24 458 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Bygga vedförvaring för nybörjare?
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
Är man ännu sparsammare kapar man ju mellanlägg av sina befintliga slitna plastskärbrädor om man inte har pallbrickor hemmaB Beemaster skrev:Såg att du funderade på plastbrickor under stående stolpar, men det är kanske inte aktuellt längre?
Dock bör du få ett svar, kanske någon annan funderar på det.
Själv skulle jag fara till Dollarstore el. liknade affär och köpa en sats med små skärbrädor för en billig penning, och sedan kapa ut lämplig storlek till stolpen.
Vilket som. Enklast att sätta några ribbor som veden kan stödja mot. Det gör inget att det blåser in lite snö och regn, så länge det är luftigt så blåser det bort lika snabbt. Det är ju bara den nyhuggna veden som ska ligga där. Sedan har man ju en vedförvaring till för den torra veden, tex i källaren eller längst bak i garaget.Jocce81 skrev:
Risk för klättrande möss och råttor också.pacman42 skrev:
Av egen erfarenhet så rekommenderar jag inte att ha vedförvaring mot husväggen. Mängden spindlar och insekter inomhus ökar kraftigt. Som redan också har nämnts så skall man ha en ordentlig luftspalt bakom också. Helst så skall vinden kunna blåsa genom veden så att den torkar snabbt (om den skall torka på plats).
Finns denna kvar så kan jag absolut vara intresserad av dennaB Boende45 skrev:
Går ju alltid att lägga panel mot "utsidan" så får man det lite mera estetiskt...tveksamt skrev:
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
tveksamt skrev:
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
Ja, tror inte lastpallar är aktuellt. Inte så snyggt...tveksamt skrev:
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
/Jocce
Det här är faktiskt mest tänkt att förvara huggen och torkad ved (har inget garage och ingen vettig plats inomhus tyvärr...Anna_H skrev:
Vilket som. Enklast att sätta några ribbor som veden kan stödja mot. Det gör inget att det blåser in lite snö och regn, så länge det är luftigt så blåser det bort lika snabbt. Det är ju bara den nyhuggna veden som ska ligga där. Sedan har man ju en vedförvaring till för den torra veden, tex i källaren eller längst bak i garaget.
/Jocce
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Det fungerar. Jag har en del torr ved i en friggebod och en del ute under tak.Jocce81 skrev:
Det går utmärkt att bära in lite ved från utehögen och elda, men det är ju bra om den kan ligga inne några dagar.
Som jag tolkar det så är det inga stora mängder ni eldar, så då kan det ju räcka med att fylla ett vedställ vid kaminen och ha en Ikea-kasse med nästa omgång i ett litet förvaringsutrymme. När du eldat så flyttar du från Ikea-kassen till vedstället och sen hämtar nytt till kassen.