Jag håller på att planera för att bygga ett uterum till våren. Har insett att det finns en mängd olika tillverkare och prislägen på dessa skjutluckor.
Eftersom jag inte ska sats så mycket pengar i projektet, har jag tittat på Skånska byggvaror och Byggmax enklare skjutluckor.
Många verkar vara nöjda med kvalitén på Skånska byggvarors uterums produkter, men finns det någon som har erfarenhet av Byggmax skjutluckor Aluwhite ?

Sven

Hej Sven,
Har inte svar på just dina frågor, har inte erfarenhet av vare sig byggmax eller SBV uterumsprodukter. Däremot så satte vi upp ett uterum med Willabs enklaste skjutdörrar på försommaren som var,

De känns fortfarande efter en sommar rejäla och fungerar bra, jag ångrar att jag inte gick la de extra pengarna på en bättre isoleringsklass för det hade varit trevligt att sitta ute lite längre än vad vi gjorde (nu var det en så fin höst så det gick rätt länge ändå). Detta gäller förstås taket också, vi såg dock till att lägga lite isolering mellan golvbjälkarna.

Vi köpte ett komplett uterumspaket med en färdigkapad stomme, jag muttrade lite över att betala flera tusenlappar för några sågsnitt. I efterhand skulle jag lätt ha betalat det dubbla med tanke på passformen som var, alla vinklar rättkapade och urtag. Sparade massor med tid (och felkapningar för mig som glad amatör). För oss var det väldigt smidigt, som har små barn o hus o jobb...,man fick ett paket där allting fanns och det var som att bygga en IKEA-möbel men mycket roligare. Jag fick mitt byggande som jag njuter av men slapp åka hundra ggr till byggvaruhuset för allt jag glömt och det kom dessutom upp relativt tidigt på säsongen. Stommen är rejäl, snygg enligt mig och innehåller fler saker än bara limträbalkarna. Hade jag köpt bara limträbalkarna till lägsta pris i byggvaruhus så hade jag nog inte kommit under vad jag betalade för hela kittet.

Bygglovet var relativt enkelt. Försökte mig på att göra det i Google sketchUp men hade inte tålamod att lära mig tillräckligt för att få till det så till slut gjorde jag några handritningar som gick utmärkt. Dock så håller kommunen på att anpassa alla avgifter efter verkliga kostnader så kostnaden landade på nästan 10', bygglovet kostade bara ca 3000 men med alla andra avgifter så blev det nästan 10' (kommunen gick totalt plus 60Mkr varav 10M kom från byggnadsnämnden).

Jag hade möjligheten att klämma och känna på Willabs skjutdörrar, de kändes bra och när man fick offert från butiken så blev det ett rätt ok pris också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.