Hej!

Vi funderar på att bygga ut vårt hus. Huset är byggt på 50-talet och är 1,5 plan med källare och är teglat. Huset har även gjutet valv. Vi tror att det blir billigast om vi endast bygger ut i ett plan. Om detta inte stämmer så kan ni gärna rätta mig!

På ovanvåningen finns två sovrum och ett allrum. Allrummet vill vi gärna ha kvar för att ha en tv-hörna till.

Det vi vill åstadkomma med utbygget är ett större kök, ett till sovrum, större badrum samt ett kontor.

Utbygget som kom till senare på 70-talet är ingen höjdare. Vi vill lägga om taket och sätta takstolar istället för det plana taket som finns nu. Taket som finns har en dålig lösning som vi måste åtgärda. Detta skulle gå på ca 100k enligt snickare. En tanke vi har är därför att riva hela utbygget och göra om det igen (fast större).

Nuvarande planlösning:
Ritning av 50-talshusets nuvarande planlösning med kök, vardagsrum, matrum och befintligt utbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 1
Här behåller vi utbygget som det är (här får vi dock lägga pengar på att fixa taket)
Ritning av husets planlösning med kök, sovrum och vardagsrum markerade, skiss för renovering.
Skapa konto

Alternativ 2
Här rivs utbygget och byggs upp igen
Digital översiktsritning av en planlösning för ett enplanshus med markerade rum och trappor, avsett för renovering.
Skapa konto

Har även bifogat en sketchup-fil om ni har några förslag som ni vill rita :)

Det ser ut som att ni har tillräckligt med yta om ni flyttar köket till utbygget, förstorar badrummet där nuvarande kök är och gör ett kontor av matplatsen?

katten1234 skrev:
Det ser ut som att ni har tillräckligt med yta om ni flyttar köket till utbygget, förstorar badrummet där nuvarande kök är och gör ett kontor av matplatsen?
Yes! Så hade man kunnat göra. Vi vill dock ha två toaletter. Har nog hellre en sittgrupp/lounge där nuvarande matplats är. Dessutom är utbygget rätt dåligt gjort (vad hände på 70-talet i byggbranchen?!), balkongen ovan utbygget utgör en del av taket, vilket gör det svårt att få tätt. Tanken är att ta bort utbygget helt

Jag hade gjort såhär.

Flyttat köket till matsalen, använt vardagsrummet som matsal istället. Haft allrummet som vardagsrum och byggt ut lite bakom matsal/utbyggnad. På så vis kan man göra ett sovrum i den nya delen och även där det gamla köket var, eller så gör man ett stort badrum där. Då har ni fått ett till sovrum, ett till badrum modell stort.

Sedan hade jag satt takstolar på den gamla/nya utbyggnaden med samma mått som de befintliga taket på huset, gjort en liten vinkel där utbyggnaden idag sticker ut.

På så vis skapar ni lite liv i fasad i form av vinkeln men ni får även extra utrymme på ovanvåningen och troligen möjlighet till att få in ett till sovrum/kontor där uppe. Nu vet jag inte hur planlösningen ser ut där uppe i dagsläget men jag tror det hade blivit en av de billigare lösningarna kr/m² sett.

Ska rita ihop snabbt hur jag menar.

Arkitektonisk ritning av en bottenvåning inklusive mått och rumsindelning.
Skapa konto

Jarlsgård skrev:
Jag hade gjort såhär.

Flyttat köket till matsalen, använt vardagsrummet som matsal istället. Haft allrummet som vardagsrum och byggt ut lite bakom matsal/utbyggnad. På så vis kan man göra ett sovrum i den nya delen och även där det gamla köket var, eller så gör man ett stort badrum där. Då har ni fått ett till sovrum, ett till badrum modell stort.

Sedan hade jag satt takstolar på den gamla/nya utbyggnaden med samma mått som de befintliga taket på huset, gjort en liten vinkel där utbyggnaden idag sticker ut.

På så vis skapar ni lite liv i fasad i form av vinkeln men ni får även extra utrymme på ovanvåningen och troligen möjlighet till att få in ett till sovrum/kontor där uppe. Nu vet jag inte hur planlösningen ser ut där uppe i dagsläget men jag tror det hade blivit en av de billigare lösningarna kr/m² sett.

Ska rita ihop snabbt hur jag menar.
Det var inte så dumt! Det jag kan känna är lite trist är att ha insyn i köket, men det gör kanske inte så mycket. På baksidan av huset är det 0 insyn.

Såhär ser det ut på ovanvåningen i dagsläget.

Ritning av ovanvåningen i ett hus med markerade rum och trappa, som visar planlösningen.
Skapa konto

Ritning över en ovanvåning med markerade rum och trappa, föreslaget för takfönster eller takkupa.
Skapa konto

Då hade jag nog gjort såhär på ovanvåningen. Möjligen så hade jag satt in ett takfönster eller två i allrumsdelen också för att då in ytterligare lite ljus, alternativt breddat takkupan beroende på hur den är utformad idag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.