så är det överkanten som det gäller att hålla rak för att få det snyggt.
Så djupet bör man alltid ta med en nypa salt.
Angående staketet - beror på. Är det en jämn, svag sluttning så kan det bli snyggare att s.a.s följa sluttningen, men går det det upp och ner så är det överkanten som det gäller att hålla rak för att få det snyggt.
Är i valet och kvalet angående spikregeln. Enligt några ritningar jag tittat på så ska det vara 45x95 reglar. Det låter lite mycke? Eller passar det bra till 70x70 stolpar kanske? En liten bit försvinner förståss för snedsågningen. Men det är ca 1000 kr skillnad mellan 45x95 och 45x70 på hela staketet...
Några tips?
Några tips?
Det är endast 80 cm högt och är ett staket. Tycker det borde hålla bra. Testade igår och mer än 45x70 ser konstigt ut. Så det får bli 45x70 som spikregel. Grannen har endast 22x70 som spikregel och det staketet har börjat "wobbla".
Klicka här för att svara