Behöver bygga en mycket större trappa än den lilla. Längst hela entretaket. 330cm.
Höjden till översta nivån blir 470mm.
Som trappsteg kommer jag att använda 28x120. Höjden på dessa får inte bli över 120 mm. Tre plankor djupa för varje steg.

Nuvarande är för liten, för brant och ser dåligt ut... Liten trätrappa framför husentré med vita dörrar på en grusbelagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skulle ni göra? Bygga trappan direkt mot det befintliga eller på annat ställe och sen fästa mot huset?

Tips på konstruktionen?

T
Tänker du bygga trappan i vinkel? (det ser ut som om du har en förstukvist i vinkel)

Annars så skulle jag nog göra 5-6 underliggande vangstycken av reglar (45x120) på varandra som du fäster ihop med en stående trallbräda i bakkant och sedan även i framkant på varje nivå.

När du sedan gjort dessa kan du lägga planstegens brädor på nedersta och näst nedersta avsatserna, fästa upp det med vinkeljärn mot befintlig förstubro i över- och underkant samt stötta under i framkant (om det behövs) för att till sist sätta plansteget överst och även sättstegen om du vill ha det.
Se bara till att ta hänsyn till eventuellt överhäng för sättstegen när du sätter planstegen och kapar till längden på vangstyckena.

4 steghöjder * 12 cm = 48 cm så en trappa med 3 steg är väl rimligt och sen antingen ta bort 3-4 mm på varje regel i vangstyckena eller låta nedersta steget bli lägre.

Tänker du göra trappan i vinkel så är det samma sak men att ha ett vangstycke i 45 graders vinkel i hörnet och fundera på infästning i andra delen.

• Älska
Atom
  • Laddar…
Har i princip byggt som du beskriver. Av restmaterial. 28x120 används till allt. 6 vagnstycken. Först ritade jag allt på en 24mm spånskiva. Ritade tills jag hittade rätt. Tillverkade första vagnstycket. Sen spärrade delar med lite träskruv. Kopierade 5 till...
På torsdag ska trappan skruvas. En rak trappa. Ska försöka lägga in fotot på det jag gjorde...

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Trämönster och skruvdragare på märkt byggplats med ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska lägga 28x120 på marken. Sen vagnstycken på dessa. Först olja in dom. Botten med gammalt motorolja...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.