Hej,
Har en tvist med en byggare som vi menar har överdebiterat och varit så dålig på att planera att kostnaderna dragit iväg alldeles för mycket. Vi har begärt att få byggarens uppskattning på skälig kostnad. Det har han inte kunnat levera. Väntat 8 månader sedan hans advokat hörde av sig med namnuppgift. Har hans chanser att vinna tvisten försämrats? Kan vi ha det här hängande över oss hur länge som helst?

• Gilla
MrsShaw
  • Laddar…
Hej,

Det centrala är vad ni avtalat initialt. Har ni avtalat fastpris eller är det löpande räkning? Om det är fast pris så är det av naturliga skäl svårt för entreprenören att ta något annat betalat. Om det är löpande räkning så har ni rätt att få se alla originalverifikat om ni begär det (i skälig tid från att ni fick faktura (cirka 30 dagar)). Om entreprenören har lämnat en prisuppskattning så har de rätt att överskrida den med 15 % (om ingen annan gräns avtalas). De måste dock lämna underlag som visar att de faktiskt haft kostnaderna som de gör gällande och utfört arbete den tid som de anför. Sedan kan man alltid argumentera att entreprenören inte får debitera oskäligt högt pris. Om era förutsättningar försämrats kan jag tyvärr inte uttala mig om med den information jag har nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.