Hej på er, jag har en carport + förråd idag, där förrådet redan när jag flyttade in för 13 år sedan var i erbarmligt dåligt skick. Nu har jag börjat fundera på att göra något åt eländet och kommit fram till att jag vill behålla carporten och bygga om/ut förrådet. Förrådet har en gjuten platta som sticker upp ungefär en dm ovanför marknivå. Den långa väggen bakom carport+förråd är en betongvägg på 80mm som jag inte har för avsikt att ge mig på. Plattan inne i förrådet är torr och fin, det är taket som har havererat och det har runnit ner i väggarna som är murkna.

Min idé är alltså att riva förrådsdelen, höja den lite, förlänga den ca 3,5 meter och bygga det där förrådet jag drömt om. (Idag är alltså förrådet endast i carportens förlängning, delen med dörren är min tanke att bygga)

Men nu är frågan, den befintliga plattan känns inte särskilt isolerad, och jag tänker inte riva upp den, det är för mycket jobb, utan jag vill komplettera den med 15 kvm till. Hur ska jag göra det? Vad krävs det och vad finns det för alternativ? Min första tanke var att bara gräva ur och regla, men efter att ha använt EPS i våras för ett badrumsprojekt är det nu mitt "go-to"-material. Kan jag gräva ur, slänga på en dm makadam, på med någon typ av markduk, lite block i kanten, gjuta i 20 cm EPS och därefter flyta hela tjobanget? Eller är det vägen till elände? Tanken är inte att ha 22 grader varmt året om där inne, utan det får kyla lite på vintern, det gör inget.

STORT tack på förhand. Jag har försökt söka men just att komplettera platta har jag inte hittat några bra trådar om.

3D-modell av carport med anslutande förråd i skissform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.