Jag vill bygga en rak U-trappa med stängda steg med viloplan i den där traditionella stilen som alla har i England och USA.
1 m bred trappa.
Dvs mörka trappsteg med fräst, troligen rundad framkant (Akasiabänkskiva redan inskaffad för det), tjocka, 4-kantiga (OK inte 30x30 cm men..) stolpar i ändarna och lite mindre svarvade spjälor emellan, två per steg.
Hela härligheten ska sedan krönas med en överliggare i teak eller liknande, som man helst ska kunna åka på...
Alltså kan man inte göra det så enkelt som att man skaffar rak överliggare som går in i ändstolparna utan överliggaren måste gå obruten hela vägen ner.
Hela sidan och ena kortsidan måste dessutom ha räcke på övervåningen.

Konstruktionen undertill blir ju ganska enkel och kan kläs med gips och vitmålas så alla skavanker döljs.
Stolparna tänkte jag göra av 2st vanliga reglar som sedan kläs med furu utanpå innan vitmålning.
Värre är det ju med resten av räcket, funderar på att beställa de svarvade delarna från en firma i Lettland eftersom det verkar bli den störst utgiftsposten.
Funderar nu på om någon har profiler eller bilder på några snygga modeller på spjälor?
Det jag sett hos std-tillverkarna tycker jag ser rätt klent ut, passar inte riktigt i en klassisk trappa, eller finns det någon industriell tillverkare som kan ha något användbart?
Snyggt, klassiskt ska det vara.
Får jag bra förslag på svarvade profiler här utlovas bilder när det är klart!

I brist på förslag blir det en bild på drömmen..
Nåt sånt här, fast i mindre skala förstås..:

2015-07-18 14.30.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Profilerad handledare i ek för 44 Eu/3 m låter inte så illa vad?
Visserligen fingerskarvad men den ska mahognylaseras så det kommer knappt att synas.
Eller svarvade pinnar för 2-3 Eu st. De är dock lite för korta då jag måste förlänga alla 1-2dm.
Tur man har större valmöjligheter gällande dimensionen där, lutar åt hyvlad 70x70 , 9 Eu för 4,2 m. Sedan ska de kraftiga stolparna kläs med stavlimmad furu, blir ju perfekt med några skivor 1200x250x18 3,5 Eu st.
Typ 1/3 av byggmax priser. ..
Om någon vill ha aktuella priser på byggvaror hos de stora byggvaruhusen i Lettland så bara säg till.
Polska Osb-skivor 10mm, ca 8 Eu...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.