Skulle behöva bygga någon typ av vedförvaring och även lite förvaring av virke etc.
Typ ett skärmtak eller liknande.

Har tänkt mig att göra det längs denna väggen.
Ca 4.9m långt.

Korta: Hur gör jag?

Långa:
Vad ska jag tänka på? Vilket material behöver jag? Hur beräknar jag som nybörjare materialåtgång?
Hur fäster jag in stolparna i marken ? Bäst infästning mot existerande vägg? Hur får jag det "tätt" där för att det inte ska rinna vatten bakom?
Höjd? Kanske tänka på att göra det tillräckligt högt för att få in en cykel?
Behöver jag bygglov?

Jag har en del korrugerad plåt som jag tänkt använda som tak, funkar detta ?
Om ja, kan man ha "avrinning" på längsled istället för rakt ut ? (Plåten jag har är på den ledsen vilket borde spara mig tid på att kapa plåten?)

Annat att tänka på?


Ett grått hus, fönster, rött mål, sopkärl, vedhög, stenplattor, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Jocce (nybörjare på "större" projekt...)
 
Tomture61
Först av allt , gör en skiss på dimensionerna , köp därefter virket som du kan tänkas behöva .
Som bärande stolpar med cc 1200 borde 45 x 95 räcka .
Ang din takplåt så läggs / orienteras den efter vattenavrinningen (vilket håll det lutar åt)
Tätning mot husfasad så plåtbleck .
Du har sten på marken så en plastbricka mellan bärande stolpe / sten så virket ej suger vatten .
Förslagsvis så har du bärande stolpar i tryckt virke , detta mot yttersida , mot hus kan du köra vanligt virke .
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
O
Jocce81 Jocce81 skrev:
Skulle behöva bygga någon typ av vedförvaring och även lite förvaring av virke etc.
Typ ett skärmtak eller liknande.

Har tänkt mig att göra det längs denna väggen.
Ca 4.9m långt.

Korta: Hur gör jag?

Långa:
Vad ska jag tänka på? Vilket material behöver jag? Hur beräknar jag som nybörjare materialåtgång?
Hur fäster jag in stolparna i marken ? Bäst infästning mot existerande vägg? Hur får jag det "tätt" där för att det inte ska rinna vatten bakom?
Höjd? Kanske tänka på att göra det tillräckligt högt för att få in en cykel?
Behöver jag bygglov?

Jag har en del korrugerad plåt som jag tänkt använda som tak, funkar detta ?
Om ja, kan man ha "avrinning" på längsled istället för rakt ut ? (Plåten jag har är på den ledsen vilket borde spara mig tid på att kapa plåten?)

Annat att tänka på?


[bild]


/Jocce (nybörjare på "större" projekt...)
Vilka funktioner vill du ha? Vedförvaring för hur mycket och hur lång ved? Är veden kluven?

Hur mycket och hur långt virke?

Smäcker eller praktisk utformning?

I vilket fall låter det som ett kul projekt!
 
  • Gilla
MöIIer
  • Laddar…
Vilken vinkel bör taket ha för att det inte ska "fastna" snö mot väggen?

Med avrinning längs 4,9 m tror jag det finns risk för att snön inte lämnar taket utan ligger mot väggen och smälter där. Det går såklart att skotta av den innan tö.
 
O
O Ossian K Olsson skrev:
Vilka funktioner vill du ha? Vedförvaring för hur mycket och hur lång ved? Är veden kluven?

Hur mycket och hur långt virke?

Smäcker eller praktisk utformning?

I vilket fall låter det som ett kul projekt!
Grått hus med ritade röda och gröna linjer, eventuellt planering för tillbyggnad, stenlagd uppfart, sopkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade gjort såhär! Skissen är dålig men jag hoppas den är så bra att man ser andemeningen. Den går i samma tema som mitt utekök.

