S Salli skrev:
Hej
Sorry att jag har varit lite frånvarande och inte svarat.

Det måste vara mur då min tomt är högre än gatan, annars måste jag ha en slänt på 45 grader och det ser för jävligt ut. Det går inte höja marken svårt och förklara men det går inte.
Använd de lagrum som Surly postade när du ställer frågan till kommunen, sedan finns det också något som heter "likabehandlingsprincipen", dvs om grannar har fått göra liknande så kan du också få det. Men det måste isåfall troligtvis avgöras i nämnden. Lagrummet i paragraferna 9kap 31a-d§ där "nödvändiga avvikelser" för att tomten ska kunna användas för sitt syfte kan också tas med. Det blir ju rätt svårt att hålla jord på plats i en 45gr slänt, vilket kommunen måste inse, om slänten är hög kan det rentav vara farligt. Vad vill de annars ha för lösning för att jord inte ska rinna ut på gatan?

B Buzzword skrev:
Använd de lagrum som Surly postade när du ställer frågan till kommunen, sedan finns det också något som heter "likabehandlingsprincipen", dvs om grannar har fått göra liknande så kan du också få det. Men det måste isåfall troligtvis avgöras i nämnden. Lagrummet i paragraferna 9kap 31a-d§ där "nödvändiga avvikelser" för att tomten ska kunna användas för sitt syfte kan också tas med. Det blir ju rätt svårt att hålla jord på plats i en 45gr slänt, vilket kommunen måste inse, om slänten är hög kan det rentav vara farligt. Vad vill de annars ha för lösning för att jord inte ska rinna ut på gatan?
Sedan är det så att Bygglovshandläggarnas jobb är att försöka hålla borta sådant som strider mot detaljplanen, och därför låter de ofta negativa i kommunikationen, men vid bygglov överlämnar de ofta ärenden som strider mot planen till nämnden för beslut (ofta med en rekommendation om vad nämnden bör besluta). Nämnden måste då (eller bör iaf) bejaka dels tekniska omständigheter samt vad som tillåtits tidigare (likabehandling) och se vad som är tillämpligt i detta fallet.
Så se till att söka lov nu, så vore det konstigt om inte du också fick bygga en liten stödmur.

Och det står ju till och med "bygglov ska lämnas". Det är ju väldigt tydligt uttryckt tycker jag. Så kör på bara och lycka till!

Halloj
Nu vart jag lite gladarenär ni peppar mig. Stort TACK Surly.

Tack Buzzword. Grymt Tack för tipsen.
Ja du deras rekommendation är att jag ska ha thjuor på toppen av slänten och helst inte ha någon kantsten alls mot gatan.

Tycker att de bjuder till så att jorden från min tomt ska rinna ut till vägen utan stopp. Helt sjukt.

Har fått fram nu att de har beviljat 22styckna murlov på prickad mark senaste 15år. Dessa är över 20m och har bedöms som liten/mindre avvikelse. Dessutom har en av grannarna till en som har fått lov gnällt över uppförande av mur men ändå har de beviljat lov och.

Gott nytt år på er

A AntonAnimalen skrev:
Det kan jag inte läsa någonstans, dom syftar väl på olika saker.

Höja marknivå 50cm är bygglovsbefriat liksom en mur upp till 50cm.
Att du får ändra marknivån +-50 cm stämmer, men vad gäller mur är det olika policy/riktlinjer i olika kommuner. Det är inget som står i PBL.

Hur gick det för TS sen? Har ett identiskt problem. I mitt samtal med kommunen idag fick jag svar att visserligen finns ett gammalt bygglov för min befintliga, låga mur idag men att den inte kan användas mer för den är gammal, och jag inte kan höja muren mer (nämnde inget om 0,5 m)

Finns det andra sätt att kringgå bygge av stödmur, men som håller jorden på plats? Andra kreativa idéer?

Hallå där
Steg 1. Har varit att byta handläggare eftersom hen inte kunde motivera varför jag inte fick bygga, samt frågade stup i kvarten sin chef för att svara på mina frågor.

Varför jag inte får bygga har de hänvisat till rättspraxis som jag inte hittar. När jag frågade om de kunde hänvisa mig till den praxis de menade hittade den inte.

Jag har samlat på mig alla grannar som har fått lov på mur. Har varit fotat och mätt i området enbart de som har fått lov. Tänkte bifoga dessa lov som bilaga. De försvarar sig med att varje situation är unikt men så är inte fallet. Mur kan man bara bygga på två sett, antingen rakt eller rund.

Vi får se tänkte ansöka om lov nästa vecka.
Vet inte hur man får stopp på jordhögen om man inte har mur. Kanske slänt men det är så jä**a fult.

lovar att återkomma men det dröjer nog då jag är beredd att gå till högsta instans.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
S Salli skrev:
Hallå där
Steg 1. Har varit att byta handläggare eftersom hen inte kunde motivera varför jag inte fick bygga, samt frågade stup i kvarten sin chef för att svara på mina frågor.

