K Karejdas skrev:
Riskabelt hade varit att låta stora värden förstöras
Jag är ingen jurist men...

Riskabelt för vem då? om det är en totalentreprenad är de skyldig att hålla rätt på material osv själva, knappast något de kan belasta dig för ifall det blir förstört?

Låter superkonstigt att du betalar folk du inte har avtal med

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E Emil_L skrev:
Jag är ingen jurist men...

Riskabelt för vem då? om det är en totalentreprenad är de skyldig att hålla rätt på material osv själva, knappast något de kan belasta dig för ifall det blir förstört?

Låter superkonstigt att du betalar folk du inte har avtal med
Inte alls. Om det brinner i ett hus har jag rätt att få det räddat med de medel som finns

K Karejdas skrev:
Skrivit avtal med ett företag för nyckelfärdigt hus. Markarbete har jag tagit själv dock.

Det har varit problem från början. Några saker listar jag här.
-snickarna jag tog referens på byttes plötsligt mot andra.
- plattan gjöts vid regn, ska ha betong som färdigt golv så möjligt framtida problem
- avlopp som ska gå i vägg lades fel
- golvbrunn badrum för låg
- golvbrunn för nära vägg. Alla dessa tre måste bilas o göra om
- golvgönster o dörr inte placerad enligt ritning
- inte tagit fram färdigställandeskydd som jag har i avtalet
- projektledaren lovar att saker ska hända men försvinner sedan o svarar inte i telefon
- har begärt förskott på de flesta saker vilket jag inte gått med på. Har däremot hamnat i läger att jag betalar direkt till leverantörer för tror pengarna annars försvinner
-när jag inte förskottsbetalt har byggarn hållit inne på utleveranser så snickarna står utan jobb.
Och många fler saker. Fört dagbok varje dag på vad som lovats o vad som inte hänt.

Nu är snart ett lyft klart, som vanligt har de velat ha betalt i förskott. Jag tänker häva avtalet. Funderar på hur jag ska hantera detta lyft?

Jag har lagt ut genom att betala snickarna direkt för att få stänga huset o rädda värden. Snickarna har inget avtal med min huvudpart.
Lagt ut för att få lyftet klart. Samtidigt har snickarna hittat o reparerat gamla fel. Jag har själv fått köpa material o lagt ner massa tid för att beställa o hämta mtrl. Även om jag ska hålla inne värdet av färdigställandeskydd? Och vad kan det värdet vara? Hålla inne för framtida lagning av det som tidigare rörmokare gjort? Hålla inne för sänkt kvalitet på plattan?

Tar gärna input! Tack 🙏
Du verkar helt lurad

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Karejdas skrev:
Inte alls. Om det brinner i ett hus har jag rätt att få det räddat med de medel som finns
Men oj. Jag fattar inte.

Du verkar peta och projekta och greja under byggets gång.

Du borde bara peka på avtalet.

Inte betala i förskott, och definitivt inte till någon annan än den du har avtal med.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men oj. Jag fattar inte.

Inte betala i förskott, och definitivt inte till någon annan än den du har avtal med.
Hade du bara stått o tittat på om ditt hus blir förstört? Sätt dig in

S Sir Duke skrev:
Men oj. Jag fattar inte.

M Mårten Levin1 skrev:
Du verkar helt lurad
håller med. Skulle varna för detta företag

K Karejdas skrev:
Jag hade i alla fall inte betalat i förskott till några random lallare som jag inte har avtal med.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag hade i alla fall inte betalat i förskott till några random lallare som jag inte har avtal med.
Han verkar betala till en lallare han har avtal med också. Undra om det var den billigaste offerten som man valde. Tycker man att hantverkare är dyrt?, prova en dålig 👋

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Är det någon som betalt i förskott?

Så länge du har ett avtal med en entreprenör om ett nyckelfärdigt hus riskerar du att behöva betala dubbelt eller mer om du löser en massa saker som du har uppdragit åt entreprenören att hantera. Betalar du underentreprenörer direkt fråntas du inte ansvar för att betala entreprenören för samma jobb. Tillhandahåller du material som du avtalat med entreprenören att denne ska hålla med riskerar du att behöva betala för motsvarande saker till honom med. Osv.

De flesta förstår nog att du gör det här för att rädda bygget och alls komma framåt, men du skapar dig själv andra potentiella problem, samtidigt som det inte är säkert att du faktiskt löser några.

Jag skulle inte våga springa på på det här sättet om jag var du. Det är bättre att entreprenören går i konkurs än att du gör det, eller ni båda gör det.

Ska du göra någonting nu är det nog att ta hjälp med att se om du kan komma ur avtalet, och om inte, hur du kan skademinimera snarare än täcka upp för entreprenören.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge du har ett avtal med en entreprenör om ett nyckelfärdigt hus riskerar du att behöva betala dubbelt eller mer om du löser en massa saker som du har uppdragit åt entreprenören att hantera. Betalar du underentreprenörer direkt fråntas du inte ansvar för att betala entreprenören för samma jobb. Tillhandahåller du material som du avtalat med entreprenören att denne ska hålla med riskerar du att behöva betala för motsvarande saker till honom med. Osv.

De flesta förstår nog att du gör det här för att rädda bygget och alls komma framåt, men du skapar dig själv andra potentiella problem, samtidigt som det inte är säkert att du faktiskt löser några.

Jag skulle inte våga springa på på det här sättet om jag var du. Det är bättre att entreprenören går i konkurs än att du gör det, eller ni båda gör det.

Ska du göra någonting nu är det nog att ta hjälp med att se om du kan komma ur avtalet, och om inte, hur du kan skademinimera snarare än täcka upp för entreprenören.
Håller med!
Är nu ute ur avtalet och får ta summera nästa vecka

• Gilla
flimsy och 5 till
  • Laddar…
Grattis! Det tycker jag du ska fira i helgen. Även om jag förstår att mycket nog är skit med situationen som den är nu, så är den i alla fall i någon mån i din kontroll.

Trevlig helg! Tids nog blir det måndag...

K Karejdas skrev:
Dålig jämförelse, du skrev själv att ni hade avtal om nyckelfärdigt hus, egentligen ska du inte ens ha behövt vara där en sekund innan allt var klart, om de då låtit saker blivit förstörda hade varit deras bekymmer att åtgärda

Men men nu är du ute ur avtalet antar jag, lycka till med färdigställandet

E Emil_L skrev:
Dålig jämförelse, du skrev själv att ni hade avtal om nyckelfärdigt hus, egentligen ska du inte ens ha behövt vara där en sekund innan allt var klart, om de då låtit saker blivit förstörda hade varit deras bekymmer att åtgärda

Men men nu är du ute ur avtalet antar jag, lycka till med färdigställandet
Problemet är att företaget inte har några pengar. Är du med? Finns inget att hämta där

K Karejdas skrev:
Problemet är att företaget inte har några pengar. Är du med? Finns inget att hämta där
Fast problemet är att när du själv betalar direkt till underentreprenörerna så finns en risk att du får betala en gång till. Byggfirman kan komma och säga, jobbet vi har avtal om är klart, nu vill vi ha betalt. HUR det har gått till att jobbet blivit klart spelar ingen roll.

Dessutom kan byggfirman komma och säga att du tydligen har betalat för arbete till andra entreprenörer inom ramen för "vårt" avtal, det är avtalsbrott, och firman kan kräva dig på skadestånd för utebliven vinst från det du har betalat bredvid. Så du riskerar att få betala 3 ggr för ett och samma arbete, helt enl. lagen.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.