Hejsan, jag har bokat en tomt i Funäsdalen och ska bygga ett fritidshus tillsammans med brorsan. Funäsdalen ligger ca 60 mil iväg så man kan ju inte riktigt dra dit varje helg och snickra och funderar därför på om jag kan bygga väggstommarna, fullt isolerade och med fasaden på hemma i garaget. Det kommer bli ca 18 meter långt hus så det kommer ju bli några sektioner 
tänker mig att jag bygger dem i ca 4.8 m bitar, sedan frakta upp dem med lastbil, brorsan har lastbil
.
kan ni se några problem med detta? Några idéer eller tips? Hur skall man lättast skarva ihop dem?
tack på förhand
tänker mig att jag bygger dem i ca 4.8 m bitar, sedan frakta upp dem med lastbil, brorsan har lastbil
kan ni se några problem med detta? Några idéer eller tips? Hur skall man lättast skarva ihop dem?
tack på förhand
Hejsan, jag har bokat en tomt i Funäsdalen och ska bygga ett fritidshus.
Det går bra att bygga liggande block. Mycket enklare än stående. Försök att göra 6m bitar blir inte så många skarvar. Stående panel gör att du slipper täckbrädor vid skarvarna som det blir med liggande panel. I skarvarna sätter du spikplåtar eller plåtkilar. Borra och sätt två sling på varje del så är det lätt att lyfta på plats med kran. Det kräver en del plats men stort garage med stor port är det bara att spika på.
Det går bra att bygga liggande block. Mycket enklare än stående. Försök att göra 6m bitar blir inte så många skarvar. Stående panel gör att du slipper täckbrädor vid skarvarna som det blir med liggande panel. I skarvarna sätter du spikplåtar eller plåtkilar. Borra och sätt två sling på varje del så är det lätt att lyfta på plats med kran. Det kräver en del plats men stort garage med stor port är det bara att spika på.
Vad menar du med sling?J Joak skrev:Hejsan, jag har bokat en tomt i Funäsdalen och ska bygga ett fritidshus.
Ja rundsling. Du borrar genom hammarbandet på varje sida om en stående regel samt genom den ca 20 cm ner. Så drar du slingen dubbel i hålen så det blir 2 öglor att lyfta i. Försök att ha 2,5- 3m mellen slingen så är det inga problem att ställa blocken på plats. När allt är monterat drar du ut slingen ur hålen.
Det här sättet är väl nästan det vanligaste att bygga på idag?
Fördelar:
-det går fort att resa huset på plats
-sektionerna kan byggas i varma och torra lokaler oavsett väder utomhus
-enklare/snabbare att bygga liggande än stående
Nackdelar:
-fler skarvar i vindduk
-kräver kranbil
-vid liggande fasadpanel blir det generalskarvar
Fördelar:
-det går fort att resa huset på plats
-sektionerna kan byggas i varma och torra lokaler oavsett väder utomhus
-enklare/snabbare att bygga liggande än stående