Varför jag inte får bygga har de hänvisat till rättspraxis som jag inte hittar. När jag frågade om de kunde hänvisa mig till den praxis de menade hittade den inte.

Jag har samlat på mig alla grannar som har fått lov på mur. Har varit fotat och mätt i området enbart de som har fått lov. Tänkte bifoga dessa lov som bilaga. De försvarar sig med att varje situation är unikt men så är inte fallet. Mur kan man bara bygga på två sett, antingen rakt eller rund.

Vi får se tänkte ansöka om lov nästa vecka.
Vet inte hur man får stopp på jordhögen om man inte har mur. Kanske slänt men det är så jä**a fult.

lovar att återkomma men det dröjer nog då jag är beredd att gå till högsta instans.

Hej Salli hur har det gått med stödmuren?

S Salli skrev:
Hej

Behöver lite råd och hjälp med hur jag ska gå till väga. Tänkte bygga en mur som avgränsar tomten från lokalgatan. Muren kommer att uppföras på prickad mark. Själva murens max höjd kommer att vara 80cm och längd 20m.

Kommunen uppger att de inte kommer bevilja lov ifall om jag skulle söka bygglov och om jag skulle överklaga till nämnden skulle de föreslå avslag pga. att man inte får bygga på prickad mark.

Efter lite forskningar i området har jag fått fram att kommunen har beviljat lov på prickad mark för mur som är betydligt längre och högre än den mur jag tänkt bygga. De senaste 15 åren har kommunen beviljat lov på mur som har byggts på prickad mark. Senast beviljade mur lov på prickad mark 2016 i området och innan det 2013,2012,2011,2008,2006. Detaljplanen för grann fastigheterna har uppdaterats 1996 och våran detaljplan har uppdaterats 2005.

Visserligen har vi inte samma/lika detaljplan som dessa fastigheter som har fått lov men de vi har gemensamt enligt detaljplanen är att det står klart och tydligt ”Prickad mark får inte bebyggas” men ändå ger dem lov till vissa och när det gäller mig nekar dem.

Kommunenen har beviljat lov för mur på prickad mark till en granne som bor 100m ifrån mig. Deras mur är placerad i en korsning och är 45m lång och 1,4 högt på vissa ställen. De har även beviljat lov till grannen mitt över som har byggt mur på prickad mark cirka 50m längd och 80cm högt (2012).

”enligt kommunlagen ska alla medlemmar behandlas lika”. När jag nämner lagtexten till bygglovshandläggare samt påpekar att de har gett lov för uppförande av mur på prickad mark till olika fastigheter senaste 15åren uppger de att varje ärende är unikt.

Vet ej om de har bedömt grannarnas mur som mindre avvikelse. Men de har fortfarande längre och högre mur än vad jag hade tänkt mig på prickad mark .

Hoppas att jag har kunnat förklara mig annars är det bara ställa frågor.
Du kan hävda ” lika behandlings principen” om det finns andra liknande ärenden som verkligen fått bygglov och att det inte är ” svart byggen” som inte anmälts.

Man skulle väl kunna vända och vrida lite på frågan.
Vad händer om/när kommunen behöver gräva upp prickmarken för att laga nån VA ledning?
Är det skillnad på vem som tar kostnaden om det är något bygglovspliktigt med beviljat bygglov som måste flyttas eller förstörs?

Det finns väl någon anledning till att marken prickats.

Sorry för sent svar. Har inte sökt bygglov ännu. Har haft en tuff sommar med nära och kära som har gått bort.. och en j*vla pandemi som har bromsat..

Lovar att återkomma så fort jag tar ett steg gällande muren.

Hej,

Har du möjligen rättsfall eller nämndebeslut på bygglov som beviljats för stödmur på prickad mark? Jag har problem med min kommun som inte ger bygglov i efterhand för min renovering/ombyggnad av mur då den är på prickad mark, även fast jag inte ändrat höjd, längd eller form. Enda skillnaden är annorlunda murstenar jämfört med de som användes för 42 år sedan...

H hempularen skrev:
Fast det skulle kunna ses som en mindre avvikelse jämfört med att bygga ett helt hus på prickad mark.

Jag uppfattar att det iallafall i äldre områden är ganska vanligt med bygglovspliktiga stödmurar på prickad mark.

Här där jag bor är det 6m prickat från gatan, samtidigt är en del tomter kraftig kuperade. Vissa har stödmur på typ. 1,5 m mot gatan. Vissa är några år gamla, andra över 100 år.

Hej
De är stenhårda och backar inte undan och därmed har jag rivit min mur.

Den rättspraxis som de hänvisar är från 2017 men sjukt ändå. Den avhandlar en stödmur på 3m i höjd på prickad mark. Kommer inte på men hittade den via boverkets hemsida. ska kolla om jag hittar skriver jag här

Mitt problem är att ALLA på samma gata har en ny och renoverad mur, men ingen har klagat på dem och deras ”svartbyggen” har preskiberats. Handläggaren säger att det är otur att någon anonymt klagat på min mur...

tack iaf för svaret och tråkigt med att du fick riva din mur :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.