Hej Byggahus!

Mitt första inlägg på detta forum efter många år av smygläsning :)

Nu är det så att jag vill bygga ut med en till elcentral p.g.a att nuvarande bara har 2 reserv platser kvar. Har idag en Hager (VH48NC) Volta 48 modul och har nu köpt en likadan från tysk säljare.

Lite kort om mina tankar.
Jag vill kunna mäta husets förbrukning inomhus, vill inte gå ut o kolla i fasaden, samt att jag vill kunna mäta förbrukningen av FLVP (Nibe F750). Så minst två elmätare. Sedan kommer det inom en snar framtid utökas med en Nibe VPB200/300. Vet inte om denna ska mätas separat med en tredje elmätare? Samt vilken elmätare rekommenderas?

Nästa tanke är att avlasta första elcentralen och flytta över lite grupper till den nya som ska upp brevid. I samband med detta är min tanke att utöka med två ytterligare JFB. Just nu går allt genom en. Min tanke är att huset(inomhus) ska vara på den första JFBn, sedan ska en av de nya få FLVP samt VVB, och den sista ska få utomhus belysning+vägguttag+carport.

Sedan att man kanske även kan koppla in astronomisk tidur på utomhusbelysningen? Vad rekommenderas?
Tycker ni att det borde finnas en egen huvudbrytare i den nya centralen? Eller räcker den första? Så att man kopplar de nya JFBna på ordinarie huvudbrytare?

Har tänkt beställa JFB,säkringar,fasskenor m.m från antingen DE eller PL sidor då Hager är ganska mycket billigare i dessa länder.
Har tänkt anlita elektriker för själva jobbet men vill ha en klar plan på hur jag vill ha det innan så jag kan be att få in lite offerter samt att det mesta material ska finnas på plats när elektrikern kommer.

Så tar gärna era råd o tankar innan :)

20160304_225120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160304_225200.jpg
Skapa konto

elcentral.JPG
Skapa konto

Imponerande att nuvarande JFB klarar av alla dessa laster. Kanske har du lyckats fördela dem så bra mellan faserna så att läckströmmarna tar ut varandra :)

Några svar på dina frågor:

Nilsiladan skrev:
Jag vill kunna mäta husets förbrukning inomhus, vill inte gå ut o kolla i fasaden, samt att jag vill kunna mäta förbrukningen av FLVP (Nibe F750). Så minst två elmätare. Sedan kommer det inom en snar framtid utökas med en Nibe VPB200/300. Vet inte om denna ska mätas separat med en tredje elmätare?
Det finns numera krav på att mäta energin som går åt till uppvärmning, men du behöver knappast en separat elmätare för varje VP.

Nilsiladan skrev:
Samt vilken elmätare rekommenderas?
Vilken noggrannhet vill du ha? Tror inte det är lönt att gräva i detta utan du kan välja fritt.

Nilsiladan skrev:
Min tanke är att huset(inomhus) ska vara på den första JFBn, sedan ska en av de nya få FLVP samt VVB, och den sista ska få utomhus belysning+vägguttag+carport.
Låter som en sund sektionering.

Nilsiladan skrev:
Sedan att man kanske även kan koppla in astronomisk tidur på utomhusbelysningen? Vad rekommenderas?
-

Nilsiladan skrev:
Tycker ni att det borde finnas en egen huvudbrytare i den nya centralen? Eller räcker den första? Så att man kopplar de nya JFBna på ordinarie huvudbrytare?
Det måste vara 100% tydligt vad huvudbrytaren bryter. Sätter du kapslingarna kloss i kloss så kanske man kan låta den första serva båda. Sitter de en bit ifrån varandra hamnar man i gråzonen map kravet på en HB per central. Det kanske finns fördelar med en HB i varje kapsling, t.ex vid frånskiljning, så jag skulle nog sätta en HB i nya kapslingen.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Köper du Thebens astrour så kommer du inte bli missnöjd! Det är så enkelt så att det krävs inte ens någon manual.
Det är bara att läsa på skärmen och trycka OK 10 ggr typ.
De flesta andra astrour är väldigt krångliga som t.ex. ABB, Hager, Schneider Electric m.fl.

//Patrik

• Gilla
KalleSWE och 1 till
  • Laddar…
Tack Bo och Patrik :)

Inte jag som lyckats med JFBn Bo, köpte ganska nybyggt hus, så får tacka ursprungs elektrikern.

Tack för tipset om Theben, har sett namnet förut men inte kollat upp de.
Sedan hittade jag en riktig billig astro ur med 2 reläutgångar på (skratta inte) biltema,
inte hittat någon billigare med 2 utgångar.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Astronomiskt-tidur-2000034381/

När det gäller elmätare gillar jag energibutikens varianter som är upplysta.
Den avancerade modellen för att mäta hela husets förbrukning samt fas belastning.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/125-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Sen vet jag inte om man ska gå med den billigare 343LL som de säljer på FLVP eller en till avancerat enbart för det estetiska så att de liknar varandra :D

Tänker jag rätt här:
Elmätaren som ska mäta husets förbrukning ska kopplas på inkommande matning från utsidan, alltså innan HB som finns nu i Kapsling 1. Alla tre faser+nolla in i elmätaren.

Sedan från elmätaren ska det in i kopplings- och fördelningsplint, sedan vidare till HB i kapsling 1 samt HB i kapsling 2 som monteras bredvid. Nolla går från plinten till de nu 3 JFBn, en i kapsling 1 , två till kapsling 2.PE som går i skenan på ovansidan i kapsling 1 behöver inte gå i plinten utan kan dras från skenan i kapsling 1 till PE skena i kapsling 2.
142579-44-2674666w.jpg

I kapsling 2 kommer elmätare för FLVP finnas, ska den kopplas innan eller efter HB? Samt ska nolla kopplas till mätaren innan eller efter JFB?

Jag har ju tänkt att kapsling 2 ska monteras bredvid den första, men det är ju reglad mellan dessa nu. Skulle det vara OK att man borrar säg 50mm genom den samt att man gör hål i båda kapslingar på var sin sida, Och sedan använder 50mm rör mellan dessa? Kapsling 1 är mer eller mindre helt fullt med flexirör både på ovansidan samt undersidan. Ska försöka ta lite bilder och visa. Hoppas ni kan annars komma med förslag på hur det skulle kunna lösas.

Det är dina egna elmätare så de behöver inte placeras före HB utan du kan lägga dem var du vill. Det är bara nätägarens mätare som du debiteras med som måste ligga före HB i mätarskåpet.

Det verkar ju mest praktiskt att lägga elmätaren före HB i kapsling 1, men då får du problemet att HB inte bryter allt i denna kapsling... Det går att ordna med uppmärkning så att det är tydligt vilket hörn av kapslingen som fortfarande är spänningssatt med HB av. Ingen större ko på isen där.

För tydlighetens skull kan du fundera på att även låta PE gå över denna fördelningsplint.

I kapsling 2 har du däremot möjlighet att lägga elmätaren efter HB så det tycker jag att du gör.
Faser och nolla hör ihop så tar du faser före JFBn måste även nollan tas före JFB etc.
Det blir alltså HB -> Elmätare -> JFB -> Grupper

Det är ok att ta upp hål mellan kapslingar så som du tänker.

Theben är ca halva priset i Tyskland så passa på att köpa ett när du beställer centralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.