hevi skrev:
Kan säga att jag kört med en liknande mätare som den som testas här i rätt många år nu och jag tycker dom är kalas för avstånd längre än tumstocken klarar. För kortare avstånd än ett par meter så funkar en tumstock minst lika bra i de flesta fall.
För min del är den ett bra hjälpmedel i byggsammanhang när det ska mätas längre mått då jag oftast är ensam. På avstånd längre än 3-4 meter så slipper man böka och få måttbandet att ligga rätt etc.

På detta sätt kan jag enkelt mäta väggytor mm utan att anstränga mig eller be frun om hjälp.

Att den dessutom på sekunder kan beräkna ytor så jag kan räkna på åtgång på färg eller golv etc när man mäter gör det bara ännu smidigare.

Däremot i snickerisammanhang är det fortfarande talmeter o contactmeter som följer med mig

Nä nu är jag sugen på era tester :)
Då jag tyvärr inte blev utvald testare köpte jag en egen så det skulle vara kul att höra era erfarenheter o tips.

Mikael_L
Jag är rätt klar nu, med första fasen.
Jag har börjat skriva ihop någon slags testrapport, men tyvärr blev jag jättechokad av allt jobb med vår flytt nu. Så skrivandet har hamnat på undantag i några dar nu.
Så jag hoppas kunna publicera mitt bidrag ganska snart nu. Troligen inte en chans före helgen dock.

Jag undrar när det kommer en lasermätare där jag kan mäta en längden på en planka :) dvs utan något att skjuta mot.

Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Jag undrar när det kommer en lasermätare där jag kan mäta en längden på en planka :) dvs utan något att skjuta mot.
Precis det har jag också grunnat på, sedan jag fått den här GLM80 i min hand.

Nu har ni väl ändå lite väl låga förväntningar..

Jag vill ha en tredimensionell laserskanner som automatiskt mäter upp varenda plankbit i förrådet och lägger upp allt i en databas komplett med GPS-koordinater.

verktygsgurun skrev:
Det funkar ju faktiskt med denna efter som det finns en timerfunktion för mätningen..... så man kan springa och lägga en kloss i andra änden att mäta mot. Fast rätt krångligt...:)

...och jag vill ha en funktion där man kan scanna in en ritning och få en komplett förteckning över vilka dimensioner och längder man behöver. När man sen kommer till brädgårn så scannar man virkespaketet och mätaren markerar vilka brädor man ska ta för att minimera spillet...

...fast varför åka till brädgården? Det är ju bara att ta fram sin 3d skrivare och skriva ut de byggdelar man behöver....

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...fast varför åka till brädgården? Det är ju bara att ta fram sin 3d skrivare och skriva ut de byggdelar man behöver....
Varför tänka så begränsat? Är det inte ännu enklare att skriva ut hela bygget, färdigbyggt och klart? Byggdelar känns sååå 1900-tal...

Har ni rökt flugsvamp??? ;)

Rund_skruvad skrev:
Har ni rökt flugsvamp??? ;)
Ja från test på lasermätare till detta? ;)

Mitt mål är att posta min testrapport innan helgen.

phl skrev:
Mitt mål är att posta min testrapport innan helgen.
Jag som redan hade dåligt samvete för detta. Nu blev det inte bättre.

...men man kanske kan få bjuda på en liten teaser...:

IMG_2061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.