4 138 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bygga ut timmerhus
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det här är en grej jag funderat på länge och nu vid en husvisning blev det ännu mer intressant att veta. Hur bygger man ut ett timmerhus om man vill bevara utsidan på huset?
Är det bara att plocka ner huset och bygga upp det på nytt med tillbyggnationerna eller finns det "knep" där man kan skarva på nytt timmer utan att det ser konstigt ut samt väggens funktioner (isolering, fukt och sådant) bibehålls?
Mest nyfiken bara.
Är det bara att plocka ner huset och bygga upp det på nytt med tillbyggnationerna eller finns det "knep" där man kan skarva på nytt timmer utan att det ser konstigt ut samt väggens funktioner (isolering, fukt och sådant) bibehålls?
Mest nyfiken bara.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Menar du ett timmerhus med synligt timmer som fasad?
Antingen försöker man tappa in de nya stockarna i de gamla eller så timrar man om hela stommen och gör "vanliga" timmerknutar även mot det nya timret.
Antingen försöker man tappa in de nya stockarna i de gamla eller så timrar man om hela stommen och gör "vanliga" timmerknutar även mot det nya timret.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Okej, så det var inte svårare än så. Jag trodde att om man gav sig på befintliga väggar i ett timmerhus så sabbade man hela konstruktionen, såsom hållbarhet och isolering, om man inte byggde ut på "rätt" sätt.
Ja, jag menade typiska gamla hus där fasadens timmer syns.
Ja, jag menade typiska gamla hus där fasadens timmer syns.
Klicka här för att svara