På uteplatsen i vårt hus har de gamla ägarna byggt en märklig grillplats. De verkar aldrig ha eldat i den, och det bör man inte göra heller då röken går rakt upp till plasttaket.
Tegelgrillplats på uteplats under plasttak, med vit pall inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelgrillplats med plasttak ovanför, sett underifrån.
Skapa konto

Det finns ett hål uppe i tegelgrillplatsen som är ca 12*27 cm stort.
Tegelgrillplats med rektangulärt hål sett under ett plasttak.
Skapa konto

Jag skulle vilja fixa till detta så att grillplatsen går att använda och funderar på om det kan vara tillräckligt att sätta dit en enkel skorsten där man bara sågar ut en fyrkantig del av plasttaket och köper delarna här nedan?

Här är det första jag hittade nu när jag började kolla:
Skorsten
Takgenomföring
Tätningsmaterial
Hatt till skorsten, passar det med 200mm?

P perlundstrom skrev:
På uteplatsen i vårt hus har de gamla ägarna byggt en märklig grillplats. De verkar aldrig ha eldat i den, och det bör man inte göra heller då röken går rakt upp till plasttaket.
[bild][bild]
Det finns ett hål uppe i tegelgrillplatsen som är ca 12*27 cm stort.
[bild]

Jag skulle vilja fixa till detta så att grillplatsen går att använda och funderar på om det kan vara tillräckligt att sätta dit en enkel skorsten där man bara sågar ut en fyrkantig del av plasttaket och köper delarna här nedan?

Här är det första jag hittade nu när jag började kolla:
Skorsten
Takgenomföring
Tätningsmaterial
Hatt till skorsten, passar det med 200mm?
Hade det inte varit trevligare med en dubbelmantlad blockskorsten typ isokern ?
Inte lika känsliga med brännbart dikt ann.
Sen måste du tänka på gnistbildning på plats taket

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Hade det inte varit trevligare med en dubbelmantlad blockskorsten typ isokern ?
Inte lika känsliga med brännbart dikt ann.
Sen måste du tänka på gnistbildning på plats taket
Jag kan ingenting om skorstenar, men vill komma rätt billigt undan då vi troligen inte kommer använda den där grillplatsen så mycket. Som det är nu att det är plasttak rakt ovanför känns lite tråkigt, för då går den inte att använda alls.
Jag kollade lite snabbt på blockskorsten isokern och de verkar kosta en rejäl slant.

Den skorstenen du kollat på har 50mm till brännbart så det behöver ju inte bli någon mega hål.
Största problemet är vår att få taket tätt efter man sågat upp hålet.
Är tanken att du bara ska elda med kol ?

Jag har själv monterat en Isokern till min stora Täljstensugn i kåken.
Roligt och godkänt, så en sådan duger gott åt dig, till ditt projekt.
Ett riktigt trevligt jobb.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Den skorstenen du kollat på har 50mm till brännbart så det behöver ju inte bli någon mega hål.
Största problemet är vår att få taket tätt efter man sågat upp hålet.
Är tanken att du bara ska elda med kol ?
Det ska vara trall under på golvet, och under det är stenplattor och sen verkar det vara sand. Så kommer det in lite vatten i någon glipa är det ingen större fara.

Min tanke spontant är kol/briketter, eller möjligen lite brasved på hösten någon enstaka gång. Då det är trä mot ena sidan grillen så är risken att det blir rätt varmt där så jag måste kolla först hur varmt det blir.

Delarna som jag har hittat på Amazon, tror ni att de passar ihop allting, även hatten? Det var något sorts tätningsmaterial också. Tänker att det kanske hjälper lite för att få allt att sluta tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.