Hej hej!
Vi planerar att bygga en 4x7 m (ev 4x8) Thermopool vid vårt landställe och vi har en plats på tomten som vi funderar på, om det går. Saken är att vi skulle vilja att den har samma funktioner som en nedgrävd pool, (behålla vattnet om vintern) men jag kan inte gräva ned den, så vi funderar på att fylla med makadam eller fyllnadsmassor runt poolen, jag försöker förklara med text och skiss hur platsen ser ut. (se bilder).

Platsen ser ut så här:
  • Ena långsidan och ena kortsidan av poolen hamnar nästan direkt mot en bergssluttning, som kommer ligga nästan i exakt nivå med poolens vattenyta.
  • Själva poolen står på en "plan" yta, här gräver vi ur jordlagret och fyller med makadam (+gjuta platta etc).
  • På andra långsidan har vi en ca 1 meter hög kulle, ca 1,5-2 meter från poolkant.
  • På bortre kortsidan (norrut i bilden) är det en mer plan terräng, något uppåtlutande, så där behöver vi isf bygga någon form av "vall" mot poolen.
Min fråga är:
  • Är det möjligt att fylla igen utrymmet mellan berg/kulle och pool för uppnå det vi önskar? makadam eller vad är bäst?
  • Går det att bygga en stabil vall på bortre kortsidan för att hålla emot på vintern, och vad krävs för att den ska klara trycket från en "vattenfylld" pool även vintertid? Hur mycket massa behövs och vad är viktigt att tänka på för att den ska hålla?

• Alternativt – är det bättre att tömma poolen varje år? Vi har dock dålig tillgång till vatten – brunnen räcker inte, och att pumpa från havet blir nog svårt p.g.a. höjdskillnaden. Det går att komma hit med tankbil, men det är det vi vill undvika. Att hämta vatten med fyrhjuling och IBC-tank (1000L) känns omständligt, men det kanske är ännu mer omständigt att bygga en vall...
Tacksam för tips, råd och avrådan.

• Skiss över planerad Thermopool 4x7 m med detaljer om bergsluttning, kulle och altan. Fylla och dränering anges vid olika sidor av poolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte tömma en thermopool mer än till inloppet, den ger heller inget tryck och behöver inte grävas ner.

K
En thermopool gjuten i betong behöver inte motfyllas på utsidan vare sig för sommar eller vinterförhållanden

Toppen, det förenklar det hela avsevärt.

Då får jag börja jobba med det projektet så vi har en pool till nästa sommar.

🏊‍♂️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.