6 655 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Bygga vedskjul/förråd
Vet inte om de redan finns en tråd med ämnet, lyckas inte hitta den iaf.
Vi planerar till sommaren att bygga ett förråd på 15m2 där hälften ska fungera som ett vedskjul o andra hälften kunna ställa in cyklarna m.m i.
Måste vi söka bygglov för de vi har redan en lekstuga idag på tomten som är utan bygglov men finns de något max antal med byggnader under 15m2 man får ha på tomten?
Sen så kommer den att hamna bara någon m från 3 av våra grannar då vi planerar att bygga den i hörnet på tomten. Måste man ha något skriftligt med dom om dom godkänner det eller inte eller räcker de med muntligt godkännande? Finnas kanske någon färdig banlkett att skriva ut?
Vi planerar till sommaren att bygga ett förråd på 15m2 där hälften ska fungera som ett vedskjul o andra hälften kunna ställa in cyklarna m.m i.
Måste vi söka bygglov för de vi har redan en lekstuga idag på tomten som är utan bygglov men finns de något max antal med byggnader under 15m2 man får ha på tomten?
Sen så kommer den att hamna bara någon m från 3 av våra grannar då vi planerar att bygga den i hörnet på tomten. Måste man ha något skriftligt med dom om dom godkänner det eller inte eller räcker de med muntligt godkännande? Finnas kanske någon färdig banlkett att skriva ut?
Här finner du svar på dina frågor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friggebod
Totalt 15m2 gäller
Skriftligt avtal är alltid bättre och underlättar ju om du ska skicka in ansökan om bygglov.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friggebod
Totalt 15m2 gäller
Skriftligt avtal är alltid bättre och underlättar ju om du ska skicka in ansökan om bygglov.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Förslag till byggsanktionsavgifter enl nya PBL är för enl 9:23 lovpliktig komplementbyggand 10 000 Kr.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Läs först Nissepisses länk ovan om friggebodar.
Jag har för mig (dvs dubbelkolla innan du lyder detta råd) att nya PBL ska ge möjlighet till rättelse innan någon sanktionsavgift kan utdömas. Kanske innebär det att du i praktiken river lekstugan först när du får ett påpekande - eller så gäller det bara vid nybyggen. Värt att kolla upp iallafall.
Se detta beslut från min lokala länsstyrelse.
Se detta beslut från min lokala länsstyrelse.
Det kan även vara så att du får bygga mer än 15 kvm komplementsbyggnader, det kan bero på flera saker. Jag får iofs intrycket av att du bor i ett normalt villaområde och då är det troligtvis 15 kvm som gäller men kolla med kommunen. Du behöver ju inte tala om att du är du... Själv får jag bygga 30 kvm komplementsbyggnader på min sommarstugetomt som ligger utanför detaljplanerat område...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Vad är det för takhöjd i lekstugan, under 1,9m räknas det inte som golvyta (osäker om den inte då heller räknas som byggnad)
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
sir_daniel; Dina synpunkter om 1, 9 m gäller bostäder vid mätning av bostadsarea. Def av friggebod finns tidigare i länk ovan (ett par gånger). Def för byggnad finns t ex i nya PBL2000, kap 1:4§.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga uppvärmt rum i kallförråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygga trall runt förråd?
Altan & Uteplats -
Bygga litet förråd- ritning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om vedskjul till förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga förråd/vedskjul/dass, tips?