Hej,
Tänkte inom kort försöka bygga en takaltan och hade behövt lite hjälp med konstruktionen.
Bild på vad för takaltan jag ska ha:
Långsidan som altanen ska vara på är 21m långt och själva längden på altanen kommer att vara cirka 5m. Det som jag kommer att behöva göra är att kapa av 3 stycken högben på takstolarna. Huset är en traditionell 70-tals villa på 1 & 1/2 plan. Ligger i Malmö. Takstolarna är av trä och taket av betongpannor.
Går det att såga bort de 3 takstolarna i änden, eller blir det rent konstruktionsmässigt för svårt?
Om det blir för svårt, vad rekommenderar ni för lösning?
Är en lösning att ha en 5m avväxlingsbalk som växlar av lasten från de takstolar som kapats och vilar på de yttersta takstolarna?
Tänkte inom kort försöka bygga en takaltan och hade behövt lite hjälp med konstruktionen.
Bild på vad för takaltan jag ska ha:
Långsidan som altanen ska vara på är 21m långt och själva längden på altanen kommer att vara cirka 5m. Det som jag kommer att behöva göra är att kapa av 3 stycken högben på takstolarna. Huset är en traditionell 70-tals villa på 1 & 1/2 plan. Ligger i Malmö. Takstolarna är av trä och taket av betongpannor.
Går det att såga bort de 3 takstolarna i änden, eller blir det rent konstruktionsmässigt för svårt?
Om det blir för svårt, vad rekommenderar ni för lösning?
Är en lösning att ha en 5m avväxlingsbalk som växlar av lasten från de takstolar som kapats och vilar på de yttersta takstolarna?
Svårt att svara på här, då det saknas uppgifter på de befintliga takstolarna, del hur de ser ut och en beräkning. Detta styr utformning och förstärknings åtgärder för den nya lösningen.
Det är nog fullt möjligt att göra åtgärden, frågan är bara hur mycket som behöver åtgärdas/förstärkas.
Bäst är att koppla in en byggingenjör som på plats får bestämma åtgärder.
Det är nog fullt möjligt att göra åtgärden, frågan är bara hur mycket som behöver åtgärdas/förstärkas.
Bäst är att koppla in en byggingenjör som på plats får bestämma åtgärder.
Lägg en tänkt snölast (takpannelast) på taket. då vill det ju "bli platt". den tryckkraften kommer då på stödbenen som du har ringat in -> det riskerar att välta.
Jag skulle inte såga utan att någon har räknat först.
Jag skulle inte såga utan att någon har räknat först.
Klicka här för att svara