Jag har ett isolerat förråd som jag inte värmer upp men vill bygga ett uppvärmt rum i förrådet för förvaring av t ex högtryckstvätt och annat som behöver stå i plussgrader. Jag vill helt enkelt spara lite energi genom att bara värma upp 10m2 i stället för 25.

Min tanke är att regla upp en vägg med 45X70mm reglar, isolera och klä med skivmaterial.

Tänker jag rätt när jag funderar såhär?
12mm spånskiva på den kalla sidan, 70mm isolering, ångspärr och sedan 12mm spån igen på den varma sidan.
En förrådsdörr för varmförråd.
I rummet blir det ett litet väggmonterat element med stickproppsanslutning.

Behöver jag någon luftspalt? Något material innanför spånskivan på den kalla sidan?

Jag skulle konstruerat det likadant som en yttervägg.
Sen favoriserar jag ångbroms istället för spärr, så att ev fukt som kan komma in också kan komma ut, och har man det inte ständigt uppvärmt så kan kondespunkten kastas om, men med såpass lite isolering spelar det troligen mindre roll

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle konstruerat det likadant som en yttervägg.
Sen favoriserar jag ångbroms istället för spärr, så att ev fukt som kan komma in också kan komma ut, och har man det inte ständigt uppvärmt så kan kondespunkten kastas om, men med såpass lite isolering spelar det troligen mindre roll
Tack för synpunkt.
Med yttervägg, tänker du vindpapp på kallsidan? Eller kanske en ångbroms på båda sidor?
Det blir ju inget "väder" på någon sida i form av vind eller regn.

G gaidin skrev:
Tack för synpunkt.
Med yttervägg, tänker du vindpapp på kallsidan? Eller kanske en ångbroms på båda sidor?
Det blir ju inget "väder" på någon sida i form av vind eller regn.
Träguiden har en bra rekommendation.
Du behöver ju inte bygga upp dubbla skydd förstås, så "panel" tex utgår ju. Men iaf två av väggarna blir typ ytterväggar om jag förstod det rätt ? De övriga blir typ isolerade innerväggar ?

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Träguiden har en bra rekommendation.
Du behöver ju inte bygga upp dubbla skydd förstås, så "panel" tex utgår ju. Men iaf två av väggarna blir typ ytterväggar om jag förstod det rätt ? De övriga blir typ isolerade innerväggar ?

[länk]
Jag skall skära av förrådet med en vägg så det blir tre ytterväggar och en vägg som gränsar till den kalla delen av förrådet.

Skall kolla in guiden, tackar!

Är det inte lite overkill att göra en till yttervägg? Jag tänker att det räcker med en vanlig isolerad innervägg. Vindpapp finns ju i de befintliga ytterväggarna och ångspärr borde inte behövas när det bara är 70 mm isolering och gissningsvis relativt lite fukt om det bara används för förvaring.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Är det inte lite overkill att göra en till yttervägg? Jag tänker att det räcker med en vanlig isolerad innervägg. Vindpapp finns ju i de befintliga ytterväggarna och ångspärr borde inte behövas när det bara är 70 mm isolering och gissningsvis relativt lite fukt om det bara används för förvaring.
Dessutom kommer det att vara ett par stos för självdragsventilation så även resten av förrådet får lite spillvärme, jag vill inte ha det helt kallställt.

Fuktigt kan det ju däremot bli med stående högtryckstvätt, vattenslangar o s v, dock är det väl bara tillfälligt på hösten när jag ställer in grejorna.

G gaidin skrev:
Fuktigt kan det ju däremot bli med stående högtryckstvätt, vattenslangar o s v, dock är det väl bara tillfälligt på hösten när jag ställer in grejorna.
Ångspärr tror jag normalt behövs för att hantera fukten från människor. En människa avger ca 2 liter vatten per dygn så fukten från saker du ställer in i förrådet torde vara försumbar i sammanhanget.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.