1 415 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Bygga ut 152 kvm – vad gjorde ni själva och vad ångrar ni?
Hej!
Jag och min sambo ska bygga ut vårt befintliga hus med en tvåvåningsdel på 76 kvm per våning (totalt 152 kvm). Vi planerar att göra mycket själva, men vill tänka smart kring vilka moment som är bäst att ta in hantverkare för – både för kvalitet, tid och kostnad.
Vi är inte proffs men har viss erfarenhet, så vi funderar också mycket på hur tydliga konstruktionsritningar vi kan få fram och hur lätt det är att bygga med lite mindre erfarenhet.
Jag är nyfiken på er som gjort liknande tillbyggnader:
Jesper
Jag och min sambo ska bygga ut vårt befintliga hus med en tvåvåningsdel på 76 kvm per våning (totalt 152 kvm). Vi planerar att göra mycket själva, men vill tänka smart kring vilka moment som är bäst att ta in hantverkare för – både för kvalitet, tid och kostnad.
Vi är inte proffs men har viss erfarenhet, så vi funderar också mycket på hur tydliga konstruktionsritningar vi kan få fram och hur lätt det är att bygga med lite mindre erfarenhet.
Jag är nyfiken på er som gjort liknande tillbyggnader:
- Vad gjorde ni själva – och vad var värt att leja bort?
- Hur löste ni det med konstruktionsritningar – fanns det färdiga eller fick ni hjälp att ta fram anpassade?
- Gick det att bygga med begränsad erfarenhet, eller stötte ni på oväntade hinder?
- Vad landade kostnaden på för er?
- Något ni ångrar eller hade gjort annorlunda?
Jesper
Vi har byggt 2 hus.
Ett 1plans å ett 1,5 plans själva till 90%.
2 plans är mkt mer jobbigt än bara 1plans.
Bra ställning behövs.
Men om jag hade sålt ut någon del så tror jag att det hade vart "färdig utsida". Det är inte så många timmar som på insidan å du kan sen gå å lulla i din egen takt utan väder stress.
Bra ställning behövs.
Men om jag hade sålt ut någon del så tror jag att det hade vart "färdig utsida". Det är inte så många timmar som på insidan å du kan sen gå å lulla i din egen takt utan väder stress.
Ah tusen tack för svar!T Tjrex skrev:Vi har byggt 2 hus.
Bra ställning behövs.
En annan fråga, har du nån bra modell eller metod för att göra budget, det är ju svårt att veta vad det kommer kosta!
Allt gott!
Jesper
Jag använder excel bara. Mängdar upp allt material efter en ritning å sen tar in priser på material/arbete.J Jepp0 skrev:
Sen får man lägga till kanske 30% i oförutsett/glömt.
Svåra är att hålla sig till budgeten å inte köpa finare saker än man tänkt. En hundralapp här å en tusenlapp där blir stora pengar i slutändan.
Lilla huset kostade 22k/m2. 4år sedan. 70m2.
Stora 20k/m2 (exkl grund) 180m2. Inte färdigt riktigt än så gissar lite.
Tomt är inte med i priserna.
Redigerat:
Klicka här för att svara