1 774 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Bygga tvåvåningshus i etapper
Funderar kring att bygga ett tvåvåningshus och göra klart nedervåningen inom ett år och ansöka om att få flytta in i den delen. Och att övervåningen i det skedet blir som en vindsvåning som saknar trappa eller har en vindstrappa. Därefter utnyttja så många år jag behöver av de resterande fyra att spara ihop för att fortsätta med övervåningen allt eftersom.
Det gäller en fastighet på landet och vill göra så för att maximera ytan jag får för byggnadskostnaden jämfört med att bygga till ett annat hus senare exempelvis. Är det någon som har gjort/tänkt liknande?
Det gäller en fastighet på landet och vill göra så för att maximera ytan jag får för byggnadskostnaden jämfört med att bygga till ett annat hus senare exempelvis. Är det någon som har gjort/tänkt liknande?
Tror inte det är problem. Jag är uppvuxit i en hus som är hustillverkning från 1969 och var byggt för att ska kunna bygga övervåning. Men det gjort aldrig på vårt hus däremot grannen två hus borta gjort det. Då blir det till och med annan takvinkel.
Det är inga problem ett bygglov ger dig 5år att färdigställa huset..B barkborraren skrev:Funderar kring att bygga ett tvåvåningshus och göra klart nedervåningen inom ett år och ansöka om att få flytta in i den delen. Och att övervåningen i det skedet blir som en vindsvåning som saknar trappa eller har en vindstrappa. Därefter utnyttja så många år jag behöver av de resterande fyra att spara ihop för att fortsätta med övervåningen allt eftersom.
Gör du färdigt undervåningen så behöver den ha alla funktioner såsom kök, toa/badrum, tvättstuga samt sovrum för att du ska kunna erhålla ett interimistiskt slutbesked för att få flytta in och bo i undervåningen..
Sedan kan man bygga klart övervåningen inom 5års perioden, detta sättet används av många göra det själv byggare…
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara