C
j.f.s j.f.s skrev:
Är det verkligen sot du har på lacken? Det är inte kalk? Har du testat några medel alls? Tjärlösare kanske kan fungera.
Ja, alltså sotdagg är ju inte sot egentligen utan en svart mögelsvamp som trivs i kletet som droppar från lindar på sommaren. Bilen i fråga är en Renault Trafic, så det är ett ganska komplicerat projekt att tvätta taket vilket därmed inte sker särskilt regelbundet. Det är en äldre bil och inte heller någon finbil, så... Har testat allt möjligt inklusive prickbort, men hittar inget som löser beläggningen. Däremot går det att blåsa bort det med högtryckstvätten om man är lite mer aggressiv än vad som egentligen är lämpligt...

Problemet är sidorna på bilen. Minsta skit som tvättas/regnar bort och rinner ner biter sig fast som rinnmärken i lacken och går inte att få bort. Misstänker att man får polera bort det och sedan lägga på vax eller någon försegling eller nåt som hindrar att problemet återuppstår?

Redigerat:
nikasp
C cpalm skrev:
Någon som har tips på bra medel för:

1. Rengöring och "smörjning" av läderklädsel?
Fräsch sådan, ingen "läderrekond" alltså.

2. Få bort smuts som biter sig fast på ljusa plastpaneler med "äggskalsfinish"?

3. Få bort "inbrända" ränder av sotdagg från vit lack?
Gå in på Arctic Clean (tidigare Pingens). Deras Interior Clean i kombination med en bra liten borste, fläcksuddarsvamp och microfibertrasa brukar ta allt. Inklusive ratt men var försiktig och blanda hellre lite för svagt och gnugga försiktigt. De har en massa filmer på hur man rengör och fixar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
nikasp nikasp skrev:
Deras Interior Clean i kombination med en bra liten borste
Antar att vi är inne på plastpanelerna nu? För att utveckla det lite handlar det om t.ex. panelerna i "benutrymmet" där man kommit åt med skitiga skor och runt handtagen i dörrpanelerna. Funderar på att köpa en sådan där mjuk borste som man sätter i borrmaskinen, är det vettigt?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
j.f.s
C cpalm skrev:
Ja, alltså sotdagg är ju inte sot egentligen utan en svart mögelsvamp som trivs i kletet som droppar från lindar på sommaren. Bilen i fråga är en Renault Trafic, så det är ett ganska komplicerat projekt att tvätta taket vilket därmed inte sker särskilt regelbundet. Det är en äldre bil och inte heller någon finbil, så... Har testat allt möjligt inklusive prickbort, men hittar inget som löser beläggningen. Däremot går det att blåsa bort det med högtryckstvätten om man är lite mer aggressiv än vad som egentligen är lämpligt...

Problemet är sidorna på bilen. Minsta skit som tvättas/regnar bort och rinner ner biter sig fast som rinnmärken i lacken och går inte att få bort. Misstänker att man får polera bort det och sedan lägga på vax eller någon försegling eller nåt som hindrar att problemet återuppstår?
Aha. Där lärde jag mig något nytt :D Då skulle jag testa Abnet Professional. Körde det på båten som stått parkerad under tallar i två år. Den var ganska svart om man säger så :crysmile:

Edit: Hade visst skrivit samma sak i en annan tråd. Finns en video där också (inte min) https://www.byggahus.se/forum/threads/rengoera-gjutjaernssoffa-fran-kada-etc.391522/#post-3877603

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
nikasp
C cpalm skrev:
Antar att vi är inne på plastpanelerna nu? För att utveckla det lite handlar det om t.ex. panelerna i "benutrymmet" där man kommit åt med skitiga skor och runt handtagen i dörrpanelerna. Funderar på att köpa en sådan där mjuk borste som man sätter i borrmaskinen, är det vettigt?
Jag tycker att Interior clean funkar till allt invändigt, både plastpaneler och textil samt skinn. Finns videos med exempel. Jag brukar handjaga då jag är ganska försiktig med inredningen, dvs kör inget med maskin invändigt.
https://pingens.se/produkt/interior-clean/

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Kan någon rekommendera en kompetent skumlans / foam applicator eller vad man nu kallar dem? Jag köpte en icke-brandad från Ebay till min högtryckstvätt, men jag tycker inte att jag får rätt fluff på skummet (King Carthur Snow Control), det rinner av inom 15 sekunder.

