Hej,

Håller på med småtjejjernas rum. Där har jag tänkt bygga en väggfast våningssäng (som egentligen blir en loftsäng med ytterligare en säng under då överslafen är tänkt att endast vara fäst i vägg).

- Rummets bredd blir ca 2 meter, sängen kan således fästas i tre väggar.
- Överslafen är tänkt att ha ribbotten med vanlig madrass (ingen egen stomme), och vara 70-90 bred.
- Sängen ska utan problem bära en vuxen.

Vilken dimension bör jag ha på den långa regel som inte sitter mot vägg? Jag tänker mig (utan att ha skissat) en 45x120 med en 45x45 skruvad innanför som ribbotten vilar på. Är det tillräckligt för att känna sig trygg och slippa svaj?

Väggarna blir OSB+gips reglade 60cc. Hur bör jag fästa reglarna mot väggen på bästa sätt för att känna mig trygg? Fransk in i väggreglar? Jag överdimensionerar gärna ;) (när jag tänker efter är långsideväggen reglad liggande, så där får jag väl kottla lite på 60cc om den liggande inte är på lämplig höjd redan)

Säg att jag inte har någon regel mot vägg på kortändarna (behövs ju egentligen inte med ribbotten), hur fäster jag bäst den yttre regeln mot "kortändeväggarna"? Vinkeljärn som matas full med spik in i väggregel? (väggarna är inte täckta ännu så jag kan fortfarande stoppa in mer trä i dem om det behövs, men OSBn ska upp under de kommande veckorna)

Tack på förhand!

/Egge

Där jag bodde förut fanns en loftsäng byggd ungefär på samma sätt. Det var fem år sen, så jag får försöka uppskatta lite mått ur minnet. Framkanten var en bräda, 22-25mm, men runt 300 hög. Det gjorde att det blev en liten kant ovanför madrassen så man inte ramlar ur. Annars samma med en 45x45 och ribbotten. Den kändes rätt stum, inget svikt alls vad jag minns. 45:an gör nog en massa nytta om man limmar och skruvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.