1 611 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
bygga ut 29m2 stuga
Tjena.
Jag har planer att bygga ut min stuga som i dagsläget är på ca 29m2.
Ursprungligen är det en timmerstuga som har tillbyggt kök och sovrum.
Planlösningen i dagsläget:
Inget WC och obefintligt kök. Tanken är att få ett mer praktiskt kök och ett trevligt "allrum". Har inga erfarenheter från att rita planlösningar eller göra 3d modeller men har gjort så gott jag kan, kan det vara något att gå efter?
Tänkte satsa på en öppen planlösning med kök och vardagsrum ihop.
Jag har svårt att disponera kök och WC, hur stort behöver man göra? Tanken är att få ett luftigt allrum som känns stort fast huset egentligen är ganska litet.. men hur många meter kök behövs det?
Hoppas ni kan ha överseende över mina bristande kunskaper i cad
Jag har planer att bygga ut min stuga som i dagsläget är på ca 29m2.
Ursprungligen är det en timmerstuga som har tillbyggt kök och sovrum.
Planlösningen i dagsläget:
Inget WC och obefintligt kök. Tanken är att få ett mer praktiskt kök och ett trevligt "allrum". Har inga erfarenheter från att rita planlösningar eller göra 3d modeller men har gjort så gott jag kan, kan det vara något att gå efter?
Tänkte satsa på en öppen planlösning med kök och vardagsrum ihop.
Jag har svårt att disponera kök och WC, hur stort behöver man göra? Tanken är att få ett luftigt allrum som känns stort fast huset egentligen är ganska litet.. men hur många meter kök behövs det?
Hoppas ni kan ha överseende över mina bristande kunskaper i cad
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Är det ett permanentboende eller en sommarstuga?
I det första fallet kan kommunen ställa krav på att bostaden uppfyller tillgänglighetskrav.
Dina ritningar är väldigt små, det går inte att läsa något på dem mer än antal kvm. Du behöver nog ta skärmdumpar som bara täcker själva ritningen och inte hela bildskärmen om det inte finns någon lämplig funktion i Sketchup för att spara en ritning i något bildformat.
Är det ett permanentboende eller en sommarstuga?
I det första fallet kan kommunen ställa krav på att bostaden uppfyller tillgänglighetskrav.
Dina ritningar är väldigt små, det går inte att läsa något på dem mer än antal kvm. Du behöver nog ta skärmdumpar som bara täcker själva ritningen och inte hela bildskärmen om det inte finns någon lämplig funktion i Sketchup för att spara en ritning i något bildformat.
Hej! Tack ska du ha. Det är en sommarstuga.BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Är det ett permanentboende eller en sommarstuga?
I det första fallet kan kommunen ställa krav på att bostaden uppfyller tillgänglighetskrav.
Dina ritningar är väldigt små, det går inte att läsa något på dem mer än antal kvm. Du behöver nog ta skärmdumpar som bara täcker själva ritningen och inte hela bildskärmen om det inte finns någon lämplig funktion i Sketchup för att spara en ritning i något bildformat.
Jag såg att ritningarna blev små, men högerklickar man på dom och trycker "öppna i ny flik" så blev dom i fullstorlek såg jag.
annars kommer dom här:
http://www.bilddump.se/bilder/20180618180545-90.233.165.100.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20180618180957-90.233.165.100.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20180618181258-90.233.165.100.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20180618180320-90.233.165.100.jpg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
När andra har byggt till tycker jag att det oftast har blivit snyggare på utsidan när man har gjort en mer fristående del och bara haft en liten korridor/passage som länkar ihop dem. Det blir nog oftast enklare att lösa byggnadstekniskt också när olika tak inte behöver anpassas till varandra på samma sätt. Se t.ex. tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-planloesning.316069/ och ramafreds andra trådar om hans tillbyggnad. I ditt fall skulle du då kunna bygga ett mer separat vardagsrum som är länkat till ett kök i nuvarande sovrum.
Det går att ha ett litet kök som består av 60 cm diskho, 60 cm spis och 80 cm arbetsyta mellan dem och 20-30 cm bänkyta på utsidan av hon resp. spisen. Det finns ritningar på små badrum men som ändå fungerar bra i denna broschyr: http://infobank.nacka.se/Handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
Jag föreslår att du i fortsättningen laddar upp bilderna direkt i forumet ("Ladda upp" under svarsrutan) i stället för att länka till dem, det fungerar nog bättre/enklare med förstoring då.
Det går att ha ett litet kök som består av 60 cm diskho, 60 cm spis och 80 cm arbetsyta mellan dem och 20-30 cm bänkyta på utsidan av hon resp. spisen. Det finns ritningar på små badrum men som ändå fungerar bra i denna broschyr: http://infobank.nacka.se/Handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
Jag föreslår att du i fortsättningen laddar upp bilderna direkt i forumet ("Ladda upp" under svarsrutan) i stället för att länka till dem, det fungerar nog bättre/enklare med förstoring då.
Ett tips är som Birgit säkert är inne på att göra ansökan som fritidshus så ni slipper krav som tillgänglighet och energiberäkningar. Oavsett om ni vinterbonar den och använder den mer än en "sommarstuga" kan den klassas som fritidshus.
Klicka här för att svara
