Hej!

Jag skulle behöva hjälp med kunskap och idéer angående grund till en stuga jag vill riva och bygga ny.

Tomten jag har är minst sagt utmanande och allt arbete måste utföras för hand. (Ingen möjlighet att få dit maskiner med min budget.) Även material tas lättast in sjövägen med båt. Finns i södra delarna av landet så kan inte lita på att isen lägger sig och bär utrustning.

Ungefärligt snitt på tomten där STUGA 2 är den som är aktuell för ombyggnad:

Handritad skiss av en tomtprofil med markeringar för berg, jord/lera och en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Där jag har markerat lera/berg är där jag grävt ut och kollat.
  • Stuga 2 går inte att bygga närmare vattnet pga tomtgräns.
  • Grannens tomt har samma profil så om jag gräver ut mellan Stuga 2, och berget jag hittat mellan stugorna, riskerar grannens tomt ganska rejäla sättningar. Om jag har tur ligger berget nån meter under leran men jag har mina misstankar om att det ligger bra mycket djupare än så.
  • Stuga 2 är byggd nån gång på 50/60-talet och är rejält skev åt alla håll och kanter.
  • Stuga 2 är cirka 25kvm nu och tanken är att den nya stugan blir ca 30kvm.

Jag har funderat väldigt mycket och har kommit fram till ett par alternativ.

• Riva och bygga på ungefär samma plats med nya plintar som vilar på ett gäng ordentliga stenar en bit ner i leran. Då måste jag givetvis räkna med sättningar som måste kontrolleras och korrigeras.

• Gräva till jag kommer ner till berg alternativt att jag grävt så mycket så jag har en plan bit lera nedanför berget som jag kan sätta plintar på. (Om den sista biten berg jag hittat är en 15 meters bergvägg så blir det ju en bit plan mark bredvid berget efter mycket grävande.)

Och nu till frågan.

Jag skulle väldigt gärna veta hur ni hade tänkt. Jag börjar i ärlighetens namn bli lite matt. Trodde faktiskt från början att åtminstone den övre väggen av Stuga 2 stod på berg.
Är det helt kört? Hade ni ens gett er på att bygga något under dessa förutsättningar?

Så om det är någon som vill hjälpa till med idéer och tankar så ställ gärna frågor om jag missat något.
Är tacksam för all tankekraft jag kan få stöd med!

Mvh Tomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.