Byggahus.se

Byggaren använder vår el för ett annat bygge

1. PutteSjutti8
    Nybyggare · Skåne · 17 inlägg

PutteSjutti8

Nybyggare
    Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
    Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
    Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
    Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
    Putte

#el
  2. T
    Medlem · 3 632 inlägg
    Om jag hade hamnat i samma sits så skulle han får slanta hela fakturan annars anmälning. Har inte mycket pardon för tjuvar.

3. L
    Medlem · Norrbotten · 2 756 inlägg

Lutte

Medlem
    Instämmer med föregående talare, han för pynta hela fakturan annars är det bara att anmäla. Kan tänka mig att det drar snabbt iväg pengar i dessa tider på el

4. C
    Medlem · 14 319 inlägg
    Har de någon koppling till era byggare, eller är det två helt olika gäng?
    Känns som läge att förklara för grannen att deras förhandlingsposition är rätt usel och att det bara är att slanta upp, med tanke på att de både begår ett brott och riskerar att stå med ett bygge utan el.

5. PutteSjutti8

PutteSjutti8

Nybyggare
    Det är samma byggherre som uppför ett antal hus. Närmare bestämt tre st som ligger på rad.

jag är själv inne på en anmälan men försöker komma fram till en lösning på ett odramatiskt sätt. Jag är kluven!
    Med era kommentarer så känner jag mig inte ensam i att vilja göra en anmälan, dock så känner jag pga hans dumheter så blir väll ägarna dom som får ta smällen vid en anmälan eller?

Det senaste är i alla fall att han skall återkomma med hur mycket el han har nyttjat så jag ser med spänning fram emot hur han har räknat ut sin förbrukning med tanke på avsaknad av någon mätare.

6. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 770 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Om han återkommer med minst hälften av förbrukningen är det kanske ett bra sätt att släppa frågan, men försöker han med något annat är det bara att be honom tänka ett varv till.

7. C
    Medlem · 14 319 inlägg
    Inklusive ert då antar jag?
    Ja, det gör ju saken lite annorlunda förstås.

8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 12 225 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det här beror ju på hur saker är avtalat och uppgjort?
    Fast pris för "färdig kåk"?
    Går elräkningen till er eller byggmästarn?

9. PutteSjutti8

PutteSjutti8

Nybyggare
    Vad gör det annorlunda? Berätta gärna då jag inte verkar se hela bilden.
    Det är mitt privata elabonnemang han är inkopplad på.

Putte

10. PutteSjutti8

PutteSjutti8

Nybyggare
    Det finns inget annat avtal än att byggherren står för inkoppling av elen. Förbrukningen från bygg el och nu även vanlig el som vi har från och med nyanslutning betalar jag.

p

11. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Inte för att det direkt har med saken att göra, men det kan ändå vara bra att känna till. Byggherren, det är du. Mannen du har en konflikt med är troligen byggmästare.

12. C
    Medlem · 14 319 inlägg
    Tja, jag utgår från att du har en hel del att förlora på att sabba relationen med byggaren?
    Till skillnad mot om det hade varit någon helt utomstående.

13. W
    Medlem · 2 030 inlägg
    försök att föra en civiliserad diskussion med byggmästaren eller vad han nu må vara.
    Kan vara bra att ha en bra relation till dom som utför ett jobb åt sej.
    Med det sagt så är det naturligtvis inte ok att han tar ström till ett annat bygge från er och någon sorts kompensation borde ni få.

• Laddar…
  14. PutteSjutti8

PutteSjutti8

Nybyggare
    Jag vill inte att detta skall på något sätt spåra ur och där jag ska förklara mig. Jag behövde bara få lite synpunkter från någon annan och det tackar jag för.
    Vi har haft 100% förtroende i byggmästaren och det är såklart olyckligt att det blev såhär snudd på när huset är klart. Men att gå bakom min rygg och inte ens kunna stå för sitt misstag och be om ursäkt samt att erbjuda en lösning, då rasar förtroendet ner på 0.

Jag tackar så mycket för era inputs och tar med mig dem.

Med vänlig hälsning,
    Putte

15. G
    Medlem · Kalmar · 932 inlägg

gråsten

Medlem
    Detbär möjligtvatt byggaren är en herre men han är inte byggherre för det. Det är den som beställt och driver bygget som är byggherre. Den som står för fiolerna är byggherre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.