13 348 läst ·
27 svar
13k läst
27 svar
Bygga vs köpa, vad missar jag?
Det är möjligt att TobinsQ är trubbigt och inte direkt applicerbart, men det används av bl.a. Boverket så helt fel kan det väl inte vara? Har ingen koll på detta egentligen, utöver vad jag läst mig till. Tar Q hänsyn till renoveringskostnader för gamla hus? Tar det hänsyn till slopad fastighetsavgift i 15 år för nybyggda hus?billy_baver skrev:Att ett färdigt hus framstår som dyrare än processen att bygga det är - och förblir - oftast felräkning, missuppfattning eller ibland en omsorgsfullt spridd myt.
1. Egnahemsbyggare inkluderar oftast icke eget arbete som kostnad. Man varken räknar timmar eller multiplicerar med marknadsmässiga timpriser. Man bara avnjuter frukten av sitt arbete, utan att egentligen resonera i särskilt sakliga termer.
2. I synnerhet självbyggen tar så lång tid, att priserna påtagligt förändrats. Flera år gamla materialpriser och löner jämförs med en rykande färsk värdering av det färdiga huset. Vilket man givetvis inte kan ta som bevis att det måste löna sig att bygga ett hus till.
3. Nybyggda egnahem omsätts mycket sällan omedelbart efter färdigställandet. De säljs som tidigast först 5-10 år efter det att byggmaterialet ropades in. Istället jämför man produktionspris med en bankvärdering, som inte alls syftar till en rättvis jämförelse, utan till en banks mer eller mindre riskabla utlåning.
James Tobins berömda Q-teori är ursprungligen tänkt för handel med standardiserade aktier. Att försöka tillämpa den på handel med nya och begagnade hus är därför inte helt lyckat.
[länk]
Summa summarum: Antingen kommer trådens färdiga hus att säljas för ett lägre pris än det utbjudna, eller också kommer byggtomtens slutpris att vida överstiga ursprungliga prislappen. Alternativt en kombination av båda.
Du har säkert rätt att priset måste ner på det objekt TS hänvisar till. Att bygga ett likvärdigt hus som det i länken för 4.000.000 inklusive allt, och utan egen arbetsinsats, borde inte vara några problem? Att bygga själv för 6.000.000 är iofs inga som helst problem det heller...
Helt OT(?) är en fundering som dyker upp hos mig som inte bor i ett lika hett område.
Att bygga ett hus kostar ungefär lika mycket oavsett var det ligger, eller?
Så att jämföra vad ett hus kosta mot vad ett nybyggt hus kostar beror helt på läget.
Där jag bor kostar husen under 2 och att bygga nytt troligen lika mycket som hos TS.
Så skillnaden borde var i tomtkostnad, alt över det är mäklarmantran "location, location, location". som har väldigt lite med faktisk byggkostnad.
Att bygga nytt kan nog vara en vinst i vissa områden, och en ren förlust i andra. För TS verkar det vara en vinst.
Att bygga ett hus kostar ungefär lika mycket oavsett var det ligger, eller?
Så att jämföra vad ett hus kosta mot vad ett nybyggt hus kostar beror helt på läget.
Där jag bor kostar husen under 2 och att bygga nytt troligen lika mycket som hos TS.
Så skillnaden borde var i tomtkostnad, alt över det är mäklarmantran "location, location, location". som har väldigt lite med faktisk byggkostnad.
Att bygga nytt kan nog vara en vinst i vissa områden, och en ren förlust i andra. För TS verkar det vara en vinst.
Redigerat:
Hur tråkigt det än låter bör man ställa sig frågan: Om jag bygger "själv" och det kanske blir dyrare än hur prisbilden ser ut i området - hur kan det gå om det sedan skulle bli en separation?
Jag är väl bevandrad i ett exempel från en mindre stad där ett par byggde sitt "drömhus" för ca 3,5 miljoner.
Trots att de sedan lade ut det för ca 2,6 miljoner (efter separation) så blev det inte sålt.
Alltså, man ska naturligtvis inte måla f-n på väggarna men det är mycket att tänka på inför sådana här stora ekonomiska beslut.
Jag är väl bevandrad i ett exempel från en mindre stad där ett par byggde sitt "drömhus" för ca 3,5 miljoner.
Trots att de sedan lade ut det för ca 2,6 miljoner (efter separation) så blev det inte sålt.
Alltså, man ska naturligtvis inte måla f-n på väggarna men det är mycket att tänka på inför sådana här stora ekonomiska beslut.
