Hej,

Hoppas få lite goda idéer med hjälp av er :) Min mamma äger en liten sommarstuga med öppen planlösning med en liten köksdel. För att lite skärma av köket och få lite mer förvaring skulle hon vilja sätta en till rad köksskåp (golvskåp med arbetsbänk på) ut mot rummet (beklagar den dåliga beskrivningen). "Problemet"/ utmaningen är att köksskåpen, för att det skulle bli snyggt, borde ställas mot skorstenen (murad) samt att baksidan av skåpen skulle vara rätt nära vedspisen (bakom den) som strålar värme rätt rejält. Bifogar bild av skorstenen och spisen med ett tillfälligt högskåp stående bredvid (tanken är att klksskåpen skulle börja vid skorsten mot det håll skåpet står på bilden). Hur kan man göra detta brandsäkert mot skortsten och baksida spis? Finns någon snygg brandskiva vi kunde sätta emellan? Eller ska vi ta och mura upp en vägg mot skorsten och spis av smala lecablock? Några andra goda idéer?

• Interiör av sommarstuga med vedspis, skorsten och tillfälligt högskåp nära värmekällor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad skorsten i hörn av rum med trätak och del av högskåp synligt.
    Skapa konto
  • Vedspis intill murad skorsten med högskåp, för att visa planerad placering av ny köksskåpsrad.
    Skapa konto
Den där kaminen blir väl glödhet, vad jag minns röd, av hetta när man eldar vilket innebär att brandrisken är överhängande.
En brandmur mot skåpet är ett måste och kan göras ganska snyggt och enkelt.
Rådgör med din sotare, de är experter och har säkra lösningar som gör att det går att sova tryggt och varmt.

• Gilla
Teppwai
  • Laddar…
O OveRa skrev:
Den där kaminen blir väl glödhet, vad jag minns röd, av hetta när man eldar vilket innebär att brandrisken är överhängande.
En brandmur mot skåpet är ett måste och kan göras ganska snyggt och enkelt.
Rådgör med din sotare, de är experter och har säkra lösningar som gör att det går att sova tryggt och varmt.
Jo, den blir väldigt varm. Tyvärr är anledningen att jag ställer frågan på det forumet att sotaren enligt mamma inte var speciellt hjälpsam.

Ingenjören Ingenjören skrev:
Om du inte vill använda murade block kan man istället använda någon brandskyddsskiva typ Cembrit Multi Force (Minerit).Här finns anvisningar:
[länk]
Tack, jag ska kika på dem :)

Mikael_L
Ja det där ska man inte ta lätt på.

Mot kaminen, som blir väldig het, måste ordentliga åtgärder utföras.
Köper man en (godkänd) kamin idag följer det med all information om nödvändiga avstånd till brännbart, brandmurar osv.

En uppmurad brandmur mellan kamin och inredning är bra. Kanske är mineritskiva på plåtreglar också godkänt.

Byggs murstocken in, helt eller på någon sida, ska det också brandskyddas, åtminstone för att sova bra på nätterna.
En skiva brandgips, mineritskiva eller annat obrännbart. Ta även upp av brädtaket mot kaminen där det blir inbyggt, helst minst 50mm mellanrum mellan brännbart och murstock, eller smalare om man fyller mellanrummet med stenull barndskyddsmatta eller brandgips mellan.

Jag kan verkligen inte alla regler, men uppmanar till kolla upp och läsa på ordentligt. Brand i sitt hus är värsta skräckscenariot.
Men tänk såhär:
Runt murstock, ingen direkt anliggning av något brännbart material mot murstock någonstans som inte hela tiden är synligt.
Även där det är synligt är det bra att undvika direkt anliggning, som det ser ut just nu med trätaket emot murstocken. Men det man hela tiden ser är betydligt mindre farligt.

Runt själva kaminen, här gäller stora luftavstånd, alt brandmurar.

Min kamin t.ex. måste ha minst 5cm bakåt och åt sidan OM jag har brandmur.
Utan brandmur är det större avstånd som gäller. 10cm bakåt, och sidoavstånd ökande i 45° vinkel (pga sidoglasen) till totalt 42 cm fritt avstånd i framkant av kaminen.

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.