46 367 läst ·
74 svar
46k läst
74 svar
Bygga trappa själv?
Här kan du få lite tips om hur du räknar ut och använder trappformeln.
http://www.starka.se/pdf/annis%20text%20om%20att%20bygga%20trappor.pdf
http://www.starka.se/pdf/annis%20text%20om%20att%20bygga%20trappor.pdf
Det där dokumentet gäller utomhustrappor, där brukar man t.ex. ha betydligt lägre steghöjder.Tyresö skrev:
Atab har en del bra info på sin hemsida:
http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=9&l=2
och
http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=73&l=2
Mikael_L skrev:
Ja, du har nog rätt i det - jag har ju aldrig byggt (formsatt/gjutit) en trappa för inomhusbruk. Jag har pumpat betong till otaliga inomhustrappor, men aldrig formsatt och gjutit själv. Jag har bara byggt en enda trätrappa i mitt liv - och den var också för utomhusbruk.
Redigerat:
vår nuvarande trappa är iofs inte särskilt snygg.Tyresö skrev:Av allt som har med träbearbetning (snickeri) att göra, så är trappbygge det absolut svåraste man kan göra.
Själv tycker jag fortfarande efter så här många år i betongbranschen att det är lite klurigt att formsätta en trappform. Det är inte helt enkelt att formsätta och gjuta en trappa - trots det så är det enklare än att snickra en trappa.
Visst klarar nog dom flesta av att snickra ihop en trappa som ser ut att vara skapad av clownen Manne och apan Coco - men vem vill ha en sån ful trappa?
men vi får väl gå tillbaka till första tanken - att göra urtag på vart annat trappsteg så vi får bättre plats för fötterna. Det har nog aldrig riktigt varit meningen att man ska gå i den

AnneFi skrev:
Man måste skilja på hur noggrant hantverk man ska lägga ner, förhållande till kravet på noggranhet. Din trappa har patina och en charm som man inte kan nyskapa. Lägger du ner ett antal timmar med slipmaskin och lackpensel, så kommer du att ha en riktigt ball trappa - man får bjuda till lite på komforten för ballhetsfaktorn.
Varför tror du annars att det fortfarande finns någon som är beredd att betala flera 100.000 kr för en amerikansk 50-talsbil? Det har definitivt inte med komforten att göra om vi ska jämföra med dagens bilar för samma inköpspris - det är enbart patinan, charmen och ballhetsfaktorn som går före komforten.
Redigerat:
Tyresö skrev:Man måste skilja på hur noggrant hantverk man ska lägga ner, förhållande till kravet på noggranhet. Din trappa har patina och en charm som man inte kan nyskapa. Lägger du ner ett antal timmar med slipmaskin och lackpensel, så kommer du att ha en riktigt ball trappa - man får bjuda till lite på komforten för ballhetsfaktorn.
Varför tror du annars att det fortfarande finns någon som är beredd att betala flera 100.000 kr för en amerikansk 50-talsbil? Det har definitivt inte med komforten att göra om vi ska jämföra med dagens bilar för samma inköpspris - det är enbart patinan, charmen och ballhetsfaktorn som går före komforten.
Fast slutet på den där trappan ska bli vårt sovrum.
Jag som är uppvuxen med en galet farlig 'provisorisk' trappa kan springa upp och ner för den men sambon har väldigt svårt för det.
Till och med katterna har ramlat i den.
Stegen är 28cm djupa och 18 cm höga. Jätte konstig att gå i.
AnneFi skrev:
28 cm djupa och 18 cm höga är exakt vad en riktigt bra trappa ska ha enligt trappformeln. Dvs slutsumman ska bli så nära 62 - 65 cm som möjligt, och sen räknar man 2 X höjden dvs 2 X 18 cm = 36 cm + plansteget 28 cm = 64 cm. Helt inom toleransen för en ergonomisk trappa.
Men du har måttat på fel sätt. Du ska mäta från en trappnos, rakt ner (lodrät) på plansteget under. Gissar att lodlinjen hamnar på mitten av plansteget. Måttet där ifrån och ut till det planstegets trappnos är det riktiga måttet.
Så om vi utgår ifrån att plansteget bara är hälften dvs 14 cm, så ser trappformeln ut så här:
2 X 18 = 36 + plansteget 14 cm = 50 cm. Inte ens i närheten av dom rekomenderade 62 - 65 cm - vilket innebär att det är en livsfarlig trappa, även om jag tycker att den är ball.
