Jag ska flytta till en bostadsrätt med planlösning som bilden. Lägenheten har 2,70 i takhöjd och är från början två lägenheter på 1 1/2 rum. Väggen i mitten är således mycket kraftig och bärande = dyrt att ändra på. Sovrummet som ansluter till halvan har däremot gipsvägg= lätt att ändra och rätt billigt.

Jag har två barn i tween/teen ålder och behöver bygga ett sovrum i ”halvan” Jag tänkte sätta hyfsat stora överljusfönstet i gipsväggen mot sovrummet och dela av med en diagonal vägg (med fler överljusfönstet + lämplig ventilation, ska räkna och dimensionera rätt).

Undrar om det finns byggahusare som gjort liknande? Hur blev det? Tips på planlösningar?

• Planlösning av en lägenhet med två sovrum, vardagsrum, kök, badrum och tambur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En apelsin En apelsin skrev:
Jag ska flytta till en bostadsrätt med planlösning som bilden. Lägenheten har 2,70 i takhöjd och är från början två lägenheter på 1 1/2 rum. Väggen i mitten är således mycket kraftig och bärande = dyrt att ändra på. Sovrummet som ansluter till halvan har däremot gipsvägg= lätt att ändra och rätt billigt.

Jag har två barn i tween/teen ålder och behöver bygga ett sovrum i ”halvan” Jag tänkte sätta hyfsat stora överljusfönstet i gipsväggen mot sovrummet och dela av med en diagonal vägg (med fler överljusfönstet + lämplig ventilation, ska räkna och dimensionera rätt).

Undrar om det finns byggahusare som gjort liknande? Hur blev det? Tips på planlösningar?
Vet inte din budget. Men att flytta köket till stora vardagsrummet är nog det bästa.
Det lilla vardagsrummet i din skiss blir mest ett genomgångsrum och lite waste of space.

M M Flo skrev:
Vet inte din budget. Men att flytta köket till stora vardagsrummet är nog det bästa.
Det lilla vardagsrummet i din skiss blir mest ett genomgångsrum och lite waste of space.
Planritningen är som lägenheten ser ut nu. Tyvärr tillåter inte föreningen flytt av kök/badrum. Min tanke var att bygga ett till rum i halvan med överljusfönster åt två håll + ventilation. Vet att det inte är optimalt, och tar gärna emot förslag på alternativa lösningar.

• Planritning av lägenhet med markerad rosa linje över nuvarande dörr, inkluderar kök, två sovrum, vardagsrum, WC och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är rummet som du vill göra om till sovrum tillräckligt stort för att det ska gå att få dit en soffgrupp?
I så fall skulle jag använda det till vardagsrum, dela av det stora rummet till en matplats närmast köket och ha ett sovrum vid fönstret.

Fönster/ljusinsläpp är svårare att ljudisolerade.

Bortser man från reglerna om utrymningsvägar så är en dagsljuspanel ett lättare val än några ljusinsläpp från ett annat rum. Det blir dessutom mörkt om första rummet vill ha det mörkt

Får ni in ett matbord i köket så kan ni få ett stort sovrum inklusive kontor av vardagsrummet och ev tv/soffa där du har ritat i rött.
270 i tak gör också att loftsäng eller sovplattform med förvaring under är en möjlighet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.