Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Såg att du funderade på plastbrickor under stående stolpar, men det är kanske inte aktuellt längre?
Dock bör du få ett svar, kanske någon annan funderar på det.

Själv skulle jag fara till Dollarstore el. liknade affär och köpa en sats med små skärbrädor för en billig penning, och sedan kapa ut lämplig storlek till stolpen.
Är man ännu sparsammare kapar man ju mellanlägg av sina befintliga slitna plastskärbrädor om man inte har pallbrickor hemma;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Luftspalt bakom är väl enklast att inte stapla mot vägg? Eller tänker du att man skjuter ut hela konstruktionen en bit?

Fullhöjd känns visuellt inte så lockande för mig (skall kolla med frugan dock ;) ), men om det är fullhöjd känns det som större risk att det snö och regn blåser in under?


/Jocce
Vilket som. Enklast att sätta några ribbor som veden kan stödja mot. Det gör inget att det blåser in lite snö och regn, så länge det är luftigt så blåser det bort lika snabbt. Det är ju bara den nyhuggna veden som ska ligga där. Sedan har man ju en vedförvaring till för den torra veden, tex i källaren eller längst bak i garaget.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Av egen erfarenhet så rekommenderar jag inte att ha vedförvaring mot husväggen. Mängden spindlar och insekter inomhus ökar kraftigt. Som redan också har nämnts så skall man ha en ordentlig luftspalt bakom också. Helst så skall vinden kunna blåsa genom veden så att den torkar snabbt (om den skall torka på plats).
Risk för klättrande möss och råttor också.
 
V Villa2.0 skrev:
Risk för klättrande möss och råttor också.
Håller med. Hade en del musskit i veden också. Det blev färre möss på vinden när jag flyttade ut vedhögen.
 
  • Gilla
Villa2.0
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tveksamt om du kommer så mycket billigare undan än detta ändå: Inlägg #15
Tror nog det blir billigare då man kanske i detta fall bara behöver fyra plattor.
 
B Boende45 skrev:
Eller så köper du min färdigbyggda för 700 kr och skruvar upp den i eftermiddag.

Byggd av tryckta reglar 45x45, rostfria konsoller för infästning mot vägg och takpanneplåt.

Längd 305 cm, djup 53 cm.

Har suttit på en garagebyggnad.

Hämtas i Täby.

[bild] [bild]
Finns denna kvar så kan jag absolut vara intresserad av denna :)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
Går ju alltid att lägga panel mot "utsidan" så får man det lite mera estetiskt... :)
 
  • Gilla
gruvsam och 2 till
  • Laddar…
T tomas110 skrev:
Går ju alltid att lägga panel mot "utsidan" så får man det lite mera estetiskt... :)
Ja, på kortsidan.
 
Man kan ju sätta panel på utsidan, både kortsida och långsida, för att få det mer estetiskt, men det är ju lite kontraproduktivt mot tanken på att använda pallarna från första början i så fall.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
tveksamt tveksamt skrev:
Nu vet vi ju inte vad det är för yta, vad den används till nu, men beroende på var det ligger i förhållande till allt annat på tomten skulle inte jag bygga av lastpallar. Det kan förvisso vara praktiskt och billigt, men det blir ganska fult imho.
Skulle inte göra det någonstans på min egen lilla tomt i alla fall.
Ja, tror inte lastpallar är aktuellt. Inte så snyggt...


/Jocce
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vilket som. Enklast att sätta några ribbor som veden kan stödja mot. Det gör inget att det blåser in lite snö och regn, så länge det är luftigt så blåser det bort lika snabbt. Det är ju bara den nyhuggna veden som ska ligga där. Sedan har man ju en vedförvaring till för den torra veden, tex i källaren eller längst bak i garaget.
Det här är faktiskt mest tänkt att förvara huggen och torkad ved (har inget garage och ingen vettig plats inomhus tyvärr...


/Jocce
 
V Villa2.0 skrev:
Risk för klättrande möss och råttor också.
Väggen i sig är "bakväggen" på ett "öppet" uterum. Så borde inte öka risken för möss och spindlar?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ja, tror inte lastpallar är aktuellt. Inte så snyggt...


/Jocce
Det finns svarta plastpallar, de är diskreta och fukttåliga och kanske kan passa i miljön?
 
Fairlane
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det här är faktiskt mest tänkt att förvara huggen och torkad ved (har inget garage och ingen vettig plats inomhus tyvärr...


/Jocce
Det fungerar. Jag har en del torr ved i en friggebod och en del ute under tak.
Det går utmärkt att bära in lite ved från utehögen och elda, men det är ju bra om den kan ligga inne några dagar.
Som jag tolkar det så är det inga stora mängder ni eldar, så då kan det ju räcka med att fylla ett vedställ vid kaminen och ha en Ikea-kasse med nästa omgång i ett litet förvaringsutrymme. När du eldat så flyttar du från Ikea-kassen till vedstället och sen hämtar nytt till kassen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.