ullberg
Inget ont om de tidigare testerna, men detta verkar kunna bli något i hästväg!

/U

Mikael_L
Jag vet inte säkert vad du tänkte på, men om det gäller min testuppställning och alla repetitiva mätningar så blir det nog ändå ingen stor aha-upplevelse. Jag bara hoppas att jag kommer kunna visa på att angiven mätnoggrannhet verkar stämma. :cool:

ag har varit ute och mätt lite (ca 220 mätningar) i helgen. Jag är dock varken ingenjör eller statistiker utan kommer att försöka recensera som aningens pedant lekman. Så förvänta dig gärna mycket av de andra men sänk förväntningarna på mig så jag slipper skämmas ;)

Redigerat:
ullberg
Helt enkelt att många av denna omgångs testare (inte bara du) verkar ha ett väldigt metodiskt angreppssätt, vilket gläder mig. Sen kan man ju säga att produkten som sådan liksom ber om det...

ullberg
kinglolle skrev:
SioJag har varit ute och mätt lite (ca 220 mätningar) i helgen. Jag är dock varken ingenjör eller statistiker utan kommer att försöka recensera som aningens pedant lekman. Så förvänta dig gärna mycket av de andra men sänk förväntningarna på mig så jag slipper skämmas ;)
Jag är säker på att jag kommer bli nöjd! Bara ingenjörens synvinkel hade nog inte blivit bra, ska man vara lite elak kan man väl säga: titta bara hur det gick för SAAB... (som jag råkar ha två stycken på gården)

Mikael_L
Det som har varit så bra med de två tidigare testerna var ju att det var 5 st testare, och inga pekpinnar om vad eller hur något skulle testas.
Så resultatet blev 5 angreppssätt på uppgiften och 5 olika omdömen som vart och en färgades av vad testaren finner viktigt.
Det blev helt enkelt kanonbra, och jag hoppas även denna omgång kan bjuda på mer av det.

Jag vill veta om mätknappen är hård att trycka på? Jag har nämligen en DLE70 som mätknappen är alldeles för hård att trycka på, det resulterar att man ofta missar målet man skjuter mot eftersom man darrar till precis när man skall mäta vilket är förbannat irriterande.

verktygsgurun skrev:
Jag vill veta om mätknappen är hård att trycka på? Jag har nämligen en DLE70 som mätknappen är alldeles för hård att trycka på, det resulterar att man ofta missar målet man skjuter mot eftersom man darrar till precis när man skall mäta vilket är förbannat irriterande.
Ja det är inget enormt problem men känner igen det där med att knappen gör att man nästan flyttar strålen.

Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Det kan jag bekräfta, ja.
Inte för att knappen egentligen är så speciellt hård att trycka, men om man mäter på någon meters avstånd så behöver man ju knappt darra till alls så sticker laserpunkten iväg. Så det är ett reellt problem.
På GLM80 finns det en funktion för tidsfördröjd mätning som kan användas.

kinglolle skrev:
Ja det är inget enormt problem men känner igen det där med att knappen gör att man nästan flyttar strålen.
Det gör att man inte litar på mätvärdet.. Var träffade jag egentligen? Jag sätter den ofta i kontinuerlig mätning för att slippa trycka på knappen.

MathiasS skrev:
Kul! Tackar för förtroendet. Koordinater i PM till Per.
Perfekt! Då vet jag var det finns en sådan! :thumbup:

...du menar att jag ska skippa det avslutande höghöjds falltestet?

Jag har haft min i snart 1år och det enda svagheten jag hittat är att den har inbyggt batteri och att det är lite i klenaste laget. Laddningen är också mycket långsam.

Så för att vara en "blå" maskin så tycker jag den skulle ha haft ett batteripack som var löstagbart och som laddas i extern hållare så man hade kunnat ha 2 batterier. Nu är det inte så ofta jag tar fram den och batterierna är nästan tomma, men jag är glad att jag inte sålde Makitan då den ibland får rycka in då denna är på laddning.

Har stort behov av lasermätare och vattenpass då jag precis håller på och bygga staket. Vore intressant hur denna kan jämföras med min GLL 2-80 P Professional med tillhörande mottagare!

EDIT: Såg nu att bäst före datum var passerat :-)

Redigerat:
petrho skrev:
Har stort behov av lasermätare och vattenpass då jag precis håller på och bygga staket. Vore intressant hur denna kan jämföras med min GLL 2-80 P Professional med tillhörande mottagare!
Lite tankar kring hur denna kompletterar en 3-80 hoppas jag kunna bidra med....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.