Trädgård vid kväll, ouppklarad gör-det-själv-projekt, trähantverksbord, verktyg, tegelhus, grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade byggt en separat stående konstruktion. Främst för att slippa någon form av bygglovskrav men även för att slippa göra ingrepp i huset bakom.

Djupet hade jag gjort till 1,1 meter för att få plats med ved med längden 25, 30, 50 100 cm. Hade delat upp i två fack på längden. Både för att kunna ha ved från olika år på tork men också för att få ner stolpar i mitten.

Taket hade jag satt på längden med antingen minimal lutning eller samma lutning som taket för att harmonisera.

Material hade jag valt tryckt eller otryckt målat virke beroende på smak. Längd 4,8 meter för att det finns färdikkapade reglar som är så långa.

Virkesförvaring hade jag löst genom ribbor långt upp som möjliggör förläggande av virke på hela längden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bonzo2000 och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag hade gjort såhär! Skissen är dålig men jag hoppas den är så bra att man ser andemeningen. Den går i samma tema som mitt utekök.

[bild]

Jag hade byggt en separat stående konstruktion. Främst för att slippa någon form av bygglovskrav men även för att slippa göra ingrepp i huset bakom.

Djupet hade jag gjort till 1,1 meter för att få plats med ved med längden 25, 30, 50 100 cm. Hade delat upp i två fack på längden. Både för att kunna ha ved från olika år på tork men också för att få ner stolpar i mitten.

Taket hade jag satt på längden med antingen minimal lutning eller samma lutning som taket för att harmonisera.

Material hade jag valt tryckt eller otryckt målat virke beroende på smak. Längd 4,8 meter för att det finns färdikkapade reglar som är så långa.

Virkesförvaring hade jag löst genom ribbor långt upp som möjliggör förläggande av virke på hela längden.
Skissen duger!
Om taket ska vara i plåt avpassad lämpligen skjulets mått efter tillgängliga plåt mått ( ex byggmax 0,4 mm plåt som är 1050x2500mm)
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Skulle behöva bygga någon typ av vedförvaring och även lite förvaring av virke etc.
Typ ett skärmtak eller liknande.

Har tänkt mig att göra det längs denna väggen.
Ca 4.9m långt.


Korta: Hur gör jag?

Långa:
Vad ska jag tänka på? Vilket material behöver jag? Hur beräknar jag som nybörjare materialåtgång?
Hur fäster jag in stolparna i marken ? Bäst infästning mot existerande vägg? Hur får jag det "tätt" där för att det inte ska rinna vatten bakom?
Höjd? Kanske tänka på att göra det tillräckligt högt för att få in en cykel?
Behöver jag bygglov?

Jag har en del korrugerad plåt som jag tänkt använda som tak, funkar detta ?
Om ja, kan man ha "avrinning" på längsled istället för rakt ut ? (Plåten jag har är på den ledsen vilket borde spara mig tid på att kapa plåten?)

Annat att tänka på?


[bild]


/Jocce (nybörjare på "större" projekt...)
Eller så köper du min färdigbyggda för 700 kr och skruvar upp den i eftermiddag.

Byggd av tryckta reglar 45x45, rostfria konsoller för infästning mot vägg och takpanneplåt.

Längd 305 cm, djup 53 cm.

Har suttit på en garagebyggnad.

Hämtas i Täby.

Lång träbänk med grön dyna på gräsmatta, solig dag, utomhus, ingen person, avslappnande utemiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågrät bild av nytt takmaterial liggande på marken, gråa plåtbitar med trästöttor och stag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag hade gjort såhär! Skissen är dålig men jag hoppas den är så bra att man ser andemeningen. Den går i samma tema som mitt utekök.

[bild]

Jag hade byggt en separat stående konstruktion. Främst för att slippa någon form av bygglovskrav men även för att slippa göra ingrepp i huset bakom.

Djupet hade jag gjort till 1,1 meter för att få plats med ved med längden 25, 30, 50 100 cm. Hade delat upp i två fack på längden. Både för att kunna ha ved från olika år på tork men också för att få ner stolpar i mitten.

