Hej!
Vi ska bygga en träbänk att ha i hallen och som ska tåla att det går att sitta på. Tanken är en så enkel/stilren modell som möjligt, likt bilden nedan. Jag har nu börjat kolla omkring hur vi ska göra detta och behöver tips på vad för typ av virke vi ska använda oss av för att bygga bänken. Gärna skulle vi vilja använda oss av hela trästycken av något slag för att undvika att det bildas springor om träet rör sig, men går det inte får vi såklart tänka om. När jag tittat omkring har min första tanke varit att använda någon slags limfog, men inser att höjden på skivorna på Bauhaus är som högst är 27-28 mm vilket jag tror blir för ostabilt, speciellt om samma typ av skiva ska användas även som ben för att få ett så stilrent intryck som möjligt.
Kan ni tro att limfogskivor med höjd på 27-28 mm kan funka? Om inte, någon som sitter på en annan kreativ lösning eller förslag på design?
Tänkta mått
Höjd: 50 - 52 cm (element som ska täckas, därav den höga höjden)
Bredd: 155 - 160 cm (helst, men mindre kan vara ok om det krävs för stabilitet)
Djup: minst 30 cm, men gärna djupare
Bild lånad från https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-utomhusbaenk-materialval.409037/
Vi ska bygga en träbänk att ha i hallen och som ska tåla att det går att sitta på. Tanken är en så enkel/stilren modell som möjligt, likt bilden nedan. Jag har nu börjat kolla omkring hur vi ska göra detta och behöver tips på vad för typ av virke vi ska använda oss av för att bygga bänken. Gärna skulle vi vilja använda oss av hela trästycken av något slag för att undvika att det bildas springor om träet rör sig, men går det inte får vi såklart tänka om. När jag tittat omkring har min första tanke varit att använda någon slags limfog, men inser att höjden på skivorna på Bauhaus är som högst är 27-28 mm vilket jag tror blir för ostabilt, speciellt om samma typ av skiva ska användas även som ben för att få ett så stilrent intryck som möjligt.
Kan ni tro att limfogskivor med höjd på 27-28 mm kan funka? Om inte, någon som sitter på en annan kreativ lösning eller förslag på design?
Tänkta mått
Höjd: 50 - 52 cm (element som ska täckas, därav den höga höjden)
Bredd: 155 - 160 cm (helst, men mindre kan vara ok om det krävs för stabilitet)
Djup: minst 30 cm, men gärna djupare
Bild lånad från https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-utomhusbaenk-materialval.409037/
Jag vet att det finns 38mm och även 56mm tjocka limträskivor (kanske mått därimellan också). 38mm borde räcka bra. Om du vill kan du borra hål för 12mm rundstav i hörnen med ca5cm mellanrum, 10-12cm långa, limma o slå i. Det blir starka hörn.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga igen dörr i betongvägg (utan sprickbildning)
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilka kan bygga 4 kvm badrum och 1 kvm gäst-wc för under 300 000kr?
Hantverkare -
Bygglov? För bygga in en altan
Bygglov -
Bygga enkel fristående bastu i 95x95 reglar?
Lösvirke & Timmerhus -
Okej firma? Byggahemma.se samma som golvshop.se som byggshop.se....
Badrum