Har du möjlighet så koppla en Y-förgrening och slang till slipen som du leder ut till en utomhusventil. Tygpåsarna släpper tyvärr igenom de skadligaste partiklarna.schnyggve skrev:
Det kanske går att orda... kanske är en bättre och enklare lösning när allt kommer omkring? Egentligen bara att vända på fläktarna så de går uppåt och sätta på ett spiro rörnanowire skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så här gjorde jag:schnyggve skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-metallbearbetning.285694/page-2#post-3359657
Mössnern har vägrat att funka sen jag fick hem den. Först så gick jordfelsbrytaren så fort jag försökte starta motorn. Sen jag flyttade in den så brummade det bara i motorn. Fram med multimetern och jag kunde konstatera att det var brott på en ledare. För att försäkra mig om att det det inte var nåt mer fel drog jag en FK parallelt, och vips gick den som en dröm.
Då var det bara att byta kabeln mellan motorskyddet och brytaren. Givetvis så fick jag skurva isär motorskyddet och krångla ut kabeln.
När jag fått u kabeln så såg jag att en kardel var av och en hade isoleringen avskavd.
Givetvis så var en av skruv plintarna i brytaren trasig så den hade blivit lödd någon gång i forntiden. Fick klippa den kardelen och skarva på med en sockerbit. Sedan så hade jag ingen 4 ledarkadel hemma så jag fick ta 5G1.5 som var bra mycket tjockare än orginalkabeln! Så det blev att göra större hål i kopplingsdosorna. Sedan upptäckte jag att jordanslutningen vid brytaren var av så jag passade på att ansluta dessa. Även kabeln till maskinen ser bra tråkig ut så den ska jag väl också passa på att byta såsmåningom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det bara att byta kabeln mellan motorskyddet och brytaren. Givetvis så fick jag skurva isär motorskyddet och krångla ut kabeln.
Logga in
Skapa konto
När jag fått u kabeln så såg jag att en kardel var av och en hade isoleringen avskavd.
Logga in
Skapa konto
Givetvis så var en av skruv plintarna i brytaren trasig så den hade blivit lödd någon gång i forntiden. Fick klippa den kardelen och skarva på med en sockerbit. Sedan så hade jag ingen 4 ledarkadel hemma så jag fick ta 5G1.5 som var bra mycket tjockare än orginalkabeln! Så det blev att göra större hål i kopplingsdosorna. Sedan upptäckte jag att jordanslutningen vid brytaren var av så jag passade på att ansluta dessa. Även kabeln till maskinen ser bra tråkig ut så den ska jag väl också passa på att byta såsmåningom.
Logga in
Skapa konto
Igår var jag iväg och köpte på mig div verktyg till verkstan. Blandannat så fixade jag grejjer för att kunna få in pinnar i Fräsen. Vet ju inte hur stadig den är så det största jag skaffade var en 20mm. Först testade jag att köra lite i trä och där går det att köra med ganska stora verktyg.
I alu kan man gå en del gjort
Men i stål så finns det givetvis begränsningar.
Sedan passade jag på att byta plats på mössnern och svarven. Blev mycket bättre.
Nästa steg blir att få upp verktygen på väggarna
Logga in
Skapa konto
I alu kan man gå en del gjort
Logga in
Skapa konto
Men i stål så finns det givetvis begränsningar.
Logga in
Skapa konto
Sedan passade jag på att byta plats på mössnern och svarven. Blev mycket bättre.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir att få upp verktygen på väggarna
Jag har länge gått och stört mig på att underredet till svarven är felbyggt.
Den som designade det hela tänkte nog rätt men råkade spegelvända benen. Misstänker att den som gjorde blundern blev duktigt trött på Sig själv. Som det är så ligger det mycket vikt utanför benen. Dessutom så sticker de ut lite väl långt när man skall passera.
Men som ett litet måndagsprojekt så sågade jag loss benen och satte dem som det troligen var tänkt från början. Alltihopa känns mycket stadigare och smidigare.
Den som designade det hela tänkte nog rätt men råkade spegelvända benen. Misstänker att den som gjorde blundern blev duktigt trött på Sig själv. Som det är så ligger det mycket vikt utanför benen. Dessutom så sticker de ut lite väl långt när man skall passera.
Logga in
Skapa konto
Men som ett litet måndagsprojekt så sågade jag loss benen och satte dem som det troligen var tänkt från början. Alltihopa känns mycket stadigare och smidigare.
Logga in
Skapa konto
Ikväll så blev det ett litet projekt i verkstan. Behövde en vägg hållare för chuckar och fräsar. Tog helt sonika en 3X2" som legat på vedhögen i några år och spände upp i arbogan. Borrade några 22mm hål för mk3. Lite intressant att köra med självdrivande borr .
Gjorde sedan några hål 0,5mm större än resp pinnfräs och vips så hade jag ett ställ. Slaskade på lite vitfärg som ligger och torkar nu innan jag sätter upp den.
Logga in
Skapa konto
Gjorde sedan några hål 0,5mm större än resp pinnfräs och vips så hade jag ett ställ. Slaskade på lite vitfärg som ligger och torkar nu innan jag sätter upp den.
Logga in
Skapa konto
Har haft lite bekymmer med att få tag i svarvverktyg. Svarven har den udda verktygshöjden 14mm. Visst finns det 14 mm att få tag i men det blev ohemult dyrt. Valet hamnade på en uppsättning 16x16 och fräsa av eller 12x12 och köra med ett underlägg... blev 16x16 och fräsning, naturligtvis var det ganska hårt att köra i.
Skärplattor var ju en annan sak som kostar mycket pengar om man inte har bra rabatt eller vill ha kines. Slutade med att jag beställde seco plattor från...Rumänien.
Sedan behövdes något att fästa upp verktygen i. Går ju inte att ha dem liggande i en hög!. Så först fick det bli en liten ritning. Hittade ett beggat kladdpapper som sonen använt till någon viktig förklaring.
Sedan en 2"x2" som legat på vedhögen ett tag pch upp i arbogan.
Efter en stund så var det fack och hål så jag fick upp samtliga verktyg och skärplattor
Skärplattor var ju en annan sak som kostar mycket pengar om man inte har bra rabatt eller vill ha kines. Slutade med att jag beställde seco plattor från...Rumänien.
Sedan behövdes något att fästa upp verktygen i. Går ju inte att ha dem liggande i en hög!. Så först fick det bli en liten ritning. Hittade ett beggat kladdpapper som sonen använt till någon viktig förklaring.
Logga in
Skapa konto
Sedan en 2"x2" som legat på vedhögen ett tag pch upp i arbogan.
Logga in
Skapa konto
Efter en stund så var det fack och hål så jag fick upp samtliga verktyg och skärplattor
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden