Hej!
Min källarvägg har bestått av trä och gipsskivor som jag nu rivit. Nu är det bara stenblock/betong block väggen består av och jag behöver bygga på ny vägg. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga och behöver tips och hjälp.
Jag ska såklart torka ordentligt och göra rent.
Har hört att leca-block är ett bra alternativ men hur bygger jag på dessa isåfall? Ska det vara luftrum mellan väggen och lecablocken eller ska de byggas direkt på?
Det är ca 9 cm mellan vägg och golvkanten. Antar att jag kommer behöva gå ut över den kanten för att kunna bygga på.
Finns det andra prisvärda alternativ? Lättbetong?
Finns det något jag bör tänka på?
Min källarvägg har bestått av trä och gipsskivor som jag nu rivit. Nu är det bara stenblock/betong block väggen består av och jag behöver bygga på ny vägg. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga och behöver tips och hjälp.
Jag ska såklart torka ordentligt och göra rent.
Har hört att leca-block är ett bra alternativ men hur bygger jag på dessa isåfall? Ska det vara luftrum mellan väggen och lecablocken eller ska de byggas direkt på?
Det är ca 9 cm mellan vägg och golvkanten. Antar att jag kommer behöva gå ut över den kanten för att kunna bygga på.
Finns det andra prisvärda alternativ? Lättbetong?
Finns det något jag bör tänka på?
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Jag hade lika i min och funderade på att bara putsa den snygg. Men eftersom jag inte hade gjort det förut gjorde jag som i länken jag delar. Beroende på dränering såklart... https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Jag sålde huset för två år sedan men älskade det rummet. Gjorde det till ett tonårsrum med många vägguttag och fiberportar. Hade ett långt element sommvärmde bra på vintern men pga. fjärrvärmen blev det ju lite väl svalt och därmed fuktigt på sommaren. För att minska luftfuktigheten i den ändå väldränerade källaren kompletterade jag med ett fristående elektriskt element de dagar vi var där eller hade gäster som bodde där.AndreasLarsson89 skrev:
Klicka här för att svara