Men det är ingen trappa för vardagsbruk, för eller senare så kommer någon att skada sej - troligtvis efter några whiskey....
Själv föredrar jag trappor som har slutsumma på 65 - 68 cm, trots att jag inte ens i närheten är 190 cm lång. Min betongtrappa på uppfarten (10 steg + 2 avsatser) som jag gjöt förra året är 32 cm i plansteget och 18 i sättsteget = 68 cm. Ej godkänd i offentlig miljö (pga barn, pensionärer), men dom måtten tycker jag är en optimalt ergonomisk trappa. Även min fru som är 164 cm tycker att trappan är väldigt behaglig att gå i.
Så ett tips till er som vill bygga en behaglig trappa att gå i - plansteg 32 cm sättsteg 18 cm.
Aha!! Isåfall är plansteget 10 cm.
Vi får måtts ut Vilks steg vi går på och ta bort en bit av varje trappsteg så att fötterna får plats.
Är det så svårt att göra en trappa så vågar vi knappast prova.
Köpte ett stenhus av en anledning. Puts bruk och sten är sambons grej. Trä, inte så mycket.
Vi får måtts ut Vilks steg vi går på och ta bort en bit av varje trappsteg så att fötterna får plats.
Är det så svårt att göra en trappa så vågar vi knappast prova.
Köpte ett stenhus av en anledning. Puts bruk och sten är sambons grej. Trä, inte så mycket.
Självklart går det att bygga en trapp själv, men det är antagligen inget bra nybörjarsnickeriprojekt. 
En rak trapp eller L-trapp och U-trapp med vilplan (= endast raka trappsteg) är nog hyggligt lätt att fixa för många som har normaltumme och en lite anings snickarerfarenhet.
Men sen blir det raskt knivigare.
Sitter själv i den sitsen, behöver en högersvängd L-trapp där platsbristen inte medger vilplan.
Sen är jag ju snålare än en Smålänning och funderar givetvis på att göra den själv.
Jag har nu tillgång till ett ritningsmaterial till en trapp som kan passa mig, med alla plansteg och vangar och allt. Det är bara att foga ihop trä till lämpligt stora stycken, måtta och såga ut alla delar och sen montera ihop.
Jojo, det kan ju låta enkelt, men nu saknar ju jag en komplett snickarverkstad, med rikt och planhyvel och andra fina bra och ha maskiner för en sådan uppgift.
(Jag saknar också kunnandet att sköta dylika maskiner)
Så ger jag mig på projektet kommer jag antagligen att ångra mig nånstans mitt i. :S
Bara materialet går ju på en hygglig massa tusenlappar...
Tja, jag vet inte. Sista ordet är ju inte skrivet i denna story än, men just nu spanar jag faktiskt efter en begagnad trappa i tillräckligt rätt mått. Men det är svårt att finna just den där med rätt mått. :blushing:
Jag känner å andra sidan en kille som dels jobbar som snickare dels har en komplett snickeriverkstad. Kanske jag kollar om han kan tillverka alla delar.
Men han kör ju eget företag, dvs har aldrig tid.
En rak trapp eller L-trapp och U-trapp med vilplan (= endast raka trappsteg) är nog hyggligt lätt att fixa för många som har normaltumme och en lite anings snickarerfarenhet.
Men sen blir det raskt knivigare.
Sitter själv i den sitsen, behöver en högersvängd L-trapp där platsbristen inte medger vilplan.
Sen är jag ju snålare än en Smålänning och funderar givetvis på att göra den själv.
Jag har nu tillgång till ett ritningsmaterial till en trapp som kan passa mig, med alla plansteg och vangar och allt. Det är bara att foga ihop trä till lämpligt stora stycken, måtta och såga ut alla delar och sen montera ihop.
Jojo, det kan ju låta enkelt, men nu saknar ju jag en komplett snickarverkstad, med rikt och planhyvel och andra fina bra och ha maskiner för en sådan uppgift.
(Jag saknar också kunnandet att sköta dylika maskiner)
Så ger jag mig på projektet kommer jag antagligen att ångra mig nånstans mitt i. :S
Bara materialet går ju på en hygglig massa tusenlappar...
