Byggahus.se
mattiasp skrev:
Jag vill se maskinen nedplockad i molekyler!
Det vill jag också. Men jag kommer inte göra det om jag får förtroendet att testa en av maskinerna.
Istället tänkte jag starta en tråd där jag med er hjälp sätter ihop en kravspec på vad en multimaskin ska klara av och vilka egenskaper som är viktiga. Varje krav kommer sedan generera ett eller flera test där maskinen kommer testas tillsammans med min GOP. Testresultaten kommer sedan presenteras tillsammans med min subjektiva bedömning av skillnaden mellan denna och min GOP. Självklart kommer det även bli unboxing experience inkluderad.

Till vardags sysslar jag med bla test av mjukvara. Håller på att färdigställa ett projekt på huset där jag lovordat min GOP om och om igen.
 
kinglolle skrev:
Hahaha kommer ihåg när Sblixten testade min gamla Ferm som hade funkat fint för mig först och bara la av tvärt efter några sekunder. Tur att jag fick hjälp att avverka den så jag köpte en vettig. Får han testa 300:an så kan vi även slänga in min GOP250 för att jämföra om det verkligen märks några större skillnader förutom verktygslöst byte av blad.

Själv har jag inte riktigt tid till testande just nu så låt gärna min jämtlands/skånebroder testa så kan jag hellre få bistå i lekandet ;)
Ja, det kändes lite pinsamt kommer jag ihåg:blushing:
Förstår inte att du vågar anförtro din nya till mig.....man tackard^_^b
 
Jag är intresserad av att bidra med ett test av GOP300.
Jag skrev den första recensionen av PMF180E när den kom ut för 4,5 år sedan.
Se även: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/68121-bosch-tar-fram-egen-multimaster.html#40

Det skulle vara intressant med ett jämförande test back to back, samtidigt som min PMF180e börjar bli riktigt sliten.
Användningsområde och målgrupp för mig är som för många andra på detta forum: Den lite mer avancerade hemmaanvändaren som renoverar ett hus och har snickeri som en större hobby. Skulle nog inspireras av mattiasp i hans upplägg av test för borrhammaren.

M.v.h.
/Hecke
 
Snailman
Jag anmäler intresse, har sett en del fein användas i tex arga snickaren, och tror den ska gå att använda tex när jag ska försöka få dit överbleck över alla fönster efter panelen är monterad (inte så klok monteringsordning jag använt mig av) och de visar ju på bilder att man ska kunna kapa koppar rör med den, så den kanske kan klara alla armeringsjärnen som sticker upp ur plattan oxå? Har kapat en del med min batteridrivna makita tigersåg men man får ju böja bladet ganska kraftigt...
Man kan kanske slippa att använda stämjärn lika ofta med en sådan tillgänglig?

Håller på med ett husbygge där jag gör så gott som allt själv, har ingen erfarenhet av liknande apparater, men har funderat på en sådan (har väl mest använt kapgersåg, cirkelsåg, skruvdragare slagskruvdragare korslaser sänksåg gasdriven spikpistol, dito tryckluftsdriven elhyvel tre olika överhandsfräsar, borrhammare och diverse handverktyg tidigare) Håller på inomhus med regling av innerväggar för tillfället

Så om jag får chansen så får jag väl testa den där den passar att använda för tillfället och så får jag väl fundera var den går att använda längre fram och simulera den användningen lite i förtid...:x
 
Redigerat:
Hallå
Har en träbåt som jag precis skall göra lite lagningar på innan nästa säsong. Har själv PMF-maskinen och använder den till sågning och slipning. Om jag fick chansen att testa maskinen skall jag använda den i "rivningsarbetet" på båten samt slipning på samma båt. Är väldigt nyfiken på hur den är jämfört med den gröna Boschen, främst med avseende på vibrationer i allmänhet och avverkning vid slipning. Dessa områden kommer den gröna maskinen till korta på.

Med vänlig hälsning,
Jacob
 
Hej,

Jag skulle vara intresserad av att testa en. Min gamla har fallit i sönder för att jag använt den såpass mycket, och jag tror jag har tillräckligt bra koll för att veta vad som gör en multicutter bra eller inte.

Är hemma pappaledig (inför nästa operation, som blir av om ett par månader) och har den tiden som behövs för ett sådant här test.

Mvh

Stefan
 
Om den också klarar av att kapa metall har jag ett bra test till den. Har nämligen ett rör på ett tajt ställe som jag lämnade när jag satte in vår nya panna med acktankar. Och slipfunktionen skulle behövas till min trapp. Synd att den inte kan gräva också, isåfall kunde jag gjort dränering med den. :)
 
Jag anmäler mig gärna som testare!

Nyss köpt hur i originalskick från 1969 som håller på att få sig en helrenovering. En multicutter skulle få testas i många arbetsmoment. Har inte använt liknande maskiner tidigare, så tror jag skulle kunna ge ett oberoende test om hur en multicutter skulle underlätta diverse arbetsmoment.

Är hobbysmickare/renoverare och har tidigare renoverat en bostadsrätt med gott resultat.

Att det just är en blå bosch passar bra ihop med min GCM 8 S och min GST 90E :)
 
Redigerat:
Denna tycker jag ska jämföras med Fein Multimaster med snabbfäste och inte med andra modeller utan snabbfäste.
Är själv inne på min andra Fein då den första hade smärre fel på hastighetsratten. Utöver det har jag svårt att se hur andra märken ska konkurrera med den. Förövrigt tar jag fram multimastern i princip i alla projekt då det alltid finns något som enklast löses med multimaster. Inte alltid bästa lösningen men enklast.
 
Ett tips är också att utvärdera väskan utformning. Man samlar ju gärna på sig rätt mycket olika tillbehör, det är lite av poängen med denna typ av verktyg. Där tycker jag den annars robusta och i sig rymliga Feinväskan faktiskt brister lite.

Det är bara två stora askar i den för tillbehör, och jag blandar ogärna slipapper, skärblad, sågblad, dammsugartillsats etc huller om buller i dessa vilket gör att jag alltid har en liten plastask bredvid med sågblad, inte så praktiskt.

/A
 
Jag handlade på mig en GOP300 i Januari. Som nybörjare i multimaster träsket så skulle jag gärna vilja ha en utvärdering på de olika bladen som finns till detta verktyg. Vad de är lämpliga för & till vilka ändamål. Hur de håller(livslängd) & fungerar. HCS eller BiMetall? m.m.? Ja olika aspekter på de olika bladen, dess metall kvalitet, & funktion.
 
Anmäler mitt intresse :cool:
Ska precis dra igång en make over av övervåningen. Håller även på med en hel del möbelsnickeri där den passar bra. Har haft en släktings Fein till låns vid ett par gånger så har lite att jämföra med.
 
Jag kan gärna vara testare. Har tillgång till en Fein MultiMaster som jämförbar maskin. Ska även snart börja med att renovera övervåningen så en slip/sågmaskin vore kanon.
 
Jag anmäler också mitt intresse. Jag har provklämt maskinen innan, men är sugen på att ge den mer testtid. Det finns ett par projekt redan jag kan tänka mig testa den på; korridor på ca 50m med ett 30-tal dörrfoder som ska kapas, samt 40m korkgolv som ska kapas jäms med garderober. En del fönster och dörrbyten, rörkapningar, slipning av trapp och lite annat smått och gott. Ptja, testobjekt för en multimaskin är inte svårt att hitta. Har en Fein att jämföra med.
 
mattiasp skrev:
Jag vill se maskinen nedplockad i molekyler!
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.