Mikael_L skrev:
Jag har redan nu en nöt att knäcka, hur ska jag åstadkomma en referenslängd, referensskala? Som är en tiopotens bättre än mätaren jag nu ska prova?
Den där har jag funderat lite på också, tyvärr utan lösning :x.

Klättra upp på taket för fri sikt.
Dra igång Ipaddan med Flightradar24, läs av höjden på närmaste trafikflyg
Kompensera för takhöjden+höjd över havet
Sikta och mät.

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Den där har jag funderat lite på också, tyvärr utan lösning :x.
Samma här

Sen har jag insett att jag är en grovhuggen amatör jämfört med er nördar. Så jag tänker testa den just så istället alltså i lite mer grovhuggna applikationer och låter det mer exakta nördmätandet till de med lite mer ingenjörsinriktning :)

MathiasS skrev:
Klättra upp på taket för fri sikt.
Dra igång Ipaddan med Flightradar24, läs av höjden på närmaste trafikflyg
Kompensera för takhöjden+höjd över havet
Sikta och mät.
Jag trodde man skulle ha grön laser när man siktade på flygplan, men jag kan ha fel :)

Ja det verkar mer poppis men detta kanske också kan funka på något lågt flygande ryanair-plan.

Grattis till testpanelen :beer:

Mikael_L skrev:
Nimajneb, tyvärr kommer jag nog inte skruva isär skiten. Förvisso är det ett ganska vanligt beteende hos mig, men just denna produkt har jag svårt att se att jag blir klokare av, av att se insidan på. ;)
.
Indirekt var nog den kommentaren till MathiasS och phl :)

Nu är verktygen ivägskickade. :) Enligt Postens ombud så bör paktetet vara framme hos er lokala postombud efter kl 16 imorgon onsdag.

Jag skickade paketen rekommenderat eftersom jag bedömde att risken för att de skulle komma bort i frakten skulle minska då. Det innebär (tyvärr) att ni måste hämta ut paketen personligen.

Jag pmar kollinummer till er som ni måste visa upp. Om ni inte har så bråttom kommer ni få en avi i brevlådan (i övermorgon skulle jag tro).

Mikael_L skrev:
Jag har redan nu en nöt att knäcka, hur ska jag åstadkomma en referenslängd, referensskala? Som är en tiopotens bättre än mätaren jag nu ska prova?
Är det någon som har något tips?
Att mäta exakt längd kan bli lite svårt, men du kan få ett relativt mått som är bra.

Om du tar en vanlig gipsskiva i dimension 200x200x13, och mäter tjockleken noga, med skjutmått.

Då kan du mäta avståndet till en vägg på tex ca 5m avstånd.
Sedan sätter du din mätskiva framför och gör om mätningen.
Slutligen studerar vi differensen mellan de två mätningarna.

Det är när man subtraherar två stora tal som systemets mätnoggrannhet visar sig.

Om du är riktigt ambitiös, kan du ha två eller tre "referensskivor, som du mäter avståndet till, dvs 0, 1, 2 etc skivor.

Dessutom, är lite statistik på mätvärdena av intresse, vad är standardavvikelsen för mätningarna?

Om lasermätaren har legat i kylskåpet över natten, skiljer mätvärdena då.

Hur påverkas mätningarna om man inte är vinkelrät mot mätobjektet?

Övriga förslag på mätmetoder?

Mikael_L
magnu skrev:
Att mäta exakt längd kan bli lite svårt, men du kan få ett relativt mått som är bra.

Om du tar en vanlig gipsskiva i dimension 200x200x13, och mäter tjockleken noga, med skjutmått.

Då kan du mäta avståndet till en vägg på tex ca 5m avstånd.
Sedan sätter du din mätskiva framför och gör om mätningen.
Slutligen studerar vi differensen mellan de två mätningarna.

Det är när man subtraherar två stora tal som systemets mätnoggrannhet visar sig.
Hmmm, mja...

Ja det är ju ett angreppssätt förvisso. Men lite beroende på mätarens arbetsprincip så behöver det inte ha så mycket med den absoluta noggrannheten att göra.
Dvs, mätaren mäter kanske 1mm fel på 10 meter, dvs 1:10.000 - ett alltigenom linjärt fel, mao.
Om jag sen förändrar avståndet med 10mm, så kommer även denna förändring bli fel med 1:10.000, dvs 1µm. Så då behöver jag mäta med en mikrometer och mäta ungefär 1/10 µm noggrannhet för att avgöra.
Tja, jag ska ta mig en funderare, det kanske är en framkomlig väg, om jag dels minskar det stora mätavståndet lite, och ökar det lilla kontrollavståndet.

Och tänk, en mikrometer har jag ju aldrig haft, kan det vara dags att skaffa en nu? ;)

Mikael_L
Ja så var det ju.
En u-meter mäter ju inte en µm, utan vanligtvis 10µm.
En del riktigt fina och dyra har en nonie-skala ned till µm.

Men så hittade jag denna, perfekt för min test :)
http://www.mitutoyo.se/2011-nov-03/ny-unik-mikrometer/ :D

Vill nog inte ens veta vad den kostar ...

Mikael_L skrev:
Hmmm, mja...

Ja det är ju ett angreppssätt förvisso. Men lite beroende på mätarens arbetsprincip så behöver det inte ha så mycket med den absoluta noggrannheten att göra.
Dvs, mätaren mäter kanske 1mm fel på 10 meter, dvs 1:10.000 - ett alltigenom linjärt fel, mao.
Om jag sen förändrar avståndet med 10mm, så kommer även denna förändring bli fel med 1:10.000, dvs 1µm. Så då behöver jag mäta med en mikrometer och mäta ungefär 1/10 µm noggrannhet för att avgöra.
Tja, jag ska ta mig en funderare, det kanske är en framkomlig väg, om jag dels minskar det stora mätavståndet lite, och ökar det lilla kontrollavståndet.
Mätprincipen:
http://www.ehow.com/about_6332366_do-laser-distance-meters-work_.html

Med vilken metod mäter man time-of-flight?

Borde sitta någon typ av oscillator i mätaren, noggrannhet 10ppm?

Här finns en lite bättre beskrivning:
http://www.acam.de/fileadmin/Download/pdf/English/AN001_e.pdf

Man modulerar lasern och mäter fasskillnaden mellan det man tar emot och utsänd signal.

Kan vara av intresse att mäta den signal som modulerar laserdioden.

Nu har ett roligt paket kommit. Ställde mig och väntade hos mitt ombud på postbilen under lunchen ;)

Hinner inte börja testa på riktigt förrän helgen men "to be continued"

• ImageUploadedByByggahus.se1346846208.848238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag tänkt lite till.
Jag gissar fortfarande,
Men gissningsvis, modulerar man lasern med varierande frekvens.
Då kan man mäta vinkeln vid lite olika frekvenser och räkna ut hur många varv som man ska lägga till på avståndet.

Nåja, frågan är om vektordemodulatorn= vinkelmätaren, har samma noggrannhet över hela varvet?
Det kan man konstatera om man mäter noggranna små deltaavstånd, över gissningsvis någon meter.

Dessutom minskar vektordemodulatorns noggrannhet när signalstyrkan minskar, dvs långa avstånd och material som reflekterar sämre.

Mikael_L
Här har det också dimpt ner ett spännande paket, som ser ut ungefär såhär:

Ja det är alltså kinglolles bild jag snott :), skillnaden motiverar inte att jag tömmer kameran och laddar upp en egen bild.
Den kommer i rapport-tråden istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.