En kollega har fått problem (som jag eventuellt bidragit till att orsaka :(): På tips från mig anlitade han en elektriker i våras för att dra in el till ett garage. Han hade tidigare hjälp mina föräldrar med en total "elsanering". I jobbet ingick allt eljobb i garaget utom inkopplingen till huvudcentralen. Skälet till detta var att det inte fanns någon central eftersom huvudbyggnaden var under uppförande. Installationen som följer:

En 4x10mm2 markledning drogs till garaget och går oskarvad upp till gruppcentralen i garaget från vilken all övrig installation utgår. Jordfelsbrytare (som samtliga grupper går via) och huvudströmbrytare finns. Allt ser snyggt och prydligt ut och det verkade verkligen som om killen visste vad han gjorde. Efter vad jag kan mäta med en vanligt multimeter så är jord och nolla ihopkopplade i gruppcentralen. Markledningen mynnar ut i ett gulrör som numera är dragen upp till huvudcentralen. Klart att koppla in kan man tycka.

Nu är kollegans hus färdigt och han försökte få samma elektriker att komma och göra inkopplingen från garaget till huvudcentralen. Då började problemen: Killen jag tipsat om har klappat igen (oklart varför) och en annan elektriker som varit och tittat på det hela vägrar utföra jobbet.

Den nya elektrikern påstår att markledningen till garaget måste bytas till en 5-ledare (PE och N separerade). Anledningen enligt honom:

1. Han kan (vill eller får inte?) koppla in i huvudcentralen (där servisen kommer in).
2. Han kan inte koppla in 4-ledaren i husets gruppcentral eftersom systemet då går från PEN (inkommande servis) -> PE/N (huvudcentral) -> PEN (matarkabel till garaget) -> PE/N (gruppcentral i garaget). Med reservation för att jag inte fattade exakt vad han menade.

Han säger alltså att min kollega måste ha en undercentral i garaget och en 5-ledare mellan central och undercentral. Att det är 10mm2 spelar ingen roll, det är inte möjligt att ha två gruppcentraler på samma "nivå". Stämmer verkligen detta? Det borde väl inte vara några problem att koppla in 4-ledaren från garaget till huvudcentralen? Vilken av elisarna har fel?

Finns det 4-ledare från mätarskåpet till centralen i huset så är det inga problem. Bara att skarva vidare på denna.

Är det däremot 5-ledare från mätarskåpet till huset så går det inte.

Tack för svar!

Jag skall be min kollega att kolla detta. Men varför går det inte att koppla in båda centralerna "parallellt" i mätarskåpet (det jag kallar "huvudcentral" i mitt första inlägg)? Det måste ju ha varit det som elektriker #1 tänkte sig. Där är det ju garanterat 4-ledarsystem.

Jo, det går absolut om det är 4-ledare in från nätleverantören.

Det bör det väl vara? Är det inte väldigt ovanligt att man går från PEN till PE/N på leverantörssidan?

Det slog mig plötsligt att om det är 10-kvadrat kabel in till gruppcentralen i huset från mätarcentralen, blir det inte samma sak att koppla in sig där också då? Det borde väl inte vara någon skillnad från att koppla in sig i mätarskåpet? Jag menar, det kommer ju i så fall att vara 10-kvadrat för PEN hela vägen från centralen i garaget till leverantörens serviskabel. Eller räknas detta som att man kopplar ihop/isär PEN på mer än ett ställe?

Intressant sådant här... :)

Nyare installationer kan ha inkommande servisledning utförd som femledare, men de flesta är såvitt jag vet fyrledare.

Givetvis behöver man inte inte koppla in sig i mätarskåpet, det går bra i centralen i huset under om det är 4-ledare dit. Att det skulle vara 4-ledare är dock inte så troligt eftersom det är ett nybyggt hus. Har du kollat detta?

Du får inte gå från 5-ledar till 4-ledar system....

Nästa alla nya serviser idag är femledare

Du säger att det är en 4-ledare.

Om det är en EKKJ 4x10x10 så är ju allt ok, men om du däremot menar en typ N1XV-U 4G10 så kan man inte koppla in denna kabel då man måste gå från TN-S till TN-C system, vilket inte är Ok..

Komiskt nog har jag nekat min granne att göra en liknande manöver i ett uthus..

Hur var det nu får man lägga ihop PE+N under samma förband för att göra en fyra av en femma?

bonnen skrev:
Nästa alla nya serviser idag är femledare
Kabeln femledare men ofta kopplad TNC med blå isolerad och nedvikt i leverantörens båda ändar. Om TS kompis kollar upp det är det troligt att servisen är TNC och inkoppling i mätarskåpet blir ok även om huset är TN-S därifrån.

Rikard Ågren skrev:
Hur var det nu får man lägga ihop PE+N under samma förband för att göra en fyra av en femma?
Nej det ska du inte göra om du tex har 5G6 och vill göra arean ok för TNC, vid större area använd g/g med blåtejp och lägg undan blå vid TNC. Vid EKKJ kan man görs som du menar med skärm och en innerledare.

GK100 skrev:
Nej det ska du inte göra om du tex har 5G6 och vill göra arean ok för TNC, vid större area använd g/g med blåtejp och lägg undan blå vid TNC. Vid EKKJ kan man görs som du menar med skärm och en innerledare.
Enligt Reijo Eriksson, Elingenjör på Elektriska nämnden, så är det i alla fall tillåtet.
http://fluxio.se/forum/elinstallati...n--pe-och-n-ledare-i-kopplingsutrustning.html

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Enligt Reijo Eriksson, Elingenjör på Elektriska nämnden, så är det i alla fall tillåtet.
[länk]

//Patrik
Jag ser inte hur exemplet du ger ansluter till vad som nämndes ovan, du kanske kan förklara hur du menar? Där ges ju bara olika fall av anslutning av PEN, PE, N till skenor utlagda som TNC-TNS och där ett fall givetvis med rätta anses som fel. Vissa andra diskuteras och där ger Bo vettiga synpunkter tycker jag angående PEN ansluten till PE i TN-S delen, inte formellt fel men inte heller klockrent kan tyckas.

Inkommande är enligt min arbetskamrat 4-ledare. Vilken sorts kabel det är kan han inte bedöma. Vad skall han kolla efter? Den kabeln som ligger nedgrävd till garaget har jag iaf själv sett är en 4-ledare med 4 st enkardeliga 10 kvadratsledare varav tre såklart är fas och den fjärde antar jag elis #1 tänkte sig skulle vara PEN. Kabeln har ingen skärm om det är det som avses?

Jag antar då att elis #2 bör kunna vara behjälplig med att koppla in "garagekablen" i mätarskåpet. Min kollega skall kolla med honom imorgon exakt vad problemet var, vi kan ju ha missförstått. Det kanske inte alls har med regler att göra, det kanske bara var praktiskt svårt att ansluta i mätarskåpet. Plint för PEN måste ju finnas eftersom övergången till 5-ledare sitter i mätarskåpet. Borde han inte bara kunna koppla faserna direkt på huvudbrytaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.