4 450 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Bygga vedskjul, dimensioner på reglar och dyl?
Väldigt smal byggnad med endast 1.5m bredd. Du kommer kunna använda väldigt klena dimensioner till taket.
Dimensioneringen av väggarna kommer bero på hur mycket veden trycker ut väggarna.
För ren taklast räcker 45x45 garanterat!
Golvet kommer bero på hur mycket du tycker att det får svikta.
Yttermått bredd = 150, minus breden av två rader leca ger en spännvidd på dryga metern. 120x45 borde räcka.
Dimensioneringen av väggarna kommer bero på hur mycket veden trycker ut väggarna.
Yttermått bredd = 150, minus breden av två rader leca ger en spännvidd på dryga metern. 120x45 borde räcka.
Eftersom ingen har protesterat så kör vi på det! Gå ju alltid att trycka in ett par extra reglar efteråt om någon kan komma med argument om att det skulle behövas.F fribygg skrev:
Tack, låter betryggandeHuddingebo skrev:
Väldigt smal byggnad med endast 1.5m bredd. Du kommer kunna använda väldigt klena dimensioner till taket.
Det blev ett sent svar, men jag vill tacka alla som engagerade sig. Sedan en tid tillbaka står det ett vedskjul med lite ved i sig. När jag skriver det här inser jag att jag fortfarande inte snyggat till takpappen på hörnen, ooops. Men i övrigt är den klar 
Bjuder på en halvkass bild, men ni får ett litet hum om hur den blev i alla fall.
Återstår bara att se hur stabil den blev. Det har inte varit någon riktigt kraftig storm ännu även om det blåst en hel del emellanåt…
Bjuder på en halvkass bild, men ni får ett litet hum om hur den blev i alla fall.
Återstår bara att se hur stabil den blev. Det har inte varit någon riktigt kraftig storm ännu även om det blåst en hel del emellanåt…
Glöm inte att det ska vara ca 5 cm mellan travarna, så det kan blåsa mellan dom. Det ser otätt ut och bra, det enda som skär i ögonen på mig är ett tätt golv, bör även där vara springor på 5 cm.T Trunk skrev:Det blev ett sent svar, men jag vill tacka alla som engagerade sig. Sedan en tid tillbaka står det ett vedskjul med lite ved i sig. När jag skriver det här inser jag att jag fortfarande inte snyggat till takpappen på hörnen, ooops. Men i övrigt är den klar
Jadå, det är springor mellan travarna, förutom melllan de första två, där var sambon för snabb…J jonaserik skrev:
Det är nog vinkeln på fotot som gör att golvet ser tätt ut. Det är, om jag minns rätt, ca 3,5 cm springor. Kanske inte optimalt men om det mot förmodan skulle bli problem så går det att lösa i efterhand.
Det med mellanrummet, gjorde tabben att trava tätt, veden var som balsa när den skulle användas. Du kommer att klara din ved bra, mycket luft runt veden och även om den skulle vara blött så torkar den till nästa vinter. Hur mycket ved använder du, 3 fack finns, trava i den ena först och sedan dom andra.T Trunk skrev:
Märkt facket med årtal om det blir ved kvar, då blir det snustorr ved mellan åren.
Lycka till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag håller med ovanstående, snyggt, det där blir bra.
Som jonaserik skriver så är det snart att hålla ordning på när man la in i de olika facken så man tar från facket där det är äldst. Jag gör likadant normalt i mitt vedskjul med tre fack. Just nu har jag dock mycket ek så jag har ett fack fyllt med ek och ett med tall/gran och ett med björk. Det fungerar också, vara man har något system.
Som jonaserik skriver så är det snart att hålla ordning på när man la in i de olika facken så man tar från facket där det är äldst. Jag gör likadant normalt i mitt vedskjul med tre fack. Just nu har jag dock mycket ek så jag har ett fack fyllt med ek och ett med tall/gran och ett med björk. Det fungerar också, vara man har något system.
Jag märker veden med timmerkrita eller stundtals sprayfärg med årtal/månad när jag kastar in/ travar in i vedskul, om jag skulle häva in nykapat/ kluvet i ett ledigt fack idag skulle jag alltså skriva -25/09 på det yttersta av traven, skulle jag däremot börja hämta i äldsta facket på baksidan av det skjulet kanske den är märkt -21/03 då veden företrädelsevis avverkas och bearbetas på vintern/våren och jag torkar den i ett par år innan eldningJ jonaserik skrev:
Jag tar däremot inte älsta veden först utan sparar fack med björk och rönn då det ytterst sällan är så kallt utan oftast räcker det med vanlig grovkluven torrgran eller okluven röjningsved gran,tall, asp eller liknande medioker ved för att hålla mina kåkar behagligt varma.
Klicka här för att svara