24 422 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Bygga vedförvaring för nybörjare?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Det jag tycker du bör fundera på är vilket håll du vill luta taket för att få en bra avrinning. Å ena sidan vill man ju att taket ska luta bakåt så man får en stor öppning, å andra sidan skulle det innebära att vattnet rinner mot husväggen som är bakom. Ska taket gå över fönstret eller under som i ritningen i inlägg #5?
Man kan också tänka sig att taket lutar i längsled, dvs i samma riktning som befintliga tak. Jag hade nog funderat på en sådan lösning och sen låta vattnet rinna ner i en vattentunna för att inte få allt vatten på en liten yta av stenläggningen.
Man kan också tänka sig att taket lutar i längsled, dvs i samma riktning som befintliga tak. Jag hade nog funderat på en sådan lösning och sen låta vattnet rinna ner i en vattentunna för att inte få allt vatten på en liten yta av stenläggningen.
Ah, bygga det rakt, som för plan mark och sedan köra någon typ av distanser för att "matcha" in mot underlaget så att säga?Ossian K Olsson skrev:
Jag hade haft längstgående ribbor 10 cm från marken så att luft kan cirkulera in under veden.
Sen hade jag byggt allt rakt men satt någon form av stöd under benen så att allt stod rakt sen också, det ser snyggast ut och det gör också att du kan flytta den om du skulle vilja.
Att bygga något sånt här är inget svårt. Det svåra är att planera den så den blir bra efter ditt behov.
/Jocce
Spontant med tanke på existerande plåt jag har är nog bäst avrinning åt samma håll som taker ovanför, dvs längsgående riktning.Fairlane skrev:
Det jag tycker du bör fundera på är vilket håll du vill luta taket för att få en bra avrinning. Å ena sidan vill man ju att taket ska luta bakåt så man får en stor öppning, å andra sidan skulle det innebära att vattnet rinner mot husväggen som är bakom. Ska taket gå över fönstret eller under som i ritningen i inlägg #5?
Man kan också tänka sig att taket lutar i längsled, dvs i samma riktning som befintliga tak. Jag hade nog funderat på en sådan lösning och sen låta vattnet rinna ner i en vattentunna för att inte få allt vatten på en liten yta av stenläggningen.
Regntunna var smart, det kanske jag får kika på
Taket kommer gå under befintliga fönster osv. Jag tänker mig kanske 1-1,5 meter högt? Kanske anpassa så man kan få in en cykel också?
/Jocce
Viktigast är att det är luftigt, under och gärna luftspalt även bakom. Ett par plankor på längden upplagt på korta reglar, hålsten eller liknande löser detta.
Jag skulle nog göra det i fullhöjd och sedan bara låta bli att stapla ved framför fönstret. Om man är rädd att taket gör det för mörkt inne kan man ju använda plasttak istället. Kostar ett par hundra för en skiva.
Jag skulle nog göra det i fullhöjd och sedan bara låta bli att stapla ved framför fönstret. Om man är rädd att taket gör det för mörkt inne kan man ju använda plasttak istället. Kostar ett par hundra för en skiva.
Luftspalt bakom är väl enklast att inte stapla mot vägg? Eller tänker du att man skjuter ut hela konstruktionen en bit?Anna_H skrev:
Viktigast är att det är luftigt, under och gärna luftspalt även bakom. Ett par plankor på längden upplagt på korta reglar, hålsten eller liknande löser detta.
Jag skulle nog göra det i fullhöjd och sedan bara låta bli att stapla ved framför fönstret. Om man är rädd att taket gör det för mörkt inne kan man ju använda plasttak istället. Kostar ett par hundra för en skiva.
Fullhöjd känns visuellt inte så lockande för mig (skall kolla med frugan dock
/Jocce
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Om du spikar plankor (med mycket luft mellan varje) mot stående reglarJocce81 skrev:
Du behöver inte köpa min lösning. Men jag skulle akta mig för att göra en för iögonfallande byggnad. Stolpar vet jag inte varför du ska ha?Jocce81 skrev:
Det är inte säkert att du vill använda konstruktionen för att skydda veden utan att behovet ändras till andra trädgårdsprylar.
