J
Hej,

Jag har läst spaltmeter om att bygga altan på plattor, i samtliga fall byggs reglelverk för att sen läggs trall. Jag har en bostadsrätt och får inte plocka bort mina betongplattor av föreningen, dessutom är det endast 6,5cm upp till altandörr. Därför tänkte jag använda impregnerat trallvirke och lägga direkt på plattorna som reglar för att sen skruva trall på. Alltså ingen distans mellan trall och betong. Är medveten om att detta inte följer gense byggteknik men blir det helt åt helvete eller håller det en 8-10 år utan att ruttna?

Blogginlägg till en som gjort lika dant:
http://slangdigivaggenernst.blogspot.com/2014/05/att-lagga-trall-pa-uteplatsen-direkt-pa.html?m=1

Tack!!

• Uteplats på bostadsrätt med betongplattor, leksaksbil, cykel och träspaljéer framför byggnader.
Hej, och välkommen..

Det fungerar att göra som du beskriver. Använd ex. 28x120 mm.

• Gilla
Johannnnnnn
  • Laddar…
J
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

Det fungerar att göra som du beskriver. Använd ex. 28x120 mm.
Stort tack!! Om det lutar lite åt ena hörnet, kan jag palla upp där med lite plastgrunkor under?

Bästa svaret

Ta med lite tryckimpregnerat mellanlägg (tunna lister som ligger mellan trallbrädorna) från brädgården, och så lägger du det som kilar och stöd under skruvbrädorna i botten. Mät av med vattenpass.

• Gilla
Johannnnnnn
  • Laddar…
J
Hej! Är väldigt tacksam för svaren jag fick här, det blev mycket bra! Så
Här kommer en efter bild!

• En renoverad uteplats med trägolv, en grå soffa med kuddar, bord, växter och vita ljusklot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yamio och 6 till
  • Laddar…
J
Byggde även staket och en grind

• Nybyggt trädäck med grill och matbord, angränsande staket och grind, lekplats och tält i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
J Johannnnnnn skrev:
Byggde även staket och en grind
Haha. Nästan att du bör benämnas som troll. Frågar en enkel fråga och bygger en marknadsledande uteplats/altan....

J
L lob skrev:
Haha. Nästan att du bör benämnas som troll. Frågar en enkel fråga och bygger en marknadsledande uteplats/altan....
Tack så mycket antar att det var en komplimang :P gjorde en del nybörjarmisstag som generalskarv, lite vingt blev det också och rör sig lite när man går på det. Kan inte helt rekommendera att palla upp med mellanlägg bara i ena änden när plankorna ligger ned och inte är stående reglar då det är lite svårt att få det helt jämt. Hur som helst är jag mer än nöjd med resultatet!

• Gilla
Yamio och 1 till
  • Laddar…
Hej i tråden, jättefint resultat. Hur håller det sig idag?

Jag går i tankar att göra något liknande, har dock betydligt mindre utrymme att spela med, 40 mm från dörr till stenplattor. Skulle det kunna gå att genomföra där trallen även håller några säsonger i alla fall?

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
J
J Jacob Flyg skrev:
Hej i tråden, jättefint resultat. Hur håller det sig idag?

Jag går i tankar att göra något liknande, har dock betydligt mindre utrymme att spela med, 40 mm från dörr till stenplattor. Skulle det kunna gå att genomföra där trallen även håller några säsonger i alla fall?
Det har hållit bra i 5 år. Jag la trallen för tätt så efter en säsong fick jag riva upp och glesa upp. Det samlas en del smuts/löv och dylikt under vilket inte alltid är så trevligt. Det blir också grönt på vintern då det inte torkar upp i norrläge.

Hade jag gjort om det? Ja

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
J Johannnnnnn skrev:
Det har hållit bra i 5 år. Jag la trallen för tätt så efter en säsong fick jag riva upp och glesa upp. Det samlas en del smuts/löv och dylikt under vilket inte alltid är så trevligt. Det blir också grönt på vintern då det inte torkar upp i norrläge.

Hade jag gjort om det? Ja
Vad kul, såg riktigt snyggt ut.

Blir ju sugen, men har cirka 40 mm att spela med från förr till plattor, hade du gjort ett försök med samma metod på det utrymmet? :)

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.