Tack för många bra svar. Hittills har endast tankearbete pågår, jag ska försöka uppdatera tråden när något konkret händer.
Efter en snabb googling hittade jag följande lista över TobinsQ:http://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun
Den är rätt föråldrad men innehåller ett värde på ~1-5 för Södertälje. Det verkar dock väldigt högt? Särskilt med tanke på vissa bra synpunkter som framkommit i tråden om hur man värderar eget arbete t ex.
Efter en snabb googling hittade jag följande lista över TobinsQ:http://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun
Den är rätt föråldrad men innehåller ett värde på ~1-5 för Södertälje. Det verkar dock väldigt högt? Särskilt med tanke på vissa bra synpunkter som framkommit i tråden om hur man värderar eget arbete t ex.
fkon skrev:
Om detta värde skulle stämma vore innebörden att den som byggt en bostad för 4 Mkr kan sälja den för 6 Mkr istället för att flytta in. Nej, jag tycker att du gör rätt i att betvivla vederhäftigheten hos "Institutet för bostads- och urbanforskning".
Vi planerade att bygga ett hus i ett visst område, det fanns då 3-4 tomter i storlek 1300 - 1600m2 med fritidshus på.
Kom rätt långt med kalkyler, offerter etc och det skulle landa på ca 7.3 miljoner inkl allt. Tomterna ca 2.5 miljoner, huset (200m2 stenhus) ca 4 miljoner, därtill garage, tomtarbete, trädgård etc etc.
Strax därefter kom ett fint hus på området ut för försäljning för 6.1 miljoner. Byggt 2007, nästan samma planlösning som vi planerade. Så, inget att tveka på, vi köpte det, det landade på 6.2 miljoner efter kort men intensiv budgivning. Detta hus har fin anlagd trädgård, uppvärmd markpool, hottub, staket, trädgårdsbelysning, bevattningssystem samt lekplats och lekstuga för vår minsting.
Så i detta fall var köp av ett befintligt hus en bättre affär än att bygga.
Kom rätt långt med kalkyler, offerter etc och det skulle landa på ca 7.3 miljoner inkl allt. Tomterna ca 2.5 miljoner, huset (200m2 stenhus) ca 4 miljoner, därtill garage, tomtarbete, trädgård etc etc.
Strax därefter kom ett fint hus på området ut för försäljning för 6.1 miljoner. Byggt 2007, nästan samma planlösning som vi planerade. Så, inget att tveka på, vi köpte det, det landade på 6.2 miljoner efter kort men intensiv budgivning. Detta hus har fin anlagd trädgård, uppvärmd markpool, hottub, staket, trädgårdsbelysning, bevattningssystem samt lekplats och lekstuga för vår minsting.
Så i detta fall var köp av ett befintligt hus en bättre affär än att bygga.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, vad mycket pengar!MRK skrev:
Jag betvivlar inte alls att ni gjort rätt, och att det är värt det.
Men jag undrar vad månadskostnaden hamnar på med amorteringar, räntor, driftkostnader osv.
För ni kunde väl inte slanta upp med kontanter, eller
Nej, inte allt kontant men ca 25%. Räntan efter avdrag hamnar på 6800:- / månad, driften på 3.100:- / månad och så länge räntan är så låg som nu så amorterar vi 15.000:- per månad. Inget krav från banken men vi vill jobba ned belåningen så att vi har en rejäl "buffert" inför framtiden.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter ju riktigt överkomligt!MRK skrev:
Och amorteringarna kan ni väl lägga precis under smärtgränsen antar jag.
Misstänker att ni inte älskar Stefan Ingves
Ärligt talat, jag ser Riksbanken som en liten perifer aktör utan reellt inflytande. Visst, de kan peka med hela handen och prata med grötmyndig röst men... i slutänden är det marknaden som bestämmer. Det finns inte en chans att Sverige skall skifta mot högre räntor så länge som resten av EU ligger runt 0% repo.KnockOnWood skrev:
Och även om räntan mot alla odds och förväntningar skulle sticka iväg uppåt så klarar vi detta med god marginal.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Låter bra!
Och även om jag numera är Hallänning, så har jag Skåne för ögonen när jag tittar ut genom fönstren.
Hallandsåsen (och Laholmsbukten) på dagarna, och Båstad och ljusen längs E-6an på nätterna.
Heja Sydsverige
Och även om jag numera är Hallänning, så har jag Skåne för ögonen när jag tittar ut genom fönstren.
Hallandsåsen (och Laholmsbukten) på dagarna, och Båstad och ljusen längs E-6an på nätterna.
Heja Sydsverige
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden