Vi har köpt nytt hus som vi flyttade in i för en månad sen. Jag har nu fått syn på att säljaren/byggaren frångått/ändrat storleken i ett par rum. Står inget i avtalet om att de har rätt att ändra/frångå.

Framförallt så har en vägg har flyttats, så ett sovrum har blivit 1,5 kvm mindre. Vi har inte meddelats om detta utan jag fick syn på det nu när sängen inte gick in som vi tänkt. I A-ritningen är layouten ändrad. Den ursprungliga (med gamla layouten) ligger med som en bilaga i kontraktet, signerad av alla parter och den nya har jag inte sett förrän nu.

Hur skulle ni gått tillväga? Är detta normalt? Jag funderar på att yrka om någon form av kompensation, men kanske är snett på det.

• Gilla
Jesper Johansson
  • Laddar…
Vad är det för typ av avtal?

Har du låtit bygga ett hus, eller har du köpt det färdigbyggda huset?

Om du låtit bygga huset, vad säger din KA?

• Gilla
Jimve och 1 till
  • Laddar…
Vi har köpt det färdigbyggda huset. Avtalet är att det skulle färdigställas enligt vad vi överenskom (bla då den ”gamla” ritningen som nu är korrigerad). Inget entreprenadavtal alltså, där vi hade kontakt med en KA.

Det är alltså ett köpekontrakt ni har upprättat vid köpet som skedde innan huset var färdigbyggt?
Då behöver man nog se på hur avtalet är formulerat.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det är alltså ett köpekontrakt ni har upprättat vid köpet som skedde innan huset var färdigbyggt?
Då behöver man nog se på hur avtalet är formulerat.
Yes! Står som sagt inget om ändringar. Bara vilken tomt det gäller och vad som ska byggas, vilket framgår av bilagorna (bla ritningen).

Rent juridiskt har ni en svår väg att gå tyvärr.

• Gilla
v95bear
  • Laddar…
Intressant och veta om det är en ritning som ligger i kontraktet eller om de är en planskiss (sån som mäklare brukar ha i sina prospekt).

A
Leta efter klausuler kring justeringar, Information till köpare eller kring vad ritningarna kallas.

Som privatperson har du större skydd än vad ett företag har så vid fel och brister ligger det ofta till din fördel inte nackdel.

det viktigaste är att få veta värdet på ritningarna, dvs är måtten i ritningarna endast en skiss eller en komplett konstruktionsritning...

• Gilla
Byggfuskarn och 3 till
  • Laddar…
Ö Östgöte89 skrev:
Yes! Står som sagt inget om ändringar. Bara vilken tomt det gäller och vad som ska byggas, vilket framgår av bilagorna (bla ritningen).
Det där är ju lite av en juridisk gråzon.

När man köper en fastighet, så köper man normalt det som finns just när kontraktet skrivs, man köper i de tskick som gäller då. I så fall är det en ren affär.

Nu har du köpt något som inte var färdigt (ens påbörjat?) när du skrev köpekontraktet. Men du har i avtalet en utfästelse från säljaren att bygga färdigt i enlighet med ritningar och annat underlag. Jag är inte jurist, men jag tror att man får utgå ifrån att det kan bli vissa avvikelser i utförandet, underlaget kan ex. vara tvetydigt. Du kan ha en ritning med en viss placering av en vägg, men så gör man en hållfastberäkning, och upptäcker att den behöver flyttas. I så fall får du antingen rätt placering enl. ritningen, men huset rasar, vilket troligen vore ett avtalsbrott från säljaren, eller väggen satt så att huset har avtalad hållfasthet.

Men det är bara ett exempel på vad som kan bli fel. De avvikelser du ser, kan mycket väl vara något som du inte behöver acceptera.

• Gilla
Notch och 1 till
  • Laddar…
Har ni fått någon förklaring varför ritningarna har ändrats? Till exempel på grund av material eller hållfasthet, eller kanske för att kunna uppfylla någon bygg/bonorm.

Hemmakatten
Skulle nog framhärda de ursprungliga ritningarna i kommunikation med byggaren.

I förlängningen kanske man hamnar i ett civilmål och måste stämma byggaren. Ingen rolig situation,men om ni inte får in en säng, borde ni kanske få framgång.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Som tidigare sagts, hur avtalet är formulerat är oerhört viktigt, men det avtal med bilagor ni har gäller förstås. Om det innebär att den flyttade väggen är en mindre avvikelse ni får tolerera eller en större som ni bör få kompensation för är svårt att veta.

Det kan finnan indicier som pekar åt ena eller andra hållet dock. Om det exempelvis finns möblerade skisser och en inritad säng nu inte får plats skulle jag säga att det talar till er fördel. Finns det å andra sidan en skrivning på ritningarna att ”mindre avvikelser kan förekomma” talar det till er nackdel.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Ö Östgöte89 skrev:
Vi har köpt nytt hus som vi flyttade in i för en månad sen. Jag har nu fått syn på att säljaren/byggaren frångått/ändrat storleken i ett par rum. Står inget i avtalet om att de har rätt att ändra/frångå.

Framförallt så har en vägg har flyttats, så ett sovrum har blivit 1,5 kvm mindre. Vi har inte meddelats om detta utan jag fick syn på det nu när sängen inte gick in som vi tänkt. I A-ritningen är layouten ändrad. Den ursprungliga (med gamla layouten) ligger med som en bilaga i kontraktet, signerad av alla parter och den nya har jag inte sett förrän nu.

Hur skulle ni gått tillväga? Är detta normalt? Jag funderar på att yrka om någon form av kompensation, men kanske är snett på det.
Vi gjorde ett väldigt liknande köp där vi köpte ett hus innan det var byggt. Vi upprättade alltså precis som ni ett köpkontrakt med en säljare som i sin tur hade entrepenadavtal med med byggaren.

Vid det upplägget gjorde vi en hel del tillägg i köpeavtalet som i korthet innebar att säljaren garanterar att husets slutliga skick (det vi övertar) motsvarar det som fanns i det ursprungliga entrepenadavtalet, och att entrepenadavtalet inte får frångås utan vårat ok.
Så om byggbolaget hade velat ändra rumsstorleken som i ert fall, så hade säljaren fört behövt inhämta OK från oss.
Om säljaren inte fått OK från oss, så hade denna inte haft rätt att medge sådan ändring gentemot byggaren.
Och om säljaren hade gjort någon ändring utan vårt ok, så fanns det bestämmelser om skadestånd till oss från säljaren.

Det blev ett lite komplicerat, där vi bilade alla handlingar som ingåtts mellan säljaren och byggaren. Men i slutändan fungerade det.

Det låter som att ni dessvärre inte gjort det. Och hur man då går tillväga vågar jag dessvärre inte svara på. Min magkänsla är att något måste avvika MYCKET för att ni ska få rätt. En justering på 1.5 kvadrat tror jag inte är tillräckligt för att framgångsrikt kunna hävda ett fel. Men nu killgissar jag hej vilt ska jag tilläggs också :)

Hoppas iaf att det löser sig för er, och att ni med tiden kan se bortom de 1.5 kvadraten.

Mitt tips är att bara försöka acceptera det.

• Gilla
Bo Norrberg och 2 till
  • Laddar…
S
Exakt samma sak hände mig för många år sen. Då hade snickaren helt enkelt tagit fel och placerat väggen 60cm fel. Gick då till entreprenören, då den inhyrda snickaren inte lyssnade på mig. Väggen blev flyttad nästa dag.

Nu avviker ditt rum gentemot vad du förväntade dig och avtalat ni har. Om felet har såpass stor påverkan att rummet inte kan användas på det sätt ni tänker er, så är det självklart att ni borde försöka åtgärda problemet. Hade varit intressant att se hur stor påverkan det egentligen är och vilken typ av vägg det är.

Först och främst borde du gå till säljaren och fråga vad som har hänt och varför.

• Gilla
ASMMA och 5 till
  • Laddar…
Ö Östgöte89 skrev:

Galet!!

• Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.