Är för övrigt Kränzle M22-anslutning på tvätten...
Jag kör med Autodudes, tycker den funkar helt ok. (y)

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
j.f.s
F Fluxor skrev:
Kan någon rekommendera en kompetent skumlans / foam applicator eller vad man nu kallar dem? Jag köpte en icke-brandad från Ebay till min högtryckstvätt, men jag tycker inte att jag får rätt fluff på skummet (King Carthur Snow Control), det rinner av inom 15 sekunder.

Är för övrigt Kränzle M22-anslutning på tvätten...
Jag kör den från Bollnäsbilvård. Finns med alla möjliga anslutningar och du väljer dysa beroende på arbetstrycket i din tvätt.

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Tvättade bilen igår, testade Tershines Purify schampo. Hade i en "skvätt" i hinken och konstaterade att det löddrade väldigt lite, kanske var jag lite snål med schampot.

Stod på flaskan att man kunde skumma på genom att spruta med högtrycken ner i hinken.

Tvättade bilen, men lite märkligt känsla utan knappt något skum. Stod även på flaskan att Purify skummar mindre än andra schampon.

Såg dock rent och fint ut, vattnet pärlade sig redan innan Gyeons wetcoat sprayades på och spolades av.
Torkade torrt mer noga än någonsin. :geek:

Har några repor på dörrarna från föregående ägare som retar mig lite, ska se om det går att få bort dessa med det som damp ner hos postombudet idag.
Poleringsmaskin och olika flaskor med bilvårdsprodukter på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:oops:

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Gick över med polish, vax och quick detailer från Soft99.
Körde samma på förra vita Volvon med bra resultat.
Svart bil parkerad i garage, högglansig lack, delvis reflektion av interiör, organiserad verktygsvägg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Insåg i helgen att jag "behöver" skaffa mig en liten polermasking för att fixa lister mm. Funderar på en tryckluft då det verkar gå få fatt i sådana billigt på nätet. Batteri hade varit trevligt men hittar ingen vettig blå Bosch eller Milwaukee 12V. Makita och Festool har jag bara 18V från och det blir lite klumpigt.

Någon som har något bra förslag?

R Robert-san01 skrev:
Insåg i helgen att jag "behöver" skaffa mig en liten polermasking för att fixa lister mm. Funderar på en tryckluft då det verkar gå få fatt i sådana billigt på nätet. Batteri hade varit trevligt men hittar ingen vettig blå Bosch eller Milwaukee 12V. Makita och Festool har jag bara 18V från och det blir lite klumpigt.

Vet inte om denna skulle kunna vara nåt, dock inte excenter.
Bosch elektrisk rakslib, professionellt verktyg, 12 V, brushless motor, användargränssnitt, blå och svart design.
Skapa konto

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gwg-12v-50-s-06013A7000

Själv gick jag lös polermaskinen på Volvon idag och fick bort 4-5 irriterande repor som synts mer eller mindre bra beroende på hur ren bilen varit.
En hand håller en elektrisk polermaskin ovanpå en verktygslåda i ett garage.
Skapa konto
Reflekterad röra, blank yta, kablar, förvrängda objekt, inomhusmiljö.
Skapa konto

Körde med Rupes medel, grov och fin.
Tog inte många minuter totalt.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vet inte om denna skulle kunna vara nåt, dock inte excenter.
[bild]
[länk]

Själv gick jag lös polermaskinen på Volvon idag och fick bort 4-5 irriterande repor som synts mer eller mindre bra beroende på hur ren bilen varit.
[bild][bild]

Körde med Rupes medel, grov och fin.
Tog inte många minuter totalt.
Boschen tittade jag på innan jag köpte Amazon maskinen. Ser riktigt fin ut!

Har en Rotex 150 jag polerat lite. Allt annat än idealisk, men den får duga för det lilla jag kör.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

Köpte detta kit förra året för att komma åt överallt på båten, https://waxdog.se/maskiner/polermaskiner/mindre-polermaskiner/shine-mate-ep803k-kit/

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Det blev en leksak från Amazon för typ 500kr inkl en drös med trissor. Funkar typ av Ok. Kunde gärna fått occilera lite mer för lite för att vara bra.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.