Tänkte bygga mig en box i MDF åt tv:n som jag fäller in i väggen.
Har två stora frågor:
1. Jag vill ha möjlighet att fälla fram tv:n för att gömma boxar o kablar bakom i utrymmet där. Men om tv:n ska sitta någorlunda tight mot ramen på MDF-boxen så måste tv:n först komma ut från möbeln innan den roterar i vald riktning (jag tänker upp men är öppen för alla alternativ). Jag söker därför någon form av ledade gångjärn, litegrann i samma stil som de som sitter på vissa fönster, har någon ideer här vad exakt det heter och var det finns att köra?
2. I någon form måste MDF-skivor skarvas, hur gör man med dessa skarvar efter lackering för att slippa synliga skarvar? Tänker mig att man antingen lägger på 1mm spackel över hela ytan alt fräser ner ett v-spår över skarven, fyller med tec-7 och sen spacklar det flush med ytan. ideer!?

Jag köpte ett väggfäste med arm på Jula som jag tänker montera i hålet i väggen. (Skruvar det i väggregeln) då är det bara att dra ut tv:n. Använder då TV:n som lock till att täcka för hålet

J
Jag har ett riktigt robust ledat väggfäste som jag inte använder längre. Det går både dra ut framåt och vrida så det kan funka. Eftersom det bygger utåt en del har jag inte satt upp de tigen efter en flytt, men bygger man in tvn i en box blir det perfekt. Det är rätt tungt så bor du i Småland så kan du få det billigt om du hämtar det:) Kan ta lite bilder om det är intressant.

Tack för svar. Jag överväger som fallback att köra på ett ledat väggfäste, verkar inte hitta nån form av ledade gångjärn som gör det jag vill och det känns inte som nåt jag kan bygga själv på nån timme som blir helt problemfritt.
Har stora svårigheter att simulera design och funktion i huvudet :(
I princip måste det finnas flera ledpunkter varav den övre ska extenda ut vid uppfällning.

Nåja, tänker ett fäste typ detta https://www.kjell.com/se/sortiment/...rparts-3-ledat-vaggfaste-for-tv-32-55--p57575
@Jocke: Kjelle klart närmre än Småland, sorry!

Några ideer på hantera skarvar i MDF:en utan att det blir synligt efter målning/lackering?
Spricker ett tunt lager spackel?
Hela lådan blir i MDF med ram, bakstycke och diverse stag så eventuella rörelser i väggen där den är fastsatt borde påverka boxen som helhet och inte enskilda delar av den.

Det där fästet såg riktigt bra ut

Det kommer göra jobbet men skulle helst vilja ha ett fäste som satt enbart i t.ex. överkant. Ska gömma en del därbak så en centralt monterad infästning är inte optimalt. Men det går naturligtvis, man får göra den lätt demonterbar ifall förstärkaren behöver plockas ut.
Samtidigt är dilemmat att jag vill ha enkel access, finns nån grunka som inte är 100% driftstabil.

Som sagt, i den bästa av världar skulle jag vilja kunna fälla upp tv:n och ha total access. Men man kan inte få allt.

J
Flera av de fästen som finns på marknaden även av de vrid och tiltbara består av två delar du krokar i den delen som är skruvad i tvn i väggfästet. Då kan man lyfta av tvn ganska enkelt efteråt

Ja fästhålen i TV är ju alltid centrerade så ett sidohängt fäste blir svårt. Du behöver typ en påse som fångar upp överskottet av kablar när du fäller in TV

Sätt en kabelarm?

Har tyvärr inte kommit mycket längre mer än att jag kör på det fästet.
Kabelhantering är ganska tacksamt, det sitter nåt enklare plastfäste för det och iom att det är ledade armar så kan man bara stripsa kablage längs med armarna där det behövs.
Det jag menar med att fästet sitter i mitten är alltså inte på TVn utan på väggen (eller lådan i detta fallet). Jag kommer bl.a. klämma in ett slutsteg bakom TVn så den del man skruvar fästet i kommer få bli löstagbar.

Känner mig lite tvingad posta bilder på detta vad det lider. Känner prestationsångesten med tanke på vad andra presterar i denna forumsdelen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Så länge du är nöjd med resultatet är det bra. Jag känner mig lite i samma sits. Kommer nog bara göra en ram i hålet av målad MDF

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så länge du är nöjd med resultatet är det bra. Jag känner mig lite i samma sits. Kommer nog bara göra en ram i hålet av målad MDF
Hehe helt nöjd blir man väl aldrig men det är nog sunt också. Hela tiden en liten drivkraft att lära sig o bli bättre. Tyvärr måste man bygga några fula skapelser på vägen mot ett hyfsat bra resultat...

Glöm inte posta bilder, det är alltid kul att se hur andra löser det också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.