Taket hade jag satt på längden med antingen minimal lutning eller samma lutning som taket för att harmonisera.

Material hade jag valt tryckt eller otryckt målat virke beroende på smak. Längd 4,8 meter för att det finns färdikkapade reglar som är så långa.

Virkesförvaring hade jag löst genom ribbor långt upp som möjliggör förläggande av virke på hela längden.

Det är nog så här jag tänkt.
Första "stora" projekt kommer detta bli så intressant om man får till det.

Bör man bygga "golv" som du har gjort (men kanske glesare) för att få upp veden från marken?

Bygger man den "rak" och låter den följa lutningen på marken?


/Jocce
 
B Boende45 skrev:
Eller så köper du min färdigbyggda för 700 kr och skruvar upp den i eftermiddag.

Byggd av tryckta reglar 45x45, rostfria konsoller för infästning mot vägg och takpanneplåt.

Längd 305 cm, djup 53 cm.

Har suttit på en garagebyggnad.

Hämtas i Täby.



[bild] [bild]
Ja det där var ju en enkel lösning ändå...men får för mig att man vill ha stolpar ner mot golv?


/Jocce
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vilka funktioner vill du ha? Vedförvaring för hur mycket och hur lång ved? Är veden kluven?

Hur mycket och hur långt virke?

Smäcker eller praktisk utformning?

I vilket fall låter det som ett kul projekt!
Till 99% färdigkluven ved. Vore skönt att kunna slänga in säckarna "som dom är" utan att stapla om.

Inga jättemängder Virke, tänker man lägger det på någon typ av ribbor "närmast taket".


/Jocce
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Först av allt , gör en skiss på dimensionerna , köp därefter virket som du kan tänkas behöva .
Som bärande stolpar med cc 1200 borde 45 x 95 räcka .
Ang din takplåt så läggs / orienteras den efter vattenavrinningen (vilket håll det lutar åt)
Tätning mot husfasad så plåtbleck .
Du har sten på marken så en plastbricka mellan bärande stolpe / sten så virket ej suger vatten .
Förslagsvis så har du bärande stolpar i tryckt virke , detta mot yttersida , mot hus kan du köra vanligt virke .
Ska försöka skissa upp något...men då man är ovan är det inte det enklaste som nbybörjare...

Vad kör man för "plastbricka"?


/Jocce
 
Fairlane
Jocce81 Jocce81 skrev:
Bör man bygga "golv" som du har gjort (men kanske glesare) för att få upp veden från marken?
Ja, du bör få upp veden från marken. Det räcker gott att ha lite trall att lägga den på och det är bra om det är lite mellanrum så att det kan komma luft in underifrån. En pall brukar fungera bra, men det är ju inte säkert att det passar så bra där, vare sig i dimension eller utseende.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, du bör få upp veden från marken. Det räcker gott att ha lite trall att lägga den på och det är bra om det är lite mellanrum så att det kan komma luft in underifrån. En pall brukar fungera bra, men det är ju inte säkert att det passar så bra där, vare sig i dimension eller utseende.
Då tänker jag att det bästa är att bygga ett "golv" som det får ligga på, då kan regnvatten etc rinna utan problem under.


/Jocce
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det är nog så här jag tänkt.
Första "stora" projekt kommer detta bli så intressant om man får till det.

Bör man bygga "golv" som du har gjort (men kanske glesare) för att få upp veden från marken?

Bygger man den "rak" och låter den följa lutningen på marken?


/Jocce
Jag hade haft längstgående ribbor 10 cm från marken så att luft kan cirkulera in under veden.

Sen hade jag byggt allt rakt men satt någon form av stöd under benen så att allt stod rakt sen också, det ser snyggast ut och det gör också att du kan flytta den om du skulle vilja.

Att bygga något sånt här är inget svårt. Det svåra är att planera den så den blir bra efter ditt behov.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.