3 028 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Bygga stomme till litet garage, räcker 90mm spik?
Hej,
Ska bygga ett litet, 25 kvm, Attefalls-garage.
Stommen kommer bestå av först ca 1,15m murat med Lecablock, första 0,85m blir under marknivå, och därefter en traditionell trästomme i 45x145mm upp till 2,5m totalhöjd. Platt tak med 4 graders lutning, papp eller plåt som beläggning.
De flesta rekommendationer är att använda 100x3,4mm spik till stommen men nu har jag en spikpistol som klarar max 90x2,8mm ringspik.
Känns som det borde funka, det är ju inte så hög belastning på stommen jmf med en husstomme?
/Dea
Ska bygga ett litet, 25 kvm, Attefalls-garage.
Stommen kommer bestå av först ca 1,15m murat med Lecablock, första 0,85m blir under marknivå, och därefter en traditionell trästomme i 45x145mm upp till 2,5m totalhöjd. Platt tak med 4 graders lutning, papp eller plåt som beläggning.
De flesta rekommendationer är att använda 100x3,4mm spik till stommen men nu har jag en spikpistol som klarar max 90x2,8mm ringspik.
Känns som det borde funka, det är ju inte så hög belastning på stommen jmf med en husstomme?
/Dea
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det går utmärkt med 90 mm maskinspik.
Går utmärkt på "riktiga" hus också.
Går utmärkt på "riktiga" hus också.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga stomme till garderob
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga husstommen till fritidshuset i garaget
Lösvirke & Timmerhus -
Hur bygga hög sängstomme till 180 säng?!
Möbelsnickeri -
Bygga till 38m2 stomme, göra resten själv. Kostnad per kvm?
Utbyggnad och tillbyggnad