Vi vill gärna bygga ett uterum så småningom men vi funderar på om det skulle vara möjligt rent praktiskt att göra det hela i två etapper mest på grund av ekonomiska skäl.
Såhär ser uteplatsen ut idag och det behöver rivas ner då det mesta är i rätt dåligt skick idag. Både staket och trall har sett sina bättre dagar.
Vi skulle vilja få till något sånt här framöver. Inte exakt, men något liknande med en stängd kortsida, en kortsida med skjutdörrar och sedan en långsida med väggar/fönster.
Vi har en tanke om att sätta igång och regla upp och bygga en ny trall redan till våren men frågan är hur mycket man behöver förbereda för uterummet redan då? Någonstans tänker jag att jag skulle vilja ha någon enklare isolering i golvet för att kunna förlänga säsongen lite men hur fixar jag en isolering av golvet som tål att stå utan tak tills kanske nästa vår? Eller i bästa fall till hösten? Handlar ju om ett antal månader isåfall där det enbart kommer vara en trall.
Tankar om det? Är det idiotiskt att köra i två etapper såhär som jag tänkt?
Såhär ser uteplatsen ut idag och det behöver rivas ner då det mesta är i rätt dåligt skick idag. Både staket och trall har sett sina bättre dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi skulle vilja få till något sånt här framöver. Inte exakt, men något liknande med en stängd kortsida, en kortsida med skjutdörrar och sedan en långsida med väggar/fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en tanke om att sätta igång och regla upp och bygga en ny trall redan till våren men frågan är hur mycket man behöver förbereda för uterummet redan då? Någonstans tänker jag att jag skulle vilja ha någon enklare isolering i golvet för att kunna förlänga säsongen lite men hur fixar jag en isolering av golvet som tål att stå utan tak tills kanske nästa vår? Eller i bästa fall till hösten? Handlar ju om ett antal månader isåfall där det enbart kommer vara en trall.
Tankar om det? Är det idiotiskt att köra i två etapper såhär som jag tänkt?
Tack för tips! Har du lust att förklara det lite närmare? Alltså någon form av lösning där man kan lyfta upp trallen och lägga till isolering?borre112 skrev:
Det bäst hade väl varit regla upp hela däcket/golvet. Slå kors reglar där själva väggarna till uterummet ska vara. Lägg trall bräda över reglarna. Lägg trall innanför och utanför den som går där själva väggen ska vara är ju en avdelning mellan ute och inne trall. Och då är det bara att ta väck trallskruven. Göra som fack med alternativt cellplast.berisen skrev:
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Ah då är jag med på hur du menar. Smart lösning!borre112 skrev:
Det bäst hade väl varit regla upp hela däcket/golvet. Slå kors reglar där själva väggarna till uterummet ska vara. Lägg trall bräda över reglarna. Lägg trall innanför och utanför den som går där själva väggen ska vara är ju en avdelning mellan ute och inne trall. Och då är det bara att ta väck trallskruven. Göra som fack med alternativt cellplast.
Jag fick själva ta mig en funderare för ca 1år sedan. Då jag hade limträ stomme från Skånskabyggvaror men inte taket eller glaset. Så då täckte jag hela golvet med en presenning. Och byggde trallen utanför när jag hade altanen/uterummet klart.
Inte för att jag vill vara petig, men kolla om det behövs bygglov/anmälan för åtgärden. Ta reda på vad som gäller i din kommun. Bättre att kolla innan du påbörjar bygget annars kan det bli sanktionsavgifter och det är onödiga pengar som du kan lägga på byggnationen istället.berisen skrev:
Vi vill gärna bygga ett uterum så småningom men vi funderar på om det skulle vara möjligt rent praktiskt att göra det hela i två etapper mest på grund av ekonomiska skäl.
[bild]
[bild]
Tankar om det? Är det idiotiskt att köra i två etapper såhär som jag tänkt?![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga uterum utan frost på fönstren
Altan & Uteplats -
Bygga vinterisolerat uterum. Någon som har erfarenhet av plintar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga in takfoten vid uterum
Byggmaterial & Byggteknik -
Får jag bygga/renovera inuti ett förråd/uterum ?
Fritidshus -
Bygga uterum med gjuten platta mot ett smålandsvillan med isolergrund.
Utbyggnad och tillbyggnad