1 801 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Bygga ventilation i uterum.
Hej!
Jag har ett uterum som redan på våren blir väldigt varmt. På sommaren kan det komma upp i temperaturer över 50 grader (digitaltermometern slutade alla fall att fungera då.. 😅) och jag tror att det nog inte är bra för uterummet i längden. Dessutom blir det en knepig doft i uterummet när det blir så varmt. Jag har glasdörrar och öppningsbara fönster som jag kan öppna när jag är hemma, men dessa får jag ju stänga igen när vi inte är hemma. Solen skiner på uterummet hela dagen.
Det finns utrymme för att ta upp för ventiler i bägge ändarna, nära taket, i uterummet för att öka cirkulationen. Men jag funderar även på att ha en fläkt som kan hjälpa till att forcera ut luften när temperaturen stiger.
Finns det några bra tips på smarta fläktar som man kan montera och temperaturstyra? Att den tex börjar jobba när temperaturen närmar sig 30 grader? Gärna av den mer tystgående sorten.
Eller tycker ni jag är helt fel ute?
Jag har ett uterum som redan på våren blir väldigt varmt. På sommaren kan det komma upp i temperaturer över 50 grader (digitaltermometern slutade alla fall att fungera då.. 😅) och jag tror att det nog inte är bra för uterummet i längden. Dessutom blir det en knepig doft i uterummet när det blir så varmt. Jag har glasdörrar och öppningsbara fönster som jag kan öppna när jag är hemma, men dessa får jag ju stänga igen när vi inte är hemma. Solen skiner på uterummet hela dagen.
Det finns utrymme för att ta upp för ventiler i bägge ändarna, nära taket, i uterummet för att öka cirkulationen. Men jag funderar även på att ha en fläkt som kan hjälpa till att forcera ut luften när temperaturen stiger.
Finns det några bra tips på smarta fläktar som man kan montera och temperaturstyra? Att den tex börjar jobba när temperaturen närmar sig 30 grader? Gärna av den mer tystgående sorten.
Eller tycker ni jag är helt fel ute?
Jag har ett helglasat uterum i söderläge så har lite samma problem.
Satte in en vanlig badrumsfläkt samt en ventil på motstående sida.
Tanken var att det skulle sugas in luft från östsidan som har minst sol.
Kan meddela att det behövs en rejäl fläkt för att sänka temperaturen när solen står på.
Min lilla fläkt gjorde varken av eller till.
Kan meddela att det behövs en rejäl fläkt för att sänka temperaturen när solen står på.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för input! Kunde nästan ana att svaret skulle bli så. 🤔Dede77 skrev:
Jag har ett helglasat uterum i söderläge så har lite samma problem.
Är ju inte sugen på att sätta in en portabel AC direkt för att få ner tempen..
Jag funderar på om det inte skull funka med en kanalfläkt som tar luft under golvet och sprider i golvnivå. Bör vara minst 125 mm som flyttar ~400m3/timme.
Och så en ventil i varje hörnupptill. Då fyller du uterummet nerifrån med kall luft som trycker ut den varma upptill. Styr kanalfläkten med en termostat så att du kan reglera när du du vill att den ska slå till.
Visst, de låter, men du är ju ändå inte hemma.....
Och så en ventil i varje hörnupptill. Då fyller du uterummet nerifrån med kall luft som trycker ut den varma upptill. Styr kanalfläkten med en termostat så att du kan reglera när du du vill att den ska slå till.
Visst, de låter, men du är ju ändå inte hemma.....
Jag satt in en sån här när jag byggde vårt uterum. Den gör faktiskt en märkbar skillnad. I stället för +55 grader så stannar temperaturen på behagligare 35 grader. Sitter högst upp i ena hörnet och blåser ut. Tilluft kommer via källaren.
Men den är allt annat än tyst! Är vi hemma så står dörrarna på vid gavel istället.
https://professionalgrow.se/produkt/primaklima-kanalflakt-160-tc-800m³-h-160mm-med-inbyggd-flakt-kontroller/
Men den är allt annat än tyst! Är vi hemma så står dörrarna på vid gavel istället.
https://professionalgrow.se/produkt/primaklima-kanalflakt-160-tc-800m³-h-160mm-med-inbyggd-flakt-kontroller/
Intressant. I en recension står det att den är extremt tyst.. 🤭A Anderscurl skrev:Jag satt in en sån här när jag byggde vårt uterum. Den gör faktiskt en märkbar skillnad. I stället för +55 grader så stannar temperaturen på behagligare 35 grader. Sitter högst upp i ena hörnet och blåser ut. Tilluft kommer via källaren.
[länk]
Kan nog bero på vad man jämför med. Men den låter rätt rejält. Som en grovdamsugare. Inget man har på i bakgrunden medans man sitter och njuter av en kall öl.
Men hela syftet är att den skall orka flytta mycket luft så inte temperaturen hinner stiga för mycket under dagtid när ingen är hemma och att den startar på automatik av inställd temperatur.
Men hela syftet är att den skall orka flytta mycket luft så inte temperaturen hinner stiga för mycket under dagtid när ingen är hemma och att den startar på automatik av inställd temperatur.
Helt rätt. Inflödet får vara på den sida som solen skiner på kortast tid på.H Hybro skrev:
Ett alternativ är att hämta luft från utrymmet under uterumsgolvet, den är ju ändå 40 cm ovan mark. Dock är det ju inte så kul att borra hål i golvet och hitta en bra lösning för det. Rätt snart kanske man kommer upp i samma kostnad som en portabel AC... 🤭
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden