Hej! Tänkte bygga ett utegym enligt följande ritning. Det består av 95x95 stolpar och galvaniserade stålrör. Min fråga är, hur kan jag fästa rören i stolparna på bästa sätt?
Min första tanke var att borra halvvägs genom stolpen i från ena hållet, 4,25cm med en borr i samma diameter som röret (33,7mm) och sedan köra in den. Sedan borra igenom stolpe och rör från ett annat håll och sätta en skruv så att röret inte roterar. Jag tror detta blir ganska snyggt, men tyvärr tror jag inte att jag får den stabilitet jag vill ha. För att bygget skall stå stabilt när man svingar så behöver alla delar stå stabilt mot varandra.
Vad för andra bra sätt finns det att sätta samman rör och stolpe?
Min första tanke var att borra halvvägs genom stolpen i från ena hållet, 4,25cm med en borr i samma diameter som röret (33,7mm) och sedan köra in den. Sedan borra igenom stolpe och rör från ett annat håll och sätta en skruv så att röret inte roterar. Jag tror detta blir ganska snyggt, men tyvärr tror jag inte att jag får den stabilitet jag vill ha. För att bygget skall stå stabilt när man svingar så behöver alla delar stå stabilt mot varandra.
Vad för andra bra sätt finns det att sätta samman rör och stolpe?
Ser ut som det blev superbra, vi håller på planera och köpa in för vårt utegym och blev nyfiken på hur du valde att förankra dina stolpar? Samt vilken dimension du valde, vi funderade på 95/95, är det du använde till detta?M MickeMånsson skrev:
Vi körde på 95x95 och det känns helt rätt nu efterhand också. Vi har sandjord - borrade med en 120mm jordborr ca 60-70cm djupt. Stoppade ner stolparna och hällde i grovbetong. Ca en halv säck per stolpe. Sitter som berget och vickar inte när man svingar sig.
Tack så mycket för infoM MickeMånsson skrev:
TjenareM MickeMånsson skrev:
Snyggt bygge. Ska bygga nått liknande är planen.
Undrar vad du kört med för rör (och var du köpt dem), samt var du köpte flänsarna som passade rören?
Klicka här för att svara