Tja, jag vet inte. Sista ordet är ju inte skrivet i denna story än, men just nu spanar jag faktiskt efter en begagnad trappa i tillräckligt rätt mått. Men det är svårt att finna just den där med rätt mått. :blushing:
Jag känner å andra sidan en kille som dels jobbar som snickare dels har en komplett snickeriverkstad. Kanske jag kollar om han kan tillverka alla delar.
Men han kör ju eget företag, dvs har aldrig tid.
AnneFi.
Trappen blir nog mycket mer lättgådd om man tar bort prylarna som står i trappen.
eh, skämt åsido, Ska ni få till en vettig trapp för dagligt bruk där, så behöver ni betydligt mer plats. Trappen måste bli 2-3 meter längre innan ni slipper en rent farlig trapp. Antingen rak eller i vinkel.
En trapp till något sällan besökt förråd t.ex. kan ju vara en brant och svårgådd trapp, man får ju vara försiktig då.
Men en trapp som ska användas dagligen tycker jag är vansinnigt att ha brant och farlig.
Trappen blir nog mycket mer lättgådd om man tar bort prylarna som står i trappen.
eh, skämt åsido, Ska ni få till en vettig trapp för dagligt bruk där, så behöver ni betydligt mer plats. Trappen måste bli 2-3 meter längre innan ni slipper en rent farlig trapp. Antingen rak eller i vinkel.
En trapp till något sällan besökt förråd t.ex. kan ju vara en brant och svårgådd trapp, man får ju vara försiktig då.
Men en trapp som ska användas dagligen tycker jag är vansinnigt att ha brant och farlig.
Ja just nu så används trappen bara till förvaringMikael_L skrev:AnneFi.
just de där grejjerna står inte där nu men däremot en 20 rullar microlit
problemet är att trappen är en korridor som är ganska smal vilket betyder att vi inte kan ta mer på nedervåningen.
däruppe kan vi kanske ta ut lite mer men max 0,5 meter. Trappen är taket på trappen i källaren.
dörren till höger är trappen upp till vinden.
om vi hade öppnat upp för en svängd trappa så hade han ramlat rakt i köksskåpen.

dörren fotad från köket. alltså till vänster

Redigerat:
Jag hoppas att TS lordmetroid (vart tog han/hon vägen förresten?) ursäktar att även jag inkräktar i den här tråden, men TS har tagit upp en intressant fråga.
AnneFi. Jag håller med Tyresö, trappen ser mycket trevlig ut med sin patina och dessutom gillar jag gamla (ej amerikanska) bilar.
Jag är i den situationen att jag m å s t e tillverka en rak trapp som liknar din just pga begränsat utrymme, skall leda upp till en blivande sovalkov i fritidshuset. Jag har skissat på en trapp, följande huvuddata gäller.
Höjd mellan våningsplan 2650 mm
Trappens lutning 65 grader
Sättsteg höjd 204 mm
Plansteg, mätt lodrätt enligt Tyresö 95 mm ( av 45x170 mm virke)
Antal steg 12 st
Om jag förstått formeln rätt så blir den 2 x 204 + 95 = 503 mm, dvs en icke gångvänlig trapp
Bör jag ändra på måtten på något sätt, kan trappen göras mer gångvänlig?
Det är inte meningen att trappen skall användas alltför ofta, men det är ju en fördel om den inte är direkt livsfarlig. Synpunkter och förslag emottages tacksamt.
AnneFi. Jag håller med Tyresö, trappen ser mycket trevlig ut med sin patina och dessutom gillar jag gamla (ej amerikanska) bilar.
Jag är i den situationen att jag m å s t e tillverka en rak trapp som liknar din just pga begränsat utrymme, skall leda upp till en blivande sovalkov i fritidshuset. Jag har skissat på en trapp, följande huvuddata gäller.
Höjd mellan våningsplan 2650 mm
Trappens lutning 65 grader
Sättsteg höjd 204 mm
Plansteg, mätt lodrätt enligt Tyresö 95 mm ( av 45x170 mm virke)
Antal steg 12 st
Om jag förstått formeln rätt så blir den 2 x 204 + 95 = 503 mm, dvs en icke gångvänlig trapp
Bör jag ändra på måtten på något sätt, kan trappen göras mer gångvänlig?
Det är inte meningen att trappen skall användas alltför ofta, men det är ju en fördel om den inte är direkt livsfarlig. Synpunkter och förslag emottages tacksamt.