39 264 läst ·
211 svar
39k läst
211 svar
Byggahus testar lasermätare
För min del är den ett bra hjälpmedel i byggsammanhang när det ska mätas längre mått då jag oftast är ensam. På avstånd längre än 3-4 meter så slipper man böka och få måttbandet att ligga rätt etc.hevi skrev:
På detta sätt kan jag enkelt mäta väggytor mm utan att anstränga mig eller be frun om hjälp.
Att den dessutom på sekunder kan beräkna ytor så jag kan räkna på åtgång på färg eller golv etc när man mäter gör det bara ännu smidigare.
Däremot i snickerisammanhang är det fortfarande talmeter o contactmeter som följer med mig
Jag är rätt klar nu, med första fasen.
Jag har börjat skriva ihop någon slags testrapport, men tyvärr blev jag jättechokad av allt jobb med vår flytt nu. Så skrivandet har hamnat på undantag i några dar nu.
Så jag hoppas kunna publicera mitt bidrag ganska snart nu. Troligen inte en chans före helgen dock.
Jag har börjat skriva ihop någon slags testrapport, men tyvärr blev jag jättechokad av allt jobb med vår flytt nu. Så skrivandet har hamnat på undantag i några dar nu.
Så jag hoppas kunna publicera mitt bidrag ganska snart nu. Troligen inte en chans före helgen dock.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Jag undrar när det kommer en lasermätare där jag kan mäta en längden på en planka
dvs utan något att skjuta mot.
Nu har ni väl ändå lite väl låga förväntningar..
Jag vill ha en tredimensionell laserskanner som automatiskt mäter upp varenda plankbit i förrådet och lägger upp allt i en databas komplett med GPS-koordinater.
Jag vill ha en tredimensionell laserskanner som automatiskt mäter upp varenda plankbit i förrådet och lägger upp allt i en databas komplett med GPS-koordinater.
Det funkar ju faktiskt med denna efter som det finns en timerfunktion för mätningen..... så man kan springa och lägga en kloss i andra änden att mäta mot. Fast rätt krångligt...verktygsgurun skrev:
...och jag vill ha en funktion där man kan scanna in en ritning och få en komplett förteckning över vilka dimensioner och längder man behöver. När man sen kommer till brädgårn så scannar man virkespaketet och mätaren markerar vilka brädor man ska ta för att minimera spillet...
Har ni rökt flugsvamp???