Håller på och renoverar en trätrappa som skall kläs med nya plansteg i ek, upptäckte att trappan är sned på alla håll så jag skulle behöva en trappkompass.

Någon som vet ett enkelt sätt att tillverka en sådan??
Eller kanske vet var man kan köpa en till hyfsat pris.

Stefan N skrev:
[länk]
Det står på deras sida att kompassen bara säljs om man köper deras träskivor också. Men tack ändå

Immobil skrev:
Har du kollat Blocket?
Det har jag: [länk] :)
Ska kolla upp den där! Tack

Gissar att han har en liten hobby tillverkning. Tycker mig ha sett den vid flera tillfällen.

Pär

När jag la om stegen i vår U-trapp där varenda steg var unikt använde jag mig av tjock papp typ mjölkpapp, som jag sedan tejpade ihop remsor av som anpassades efter kanterna. Ritade sedan av pappen på trappstegsmaterialet och sågade med min Makita sänksåg efter strecket. Detta moment funkade väldigt bra och jag skulle använt samma metod igen. Har inte använt trappkompass, men ser inte vad det skulle ge för fördelar gentemot metoden ovan. Fördelen med pappen är att man ser exakt att det passar innan man ritar av och sågar.

hecke skrev:
När jag la om stegen i vår U-trapp där varenda steg var unikt använde jag mig av tjock papp typ mjölkpapp, som jag sedan tejpade ihop remsor av som anpassades efter kanterna. Ritade sedan av pappen på trappstegsmaterialet och sågade med min Makita sänksåg efter strecket. Detta moment funkade väldigt bra och jag skulle använt samma metod igen. Har inte använt trappkompass, men ser inte vad det skulle ge för fördelar gentemot metoden ovan. Fördelen med pappen är att man ser exakt att det passar innan man ritar av och sågar.
Använder mig av samma metod de få gångerna jag gör om trappor, dvs 1-2 gånger/år.
Masonitremsor funkar också om man vill ha något lite stadigare.

Masonitremsorna kan med fördel limmas med limpistol. I just fallet med trappa hade jag nog valt papp i stället.

Mr_Handyman och jag körde med masonit och smältlim när vi skulle passa in en bänkskiva som jag hade lagt otroligt mycket jobb på att göra. Vi pratar om en massiv, 120 kg tung skiva i massivt exotiskt ädelträ. Jag skulle använda samma metod igen.

hecke skrev:
Tack för tipset, ska testa detta imorgon!

På dem plansteg jag har sätt medföljer det en "instruktion" på baksidan av plansteget. Spar denna och använd att göra mallar av. inte lika stabil som masonit men enkel att använda och klippa i rätt mått.

Meh.. klippa klistra masonit och annat för varje trappsteg?
Häromkring kallas verktyget för en "trapplatte"
Byggde min egen på 2 timmar.
6 plåtremsor... klipp vassa pilar i ena änden.
Sätt vinkelkapen i mitten och kapa upp spår nästan ända ut.
Grada av allting.
Fixa en platta med en m6 eller något med en "mutter-ratt" eller en passande mutter med handtag.
Gjort 3 trappor med limmat klickgolv och ek-fronter med denna.
Man drar ut "latterna" till hörnen... skruvar åt.. och går ut och ritar upp på valfritt golv ritar från hörnen och sågar ut.. Plättlätt.. en limmad eknos på det (smyglist 40 mm bauhaus) och jobbet är hemma.

Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
vem_jag skrev:
På dem plansteg jag har sätt medföljer det en "instruktion" på baksidan av plansteget. Spar denna och använd att göra mallar av. inte lika stabil som masonit men enkel att använda och klippa i rätt mått.
Jag limmar och fräser egna steg, så någon instruktion följer dessvärre inte med.. :(

Jag kan väll tillägga att jag återanvände delar av mallen till nästa trappsteg. Bara att tejpa på en ny remsa då de är liknande storlek. Ritade av i framkant på undersidan av mölkpappen när det låg på trappsteget då det var det sista måttet som passades mot trappsteget.

Redigerat:
  • Gilla
Hassesetter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.