Det absolut bästa ”golvet” för vedförvaring är lastpallar, då det ger en ventilation under vedstapeln.
Kolla gärna med gubbarna här på forumet. De är i de flesta fall ganska mossiga men ved det kan dom!
Utan att ha läst hela tråden så skulle jag föreslå att anpassa bygget efter euro pall som lämpar sig ypperligt som golv, kan dessutom bytas ut vid behov.
Väggar har du lämpligast typ lockpanel men med ett litet avstånd mellan för att få god luftning och ventilation
Väggar har du lämpligast typ lockpanel men med ett litet avstånd mellan för att få god luftning och ventilation
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Fördelen med fullhöjd, förutom sdet uppenbara att du får plats med mer, är att det är enklare att lägga in och komma åt, särskilt om det är lite större djup.Jocce81 skrev:
Regn och snö kan blåsa in oavsett men det gör inget. Det blir bara ytlig fukt som torkar fort. Lyfter du in veden några dagar innan ni ska elda sånär den torr igen. Är det ett stort problem kan du ha någon form av draperi du kan dra för. Jag har dock inget iför.min ved mer än tak och lite väggar (rätt glest då jag torkar ved där) på tre sidor. Fungerar utmärkt. Köper du torr ved behöver du inte vara orolig om du inte stoppar den i en vattentunna.
Kanske vore snyggt att göra högre del till vänster om fönstret som ett skjul sen under fönster är vedförvaringen. Taket luta utåt mot kameran och hängränna ner i tunna typ. Jag gjorde en litet förvaring nyligen av spillvirke så blev 120 trall som "reglat" botten och 45x45 trall som reglar till väggar och tak. Ska dra på staketribbor på sidorna.
Gjorde ett liknande projekt för nåt år sen. Hade lite gamla takpannor över så det fick bli tak. Med denna variant får jag ihop två lager med ved in mot väggen. Och som andra skriver här. Bygg så att luften kommer åt och gärna så att veden inte ligger mot kåken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg att du funderade på plastbrickor under stående stolpar, men det är kanske inte aktuellt längre?Jocce81 skrev:
Dock bör du få ett svar, kanske någon annan funderar på det.
Själv skulle jag fara till Dollarstore el. liknade affär och köpa en sats med små skärbrädor för en billig penning, och sedan kapa ut lämplig storlek till stolpen.
Av egen erfarenhet så rekommenderar jag inte att ha vedförvaring mot husväggen. Mängden spindlar och insekter inomhus ökar kraftigt. Som redan också har nämnts så skall man ha en ordentlig luftspalt bakom också. Helst så skall vinden kunna blåsa genom veden så att den torkar snabbt (om den skall torka på plats).
Tveksamt om du kommer så mycket billigare undan än detta ändå: Inlägg #15B Beemaster skrev:Såg att du funderade på plastbrickor under stående stolpar, men det är kanske inte aktuellt längre?
Dock bör du få ett svar, kanske någon annan funderar på det.
Själv skulle jag fara till Dollarstore el. liknade affär och köpa en sats med små skärbrädor för en billig penning, och sedan kapa ut lämplig storlek till stolpen.
Köp/hämta
4 + 4 st lastpallar som botten & tak
4-8 lastpallarsom bakvägg
2-4 lastpallar som sido vägg
+ några meter plant att fästa ihop allt
Och montera valfritt tak ovanpå
blir ca 200-300SEK för stommen excl. tak samt sparar endel tid på att såga....
Lastpallarna skapar en bra luftficka mot marken och husets fasad så luften får cirkulerafritt.
4 + 4 st lastpallar som botten & tak
4-8 lastpallarsom bakvägg
2-4 lastpallar som sido vägg
+ några meter plant att fästa ihop allt
Och montera valfritt tak ovanpå
blir ca 200-300SEK för stommen excl. tak samt sparar endel tid på att såga....
Lastpallarna skapar en bra luftficka mot marken och husets fasad så luften får cirkulerafritt.